یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در روده‌ انسان هم باکتری‌های مفید موجود است و هم باکتری‌های مضر. وظیفه باکتری‌های مفید، هضم منظم غذاست. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ابتلاء به اسهال به باکتری‌های روده بستگی دارد، نه به سیستم ایمنی بدن.

شاید این مساله بسیار آشنا باشد: چند نفر در یک مهمانی هستند و از یک غذا می‌خورند. اما روز بعد تنها یک نفر از آنها مشکل روده پیدا می‌کند. برت فینلی (Brett Finlay) محققی از دانشگاه بریتیش کلمبیا در شهر ونکوور کانادا این امر را مورد بررسی قرار داده است. به گفته‌ فینلی تا به حال گمان می‌رفت که تفاوت در سیستم ایمنی بدن انسان‌ها باعث می‌شود که برخی دچار مشکل روده شوند و برخی دیگر نه. برت فینلی و همکارانش توانستند اثبات کنند که این مساله به باکتری‌های مختلف روده بستگی دارد.

باکتری‌های مفید و مضر

روده‌ انسان دارای باکتری‌های مفید و مضری است که شمار آنها حتی از تعداد کل سلول‌های بدن بیشتر است. در روده نه تنها باکتری‌های مفید وجود دارد، بلکه باکتری‌های مضر هم در آنجا ساکن هستند که برای مثال باعث اسهال می‌شوند. تیم علمی برت فینلی برای انجام پژوهش خود، روده‌ افراد مختلف و انواع متفاوت باکتری‌های روده را بررسی کرد. به گفته‌ همکاران این گروه، این باکتری‌های مفید هستند که باعث عملکرد درست و منظم روده شده و فرد را از محرک‌های منجر به بیماری حفاظت می‌کنند.

آزمایش روی موش‌ها

برای اثبات این مساله دانشمندان روی موش‌های آزمایشگاهی تحقیق کردند.

به گزارش دویچه‌وله،‌ آنها ابتدا با خوراندن مسهل، روده موش‌ها راخالی و تمیز کردند. پس از آن با یک شیلنگ، محتوای روده موش اول را به موش دوم منتقل کردند. با انتقال باکتری‌های روده، موش‌های حساس، مقاوم شدند و موش‌های مقاوم، حساس! این تحقیق نشان داد که این باکتری‌های روده هستند که باعث مقاومت بدن در برابر محرک‌های بیماری می‌شوند.

استفاده از دارو برای اکوسیستم سالم روده

مسلم است که انجام این آزمایش بر روی انسان‌ها غیر ممکن است، به همین خاطر برت فینلی توصیه می‌کند که باکتری‌های مفید از طریق مواد غذایی تکمیلی و یا دارو به بدن انسان برسند. او می‌گوید: «مثلا زمانی که کسی از کشوری پیشرفته به کشوری در حال توسعه سفر می‌کند، بهتر است روده‌ خود را با باکتری‌های مقاوم تقویت کند». افزون بر این او تاکید می‌کند که تغذیه‌ کافی و متنوع همواره باعث می‌شود که روده‌ انسان به میزان کافی، باکتری‌های مفید دریافت کند.

 

کد خبر 151603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز