یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

از دهه 80 تا‌کنون سازمان بورس با برگزاری 18 دوره از آزمون‌های بازار سرمایه امکان دستیابی به گواهینامه‌های حرفه‌ای و مدارک معامله‌گری را فراهم آورده است.

بورس

به گزارش بورس نیوز، اگرچه این اقدام در تخصصی شدن بازار سرمایه نقش داشته است اما وجود پاره‌ای ایرادها در ماهیت آزمون‌های بازار سرمایه باعث شده تا برخی ابهام‌ها همواره در این آزمون‌ها نهفته باقی بماند. مهرداد سید عسگری از صاحب‌نظران آزمون‌های بازار سرمایه، ابعاد و زوایای این مشکلات بنیادین را بررسی کرده است.

  • آزمون‌های بازار سرمایه در حال تبدیل شدن به یک کنکور سراسری است، به‌نظر شما نیاز به چه تغییراتی در ساختار این آزمون‌ها احساس می‌شود؟

نخستین نیاز اساسی بازنگری مجدد ساختارهای آزمون‌های بازار سرمایه است، زیرا با وجود محدودیت غیرقابل انکار اساتید مسلط و توانا در زمینه تدریس و طراحی سؤالات این آزمون‌ها و نبود هیچ‌گونه منابع علمی مشخص به زبان فارسی، عملا این آزمون‌ها برای شرکت‌کنندگان بسیار گنگ است، از سوی دیگر نبود برگردان نمونه سؤالات امتحانی به زبان فارسی نیز مشکل دیگری است.

  • کیفیت این آزمون‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با وجود تغییرات ساختاری آزمون‌های بازار سرمایه همچنان ایرادهای بزرگی در این آزمون‌ها وجود دارد. مهم‌ترین ایراد آن است که روش حد نصاب‌های در نظر گرفته شده در هر درس و یا به‌صورت همزمان برای کل آزمون مورد نظر، باعث بروز ایرادهای جدی در تعیین ملاک قبولی در آزمون‌های بازار سرمایه است. پیشنهاد می‌شود با اصلاح مقررات موجود این نقیصه برطرف شود.

  • مگر این موضوع چه مشکلی به وجود می‌آورد؟

در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی از میزان حد نصاب و پاسخ‌ها و نام نفرات قبول شده وجود ندارد و همین باعث شده که شبهاتی برای برخی به‌وجود آید. با انتشار نام قبول‌شدگان و حداقل میانگین قبولی آزمون پس از برگزاری هر آزمون به همراه تعداد شرکت‌کنندگان و آمار قبولی آنها به همراه سؤالات و جواب‌ها و سؤالات اشتباه احتمالی در آزمون به‌صورت جداگانه می‌توان این شبهات را برطرف کرد.

  • آیا قبول‌شدگان بازار کار خوبی دارند؟

باید بگویم که سیاست در این زمینه مشخص نیست، مثلا ما نمی‌دانیم چه تعداد تقاضا برای مدرک اصول مقدماتی یا معامله‌گری وجود دارد که داوطلبان را درست راهنمایی کنیم که چگونه شاخه امتحان خود را انتخاب کنند.

  • با این اوصاف نحوه برگزاری آزمون‌ها را چگونه می‌بینید؟

بعضاً افرادی در جلسات امتحانی به جرم تقلب به چند سال محرومیت از شرکت در آزمون‌ها محکوم می‌شوند که روند رسیدگی به تخلفات به‌هیچ‌وجه منطقی نیست. در این زمینه اطلاع‌رسانی غیرشفاف درخصوص نوع تقلب و میزان مجازات برای آنها و نبود آیین‌نامه‌ای مشخص برای رسیدگی و مجازات‌ها و همچنین امکان نداشتن فرصت دفاع به متهمان تقلب در کمیته نهایی و اتکای صرف به گزارش‌های مکتوب ارسالی از سوی حراست آزمون‌ها باعث شده که ساختارهای این آزمون‌ها با استانداردهای اولیه فاصله داشته باشد. به هر ترتیب به‌نظر می‌رسد با افزایش هر ساله تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون‌های بازار سرمایه، مدیران سازمان بورس باید هر چه زودتر از درونی نگریستن به این آزمون‌ها خارج شوند.

کد خبر 151668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز