گروه بورس: روز گذشته سامانه اطلاع‌رسانی بورس برای چندمین‌بار در سال‌جاری با اخلال مواجه شد.

بورس

در مهم‌ترین ساعات معاملاتی دیروز فقط عده‌ای خاص از طریق کارگزاران بورس به اطلاعات بازار دسترسی داشتند.به گزارش همشهری، معاملات روز گذشته بورس تهران در شرایطی آغاز شد که روی سایت اطلاع‌رسانی بورس تهران هیچ خبری از آمار معاملات روزانه، که مبنای تصمیم‌گیری سهامداران است، نبود. روزانه به‌طور متوسط 50میلیارد تومان سهام در بورس مبادله می‌شود. از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 15‌میلیارد دلار سهام در بورس اوراق بهادار دادوستد شده است و هرگونه خللی در انتشار اطلاعات می‌تواند موجب ضرروزیان هنگفت سهامداران شود.

قانون بازار اوراق بهادار، متولی اصلی بازار سرمایه را مکلف کرده، اطلاعات بازار را به‌طور مساوی و شفاف برای عموم منتشر کند. طبیعتا درصورت بروز چنین رویداد‌هایی برای اینکه این اطلاعات در اختیار عده‌ای خاص قرار نگیرد، باید معاملات متوقف شود؛ به‌ویژه آنکه، بازار سهام ایران این روز‌ها بیش از گذشته تحت‌تأثیر مسائل پیرامونی قرار گرفته و همه نگاه‌ها به سمت معاملات بورس تهران در روز شنبه خیره بود اما بروز اخلال در سامانه اطلاع‌رسانی بازار سهام موجب انتشار شایعاتی شد.بروز اخلال در سامانه اطلاع‌رسانی بورس تهران سابقه چندین باره دارد و از ابتدای سال تاکنون چندین بار سامانه اطلاع‌رسانی و حتی سامانه معاملات با اخلال مواجه شده است؛ حتی هفته پیش مدیرعامل جدید شرکت خدمات فناوری بورس تهران رسما به‌دلیل بروز اخلال در سیستم یک سایت آماری بورس، عذرخواهی کرد اما در جریان اخلال پیش آمده روز گذشته، هیچ خبری از عذرخواهی نبود. 23اردیبهشت‌ماه امسال نیز بورس تهران برای نخستین بار در طول تاریخ بازار سرمایه، به‌دلیل از کار افتادن سامانه معاملات به حالت تعطیل درآمد و هیچ معامله‌ای در ساعات رسمی معاملات انجام نشد. پیش از این، نرم‌افزار معاملات سهام موسوم به «جم» که هزینه زیادی بابت خرید آن پرداخت شده است در اردیبهشت ماه امسال قبل از شروع معاملات و در دوره سفارش‌گیری و حتی بعد از آن دچار مشکل شد.

سایت‌های زنجیره‌ای، خدمات: صفر

بر این اساس دیروز هم سامانه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه بار دیگر از کار افتاد و دلیل ازکارافتادن این سامانه نیز مشکلات فنی اعلام شد. در حالی که در طول چند سال گذشته سایت‌های زیادی با استفاده از منابع سازمان بورس، یا تحت حمایت این سازمان هر روز سر از فضای اینترنت درمی‌آوردند اما آمار‌ها نشان می‌دهد این سایت‌ها از کیفیت لازم برای اطلاع‌رسانی برخوردار نیستند. نکته جالب توجه اینکه روز گذشته همزمان با بروز اخلال در سامانه اطلاع‌رسانی بازار سهام، سایت سازمان بورس اقدام به اطلاع‌رسانی در مورد ایجاد یک سایت جدید اینترنتی همانند سایت‌های موجود این سازمان کرد که قرار است اطلاعات موجود در بازار را به شکل و شمایل دیگری نشان بدهد.

توضیح بورس

در همین رابطه عباس احمدی، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در این باره توضیح داد: قرار بود داده‌های سیستم به‌روز رسانی شود،اما متاسفانه در اواسط فرایند، مدت زمان انجام این به‌روز رسانی بیشتر از برآورد اولیه به طول انجامید که این امر موجب شد تا به تاخیر در به‌روز رسانی و در نتیجه،عدم قابلیت ارائه اطلاعات به فعالان بازار از طریق سایت های مذکور مواجه شویم.

نگاه حقوقی به اتفاق رخ داده

روز گذشته با متوقف‌شدن روند انتشار و ارائه قیمت‌ها، شاخص، داده‌های معاملاتی، نمودار‌ها، جداول خرید و فروش وعرضه و تقاضا از طریق سایت‌های رسمی بورس جریان آزاد اطلاعات در بازار سهام نقض شد و این اطلاعات در ساعت‌هایی فقط در دسترس عده‌ای خاص قرار داشت. این موضوع در شفاف‌بودن بازار سرمایه شبهه ایجاد کرد.اطلاعات معاملاتی سهام، مصداق اطلاعات نهایی است.

در قانون بازار اوراق بهادار در تعریف اطلاعات نهانی به صراحت آمده است:اطلاعات نهانی، هرگونه اطلاعات افشا‌نشده برای عموم است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به اوراق بهادار، معاملات یا ناشر آن مربوط می‌شود و درصورت انتشار، بر قیمت یا تصمیم سرمایه‌گذاران برای معاملة اوراق بهادار مربوط تأثیر می‌گذارد.از سوی دیگر بورس طبق ماده31 قانون بازار سرمایه مکلف است؛ فهرست، تعداد و قیمت اوراق بهادار معامله‌شده در روزهای معامله را طبق ضوابط مصوب سازمان تهیه و به ‌اطلاع‌عموم برساند. این فهرست در حکم سند رسمی است و در سوابق بورس نگهداری خواهد شد.

کد خبر 151544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز