مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان موفق به ابداع فلزی شدند که به ادعای آنها سبک‌ترین ماده‌ای است که تا به حال در جهان ساخته شده این در حالی است که عده‌ای دیگر برای ساخت سنگین‌ترین عنصر جهان با یکدیگر رقابت دارند

سبک ترین فلز جهان

محققان دانشگاه کالیفرنیا و لابراتوارهای Irvin و HRL موفق به ساخت فلزی در حالت جامد شده‌اند که می‌توان آن را بدون آسیب وارد کردن به تارهای ظریف گل قاصدک، به راحتی بر روی گل قرار داد.

این ماده از لوله‌های فلزی توخالی ساخته شده است که دیواره‌های آن هزار بار باریک‌تر از موی انسان است. این لوله‌ها در ساختاری متقاطع بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند در حالی که فضاهای خالی در میان آنها وجود دارد.

به گفته محققان این ماده که 99.99 درصد آن از هوا تشکیل شده 100 بار سبک تر از "استیروفوم" بوده و از قدرت جذب بسیار بالایی برخوردار است. از کاربردهای احتمالی این فلز فوق سبک ساخت الکترودهای ویژه باطری‌ها و تولید محصولاتی به عنوان عایق صوت و ارتعاش یا ضربه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان چگالی این ماده را 0.9 میلیگرم بر سانتیمتر مکعب اعلام کردند و این در حالی است که ژل سیلیکا، سبک‌ترین ماده جامد جهان، چگالی برابر 1.0 میلیگرم بر سانتیمتر مکعب دارد.

به گفته محققان قدرت این ماده از طبیعت منظم ساختار شبکه‌ای آن به دست آمده است. دیگر مواد فوق سبک از ساختار نامنظم مولکولی برخوردارند که این ویژگی از قدرت، سرسختی و میزان جذب یا رسانایی آن می کاهد. همچنین این فلز بسیار سبک، به منظور آزمایش قدرت ریز شبکه فلزی‌اش تحت فشار بالا قرار گرفته و پس از برداشته شدن فشار، ماده به 98 درصد از ارتفاع سابق خود بازگشته و شکل اصلی خود را به دست آورده است.

در مقابل این پروژه، گروهی از محققان بین المللی از دانشگاه‌های غرب اروپا، ژاپن، روسیه و آمریکا در رقابت و تلاش‌اند عنصری با ویژگی‌های مخالف سبک‌ترین فلز جهان بسازند.

کد خبر 151704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز