یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ موفق شدند بزرگ‌ترین مولکول ترکیبی پایدار جهان را متشکل از 200 میلیون اتم هیدروژن بسازند

PG5

به گزارش خبرگزاری مهر، PG5  بزرگ‌ترین مولکول ترکیبی پایدار که تا به حال ساخته شده است، با قطری برابر 10 نانومتر و جرمی برابر 200 میلیون اتم هیدروژن که با زائده‌هایی شاخه مانند تزئین شده و مسیر تولید ساختارهای پیچیده، قابلیت ذخیره دارو درون پیچ و خم‌ها و یا اتصالات مولکولی در مواد مختلف را هموار خواهد کرد.

ریز مولکول‌های پیچیده در طبیعت فراوان یافت می‌شوند و مولکول PG5 ابعادی برابر یک تک رشته ویروس تنباکو را دارد اما ساختن چنین مولکول بزرگی در آزمایشگاه بسیار دشوار است زیرا اجزای این مولکول در حین ساخته شدن میل دارند از یکدیگر جدا شوند.

پیش از این پلیستیرن بزرگ‌ترین مولکول ترکیبی پایدار بود که از حجمی برابر 40 میلیون اتم هیدروژن تشکیل شده بود. برای خلق این مولکول جدید غول پیکر محققان موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ فرایند ترکیب کردن را که طی آن مولکول‌های کوچک‌تر به یکدیگر وصل شده و زنجیره‌ای بلند را تشکیل می‌دهند، آغاز کردند. سپس به این زیرساختار کربنی و هیدروژنی شاخه‌هایی از حلقه‌های بنزن و نیتروژن به همراه کربن و هیدروژن افزوده شد.

سپس این چرخه چندین بار تکرار شد و شاخه‌های فرعی‌تری را به شاخه‌های موجود این مولکول افزود تا ساختاری درخت شکل به وجود آید. نتیجه این عملیات مولکول PG5 بود که ساخت کل آن با شکل گیری 170 هزار اتصال رخ داد.

محققان معتقدند ساخت مولکول‌هایی مشابه PG5 می‌تواند در ساخت ابزارهای انتقال دارو که می‌توانند به واسطه شاخه‌های متعددشان به هدف وصل شده و دارو را انتقال دهند کاربرد داشته باشد. محققان باور دارند در حال حاضر هیچ پدیده‌ای وجود ندارد که بتواند با گنجایش مولکول PG5 مقابله کند.

کد خبر 125312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز