سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبدالرحیم فیروززاده، مدیرکل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر از برنامه‌های مشترک فرهنگستان‌های هنر ایران و قزاقستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان هنر ایران با فرهنگستان هنر ملی ژورگنیف قزاقستان در سال گذشته، برگزاری برنامه‌های مشترکی از سوی این دو فرهنگستان در مفاد این تفاهم‌نامه پیش بینی شد.

عبدالرحیم فیروز زاده، مدیر کل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر به تشریح برنامه‌هایی که قرار است در ایران و قزاقستان برگزار شود، پرداخت و اظهار داشت: فرهنگستان هنر به دنبال ارتباط فرهنگی و هنری با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه است تا پنجره‌ای برای تعامل میان هنرمندان کشورمان با هنرمندان دیگرکشورها باشد.

به همین مناسبت تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای قزاقستان، چین و ... منعقد کردیم و همچنین در حال مذاکراتی در همین زمینه با برخی کشورهای دیگر هستیم.

وی در زمینه فعالیت فرهنگستان قزاقستان ادامه داد: فرهنگستان هنر ملی ژورگنیف قزاقستان ازجمله نهادهای فرهنگی است که تقریبا مشابه فرهنگستان هنر ایران فعالیت می‌کند.

یعنی به لحاظ گستردگی شرح وظایف و نیز وسعت حوزه عمل و کثرت هنر و هنرمندان در آن کشور شبیه ما هستند. رییس این فرهنگستان توسط رییس جمهور انتخاب می‌شود و البته عمده فعالیت‌شان بر آموزش متمرکز است.

فیروززاده درباره برنامه‌های پیش بینی شده در تفاهم‌نامه نیزخاطر نشان کرد: یکی از مفاد مورد توافق اعزام هنرمندان دو کشور به قزاقستان و ایران بوده که بر همین اساس و بر مبنای درخواست آنها، "رسول داناپور" هنرمند برجسته خاتم‌کاری برای آموزش این هنر، هفته آینده به کشور قزاقستان سفر می‌کند.

همچنین "بولات‌تورغون‌بای" هنرمند نقاش و عضو فرهنگستان هنر قزاقستان نیز از سوم آذر برای برپایی کارگاه شناخت هنر معاصر قزاقستان و آسیای میانه به ایران می‌آید.

مدیرکل امور بین‌الملل فرهنگستان هنر ادامه داد: برنامه‌های متفاوتی برای سفر "بولات تورغون‌بای" به ایران پیش بینی شده که شامل سخنرانی، کارگاه، دیدار با هنرمندان و بازدید از مکان‌های فرهنگی و هنری است و امیدواریم این امر زمینه‌ شناخت هنر قزاقستان را برای پژوهشگران و دانشجویان ما در حوزه تجسمی فراهم کند.

فیروز زاده همچنین از برنامه‌های پیشنهادی فرهنگستان هنر به کشور قزاقستان سخن گفت و اظهار داشت: فرهنگستان هنر دو برنامه نیز برای اجرا در سال 2012 به فرهنگستان هنر ملی ژورگنیف ارائه خواهد کرد که یکی برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی و دیگری برپایی نمایشگاهی از نقاشان جوان ایرانی است.

وی درخصوص برگزاری نمایشگاه خوشنویسی در قزاقستان تصریح کرد: از آنجا که هنر خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که منبع و سرچشمه عظیمی از اندیشه‌های اسلامی را در بر دارد و دیگر آن‌که هنرمندان آن کشور ایده و ذهنیت مبهمی نسبت به این هنر دارند؛ ما برآن شدیم تا موجبات شناسایی این هنر اصیل و هنرهایی را که پرچم‌دار فرهنگ و هنر کشورمان هستند، فراهم کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: امیدواریم تا جوانان و دانشجویان مستعدی که در پی شناخت و پژوهش هنر‌های دیگر کشورها هستند در اینگونه برنامه‌ها شرکت کنند و موجب ارتقاء سطح هنری کشور باشند.

نشست تخصصی "بررسی هنر قزاقستان و آسیای میانه" 5 آذر، ساعت 15در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

 

کد خبر 151870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز