سپیده سعیدی: شعر، زبان حال و وصف روزگار مردم ایران زمین از دیر باز تا امروز بوده است و این علاقه همچنان در میان مردم ایران زمین ادامه دارد. شبکه آموزش سیما با توجه به علاقه مردم به شعر با ساخت برنامه مشاعره به‌دنبال استعدادهای کشف نشده شعر و شاعری در سراسر ایران است.

برنامه چکامه

 این برنامه شب‌ها حال و هوای متفاوتی به خانه‌های ایرانی می‌بخشد و فرهنگ اصیل مردم ایران را زنده و پاینده نگه می‌دارد. دکتر اسماعیل آذر، مجری وکارشناس برنامه مشاعره، عضوهیأت علمی دانشگاه و صاحب 13 اثر مجلد ادبی که 21 سال پیش لزوم ساخت چنین برنامه‌هایی را در سیمای ایران حس کرده دراین رابطه گفت: برنامه مشاعره را نمی‌توان برنامه نو و تازه‌ای در سیما خواند. این برنامه 21 سال پیش هم در شبکه یک سیما تولید و پخش شده است اما متأسفانه با تهیه‌کننده برنامه اختلاف نظر بر سر محتوا پیدا کردیم و ساخت این برنامه قطع شد تا به امروز که ساخت و پخش این برنامه در شبکه آموزش اتفاق افتاد.

دکتراسماعیل آذردرادامه توضیح داد: مردم ایران ازهرقوم وآیینی به‌سرعت با این برنامه ارتباط برقرار می‌کنند و در راستای معرفی چهره‌های جدید ادبی به برنامه بسیار فعال هستند. می‌توان به جرات اظهار کرد که این برنامه شکل ملی به‌خود گرفته است و کمتر می‌توان چنین برنامه‌هایی در سیما یافت که بتواند مخاطب خود را در سراسر کشوربا محتوای برنامه درگیر کند و مشارکت آنها را درپی داشته باشد. آذر در ادامه درخصوص شکل جدید و ویژه‌برنامه مشاعره گفت: همانطور که این روزها ملاحظه می‌کنید برنامه مشاعره را در کنار مزار شاعران بزرگ ایران ضبط می‌کنیم. ما مشاعره را به شیراز کنار مزار حافظ بردیم. در اصفهان در کاخ چهل ستون برنامه را اجرا کردیم و همچنین خراسان را با برنامه‌ای در کنار مقبره فردوسی بزرگ پشت سر گذاشتیم. این روش حال و هوای برنامه را به‌طور کلی تغییر داد.

ژاله صادقیان، مجری و گوینده با حضورش دربرنامه چکامه برگی دیگر از توانمندی‌های خود را ورق زد، او به خاطر تسلط به زبان و ادبیات فارسی برای حضور در این برنامه انتخاب شد. ژاله صادقیان که اجرای این برنامه را برعهده دارد در این رابطه گفت: طی سال‌های سال تمرین و ممارست برای خوب گوش دادن و خوب بیان کردن، زبان و ادبیات فارسی را درک کردم. شاید هم این مطلب را مرهون شیوه تدریس و زحمات دبیران و استادانی هستم که به من ادبیات فارسی آموختند. به هر حال حضور در برنامه مشاعره را فرصتی دیگر دانستم برای آنکه بازهم به خانه‌های مردم در سراسر کشور بیایم و با زبان شعر با هموطنانم صحبت کنم.

امیر حسین آذر، تهیه‌کننده برنامه و پسر اسماعیل آذر در ادامه درخصوص چگونگی ساخت سری جدید برنامه مشاعره که بانام چکامه هم‌اکنون پخش می‌شود گفت: این برنامه در سری جدید در 91 قسمت 50 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است. ما تصمیم گرفتیم تا برنامه را در 6 شهر بزرگ فرهنگی کشور تولید کنیم که در هر شهر 13 قسمت برنامه تهیه شود. در حال حاضر نیز 2 شهر دیگر در نوبت است تا ما برنامه را دراین شهرها ضبط کنیم. برنامه پایانی و یا مسابقه پایانی که همان فینال است در تهران برگزار می‌شود وبه برنده این مسابقه خودروی ملی اهدا خواهد شد. امیرحسین آذر افزود: 13 قسمت آخر در نوروز 91 پخش می‌شود که سبک و مضمون اشعار حال و هوای بهاری خواهد داشت.

برنامه‌های دیگری هم در همدان در کنار مرقد بابا‌طاهر، بوشهر در کنارخلیج‌فارس و تبریز در جوار مزار شهریار ضبط خواهد شد. دکتر اسماعیل آذر در مورد تغییرات محتوایی برنامه گفت: ما نمی‌توانستیم در این برنامه تغییر محتوایی و ماهیتی بدهیم؛ چراکه برنامه از ابتدا در چهارچوب و اصول درستی پایه‌ریزی شد. مجری و کارشناس برنامه مشاعره درخصوص چگونگی شکل‌گیری محتوای برنامه و نحوه انتخاب اشعارو شرکت‌کنندگان توضیح داد: برنامه مشاعره 2 گروه محتوایی دارد؛ آیینی وغیر آیینی. در بخش غیرآیینی به شعر نو، شعر معاصر، غنایی یا خمسه نظامی پرداخته می‌شود و در بخش آیینی ما به اشعار رضوی، حسینی و علوی پرداخته‌ایم که اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که از هر دو گروه از اشعار در برنامه استفاده شده است. همانطور که می‌دانید اشعار حسینی، علوی و رضوی در مناسبت‌های خاص همچون ماه‌های محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و اعیاد میلاد امام رضا(ع) در همایش‌ها و برنامه‌های مختلف بسیار استفاده می‌شود. پسندیده‌تر بود که ما این اشعاررا از فضای مناسبتی آن خارج کنیم و با این اقدام لطف و شور شعرهای اینچنینی را در تمام ایام سال استفاده کنیم.

دکتر اسماعیل آذر هدف از ساخت این برنامه را حرکت ملی به سوی ادبیات غنی ایرانی خواند و گفت: این یک حرکت معنوی و موجی روحانی است که می‌تواند در درازمدت ذائقه بیننده را تغییر دهد و مقابله مناسبی با برنامه‌های بی‌محتوای داخلی و خارجی به‌خصوص برنامه‌های ماهواره‌ها باشد. همانطور که می‌بینیم این شور ملی بین آحاد مردم کشورمان ایجاد شده است. شعر اصیل‌ترین هنر ایرانی است و مردم ایران پشتگرمی شان در ادبیات به شاعران مشهوری است که نام و آوازه شان همچنان در میان مردم دنیا پیچیده است و آفاق از این هنر ایران زمین خرسند هستند. وی تصریح کرد: باید مطمئن باشیم که اگر شعر و شاعری در جامعه تقویت شود یعنی فرهنگ زنده شده است ومی توان در انتظار جامعه آرام تری بود.

اسماعیل آذر درپاسخ به این سؤال که چرا حضور ژاله صادقیان در سری گذشته پررنگ بود و در سری جدید کمتر حضور دارد، گفت: اول اینکه باید بگویم که من ژاله صادقیان را در دانش ادبیات و شعر باور دارم و یقین دارم که ایشان جزو انگشت‌شمار افرادی هستند که خوب می‌دانند چگونه باید شعر را خواند و انتقال مفهوم کرد بنابراین حضور ایشان در این برنامه برای ما بسیار غنیمت است اما از آنجا که خواستیم در سری جدید برنامه تحولاتی هم به لحاظ ساختاری ایجاد کنیم، ایشان حضور کمرنگ‌تری پیدا کردند چراکه برنامه‌ها در شهرستان‌ها تهیه و تولید می‌شود و برای خانم صادقیان این حضور، قدری مشکل بود.

ژاله صادقیان هم در ادامه اظهارات دکتر اسماعیل آذر تصدیق کرد که برنامه چکامه همچنان هم برای من حائز اهمیت است و درآن حضور دارم اما سفر به شهرهای ایران و دوری از خانواده‌ای که به من احتیاج دارند بسیار مشکل بود اما به هر حال شاید نیاز بر این بود که شکل برنامه کمی تغییر پیدا کند.

او در ادامه گفت: همین که این برنامه شرکت‌کنندگان و مخاطبانی از سراسر کشور دارد یعنی موفق است و این موضوع خستگی را به درمی‌کند. چکامه سلیقه مخاطبان را نسبت به برنامه‌های تلویزیونی تغییر می‌دهد و امید است تا با ساخت چنین برنامه‌هایی جامعه‌ای با فرهنگ اصیل ایرانی، آرام و بی‌جرم و جنایت داشته باشیم.

آذر از دیگرتغییرات برنامه اینچنین گفت:‌برنامه چکامه یا همان سری جدید برنامه مشاعره به آموزش شعر، شعر شاعران استانی، بخش تئاتر و سؤال برای بینندگان هم پرداخته است تا بتوان بهره بیشتری از شعردر برنامه برد. این برنامه مخاطبین شش ساله تا نود ساله دارد و نشان می‌دهد که چگونه شعر و شاعری با جان و روح ایرانیان عجین است.

کد خبر 151699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز