گروه ادب و هنر: بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به پایان رسید که این دوره از جشنواره باشکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار شد.

جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

 حضور قابل‌توجه سینماگران، شرکت 16فیلم بلند ایرانی در بخش مسابقه و بازگشت جشنواره به اصفهان از جمله دلایلی هستند که از رونق این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حکایت دارند؛ هر چند میزان توجهی که داوران بخش مسابقه سینمای ایران به فیلم «سلام بر فرشتگان» کردند و نادیده‌گرفتن «باد و مه» محمدعلی طالبی و «شیرتوشیر» ابراهیم فروزش و «آهوی پیشونی سفید» که فیلم محبوب داوران کودکان و نوجوانان بود، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

باد و مه جایزه بهترین فیلم را در بخش بین‌الملل گرفت و سازنده‌اش نسبت به این مسئله که دریافت پروانه زرین این فیلم در این بخش مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته، ابراز گله‌مندی کرد.

از سوی دیگر مسعود اطیابی، تهیه‌کننده آهوی پیشونی‌سفید نسبت به نادیده‌گرفته‌شدن این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران ابراز گلایه کرد. این در حالی است که فرزاد اژدری، کارگردان سلام بر فرشتگان فیلم برگزیده جشنواره، در اظهارنظری جالب توجه گفته که انتظار دریافت این جایزه را نداشته است.

احمد میرعلایی، دبیر جشنواره نیز مطابق روزهای اخیر همچنان راوی خبرهای خوشی برای سینمای کودک شده که باید دید این وعده‌ها با خوابیدن تب جشنواره اصفهان، رنگ اجرا به خود می‌گیرد یا خیر.

برگزیدگان بین‌الملل مهجور واقع شدند

محمدعلی طالبی گفت: جشنواره فیلم کودک در اصفهان به‌خوبی برگزار شد و حضور بعضی از چهره‌هایی که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند، حس می‌شد. این کارگردان سینما که فیلم «باد و مه» او در چندین بخش بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان برگزیده انتخاب شد در گفت‌وگویی با ایسنا، در ارزیابی برپایی این دوره از جشنواره اظهار کرد:‌ این جابه‌جایی شهر که صورت گرفت، فکر می‌کردم مشکلات زیادی به‌وجود آورد اما خوشبختانه افراد زیادی حضور داشتند و جشنواره با تلاش و کوششی که صورت گرفت، اجرای موفقی داشت. محمد علی طالبی که در این جشنواره کتاب بررسی سینمای کودک و نوجوان (رویاهاتو از دست نده) نیز از او عرضه شده است، اظهار کرد:‌ صحبت‌های اولیه این کتاب به 2 ماه پیش برمی‌گردد که مذاکراتی با آقای میرعلایی انجام شد و خوشبختانه کتاب هم سر موقع آماده شد و زحمت زیادی هم برای برنامه رونمایی آن کشیدند.

محمدعلی طالبی درباره اکران آثار کودکان و نوجوانان در طول سال گفت: اگر سینماهایی که گفته شده، به نمایش فیلم کودک اختصاص پیدا کند بسیار اتفاق مهمی است؛ چراکه در حال حاضر حتی یک سینما که آثار کودکان و نوجوانان را نمایش دهد نداریم و حتی نمی‌دانم چرا سینما فلسطین که متعلق به آموزش و پرورش است نیز فیلم‌های بزرگسال را نمایش می‌دهد. وی افزود:‌ باید دوره‌ای دست از سودجویی‌ها برداریم و به این سمت برویم که سوبسید‌هایی به بچه‌ها بدهیم.

به هر حال اینها بچه‌های خود ما هستند و اگر این اتفاق بیفتد بسیار مثبت است. این کارگردان که در مراسم اختتامیه جشنواره حضور نداشت علت آن را درگیر بودن برای ساخت فیلم جدیدش عنوان کرد. طالبی همچنین با انتقاد از عدم‌انعکاس فهرست برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره در رسانه‌ها اظهار کرد: فیلم «باد و مه» برگزیده بخش بین‌الملل شد اما هیچ انعکاسی نداشت و اگر جشنواره بین‌المللی است پس باید برگزیدگان این بخش هم مهم باشد که متأسفانه به نوعی بایکوت شد. درحالی‌که معتقد بودند فیلم‌های خوبی در این بخش حضور دارد و طبیعتا برگزیده شدن یک فیلم ایرانی می‌تواند اتفاق مهمی باشد.

جشنواره‌ فیلم کودک صاحب بازار می‌شود

احمد میرعلایی خبر داد: بازار فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از دوره 27 برپا خواهد شد. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که دبیری بیست و پنجمین دوره‌ جشنواره فیلم کودک را برعهده داشت، ‌گفت: این بازار می‌تواند با استفاده از تجارب بازار فیلم فجر جذابیت‌های خوبی برای جذب مخاطب داشته باشد و با توجه به مضمون فیلم‌ها برای کشورهای عربی نیز قابل توجه باشد. وی افزود: جشنواره کودک این پتانسیل را دارد که کسی که برای این جشنواره به ایران می‌آید خودش بلیت بخرد و به جشنواره بیاید. بازار هم باید به همین شکل باشد. میرعلایی پیش‌بینی کرد که اگر بازار با استارت قوی‌ آغاز شود قطعا در آینده مخاطب خود را خواهد داشت.

وی درباره اینکه چرا این بازار برای دور بعد جشنواره کودک تدارک دیده نشده است، گفت: من علاقه‌مندم حرفی که می‌زنم عملی شود. با توجه به مجموعه‌ای که توسط شهرداری اصفهان در حال آماده شدن است و قولی که شهردار مبنی بر افتتاح آن همزمان با جشنواره کودک 26 داده است اگر زودتر در این خصوص به قطعیت برسیم ممکن است در دور آینده جشنواره کودک شاهد برپایی بازار باشیم. وی ادامه داد: تا زمانی که دبیر دور بعد جشنواره کودک مشخص شود من برنامه‌ها را پیگیری خواهم کرد تا کاری که آغاز شده به‌خوبی به نتیجه برسد. دبیر جشنواره 25 کودک با بیان اینکه بعداز صحبت‌های محمد علی طالبی تصمیم گرفت خبر بازار رسانه‌ای شود، گفت: ایشان پیشنهاد خوبی مبنی بر حضور پخش‌کنندگان داخلی و خارجی مطرح کرده‌اند که با ایجاد بازار، این پیشنهاد عملی خواهد شد.

داوران «آهوی پیشونی سفید» را نادیده گرفتند

تهیه‌کننده آهوی پیشونی سفید جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان پر اهمیت دانست. مسعود اطیابی در گفت‌وگو با مهر گفت: در مجموعه فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره حاضر بودند آهوی پیشونی سفید کاملا در بخش خصوصی تولید شد که کار پرهزینه و مفرحی برای کودکان و حتی خانواده‌ها محسوب می‌شود. ما تلاش کردیم در هیچ بخشی از فیلم کم نگذاریم. وی افزود: در هر شرایطی دیده شدن این فیلم توسط مردم برای ما اهمیت داشت. توجه مردم به آهوی پیشونی سفید نشان از موفقیت فیلم است اما این فیلم قابلیت این را داشت که بیشتر دیده شود. من خیلی رضایت نداشتم فیلم در جشنواره کودک به نمایش درآید اما دوستان اصرار کردند. اطیابی ادامه داد: به‌دلیل اینکه بتوانیم فیلم را به جشنواره برسانیم تعجیل کردیم و نتوانستیم بخش‌هایی از کارهای فنی را انجام دهیم البته برای همین منظور و سرعت در رساندن نسخه‌ای از فیلم هزینه‌های زیادی را متحمل شدیم. به عقیده من باید تمامی این موارد توسط مسئولین دیده شود اما فکر می‌کنم بخش‌هایی از این فیلم توسط داوران نادیده گرفته شد.

جوایز غیرمنتظره برای «سلام بر فرشتگان»

کارگردان فیلم سینمایی «سلام بر فرشتگان» با اشاره به استقبال مخاطبان از اکران این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان گفت که انتظار دریافت جایزه را در این جشنواره نداشته است. فرزاد اژدری کارگردان فیلم سینمایی سلام بر فرشتگان درباره استقبال از این فیلم در جشنواره اصفهان گفت: من تنها توانستم یک اکران فیلم را ببینم که متأسفانه ناقص پخش شد و یک دقیقه انتهایی فیلم به نمایش در نیامد اما همین نمایش هم با استقبال روبه‌رو شد و خوشبختانه کسی سالن را ترک نکرد. امیدوارم کودکان از این فیلم سینمایی لذت ببرند. وی ادامه داد: افتخار می‌کنم که این فیلم توانست جوایز بسیاری را از آن خود کند. بسیار خوشحالم که توانستم در کنار هنرمندانی از سینمای کودک چون ابراهیم فروزش و علی شاه‌حاتمی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند حضور یابم. انتظار دریافت این جوایز را نداشتم. تلاش افراد گروه و لطف داوران باعث دیده‌شدن این فیلم سینمایی شده است.

داوران از فضای روشنفکری خارج شوند

کارگردان «آهوی پیشونی سفید» با اشاره به حضور این فیلم در جشنواره فیلم کودک اصفهان گفت: بی‌توجهی به سلیقه و خواست مخاطب در هیأت داوران به یک رسم تبدیل شده و به عقیده من داوران باید از فضای روشنفکری خارج شوند و نظر و خواست مخاطب را مورد توجه قرار دهند. سیدجواد هاشمی در گفت‌وگو با فارس درباره عدم‌حضورش تا پایان مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان و شائبه ترک مراسم به حالت قهر گفت: من مراسم را به حالت قهر ترک نکردم که متأسفانه برای برخی از دوستان این شائبه ایجاد شده است، بلیت بازگشت به تهران داشتم و باید به پرواز می‌رسیدم. من به حالت قهر مراسم را ترک نکردم و خداوند ناظر بر اعمال و رفتار ماست.

کد خبر 151703

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز