در حالی که بسیاری از مردم شهرستان‌های کشور چشم‌انتظار بارش‌های آسمانی و پرآب شدن رودها و دریاچه‌های دیارشان هستند، کارشناسان افزایش بارندگی را تنها چاره رفع کمبود منابع دریاچه‌ها و رودهای خشک‌شده نمی‌دانند.

به‌طور نمونه پس از بارندگی‌های اخیر بسیاری از مردم توقع داشتند که دریاچه ارومیه هم جانی دوباره بگیرد ولی کارشناسان محیط‌زیست عقیده دارند که افزایش بارندگی‌ها تأثیر چندانی در بهبود دریاچه ارومیه ندارد. با اینکه میزان بارندگی شمال‌غرب کشور سال گذشته بیشتر از میانگین بلندمدت بود و در سال آبی جاری هم تا به حال روزهای خوبی را سپری کرده‌ایم اما مقایسه‌ شرایط دریاچه ارومیه با سال گذشته نشان‌دهنده‌ کاهش مساحت این دریاچه است.

کاهش مساحت دریاچه در هر دو بخش شمالی و جنوبی دریاچه محسوس است؛ هرچند در بخش جنوبی کاهش عمق و مساحت با وضوح بیشتری قابل مشاهده است. پیش از بارندگی‌های این هفته، در ارومیه حدود 40سانتی‌متر برف باریده که طی 15سال گذشته کم‌سابقه بوده است و سطح آب دریاچه ارومیه حدود 3تا 4سانتی‌متر نسبت به پیش از آن بالاتر آمده اما مقایسه سطح تراز دریاچه نسبت به سال‌های دورتر، از افت 40سانتی‌متری آب حکایت می‌کند؛ البته نباید بارندگی‌های امسال را بی‌تأثیر دانست. تأثیر بارندگی‌های اخیر برای دریاچه ارومیه حداقل این است که امسال سطح آب در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر افت کند. علاوه بر این، مسئله مهمی که درتغذیه مناسب منابع حوزه دریاچه ارومیه می‌توانند تأثیرداشته باشند، پایداری چرخه طبیعی و حفظ گونه‌های حیوانی در محیط خشک این منطقه است.

حسن عباس‌نژاد، مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان غربی کمتر بودن کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در سال‌جاری را نشان از بهبود نسبی 3منبع تغذیه‌کننده دریاچه ارومیه (نزولات جوی، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی) می‌داند.

به‌هر ترتیب آمار پژوهشی نشان می‌دهد که بارندگی تأثیر قابل‌توجهی در تغییرات ارتفاع سطح آب دریاچه ارومیه ندارد و تنها درصورت بارندگی خوب، میزان کاهش ارتفاع آب کمتر خواهد بود؛ به عبارت دیگر چه باران زیاد ببارد و چه کم، چه ترسالی باشد و چه خشکسالی، دریاچه ارومیه با از دست دادن آب مواجه خواهد بود. حالا اگر خوش شانش بودیم و باران آمد و ترسالی بود، دریاچه میزان کمتری پایین می‌رود یا در بهترین حالت ثابت می‌ماند.

کد خبر 151723

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز