به‌هر نوع عمل فردی یا جمعی که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی جامعه محل فعالیت فرد قرار نمی‌گیرد و لذا با منع قانونی و قبح اخلاقی مواجه می‌شود، آسیب اجتماعی می‌گویند.

طرح - اجتماعی

اما مسئله اجتماعی شرایط یا مواردی است که جامعه، آنها را به منزله خطری برای راه و رسم زندگی یا راحتی خود می‌داند و بنابراین ناگزیر باید درصدد رفع یا تعدیل آنها برآید. از سوی دیگر کجروی یا انحراف اجتماعی به رفتاری اطلاق می‌شود که برخلاف هنجارهای اجتماعی یک جامعه باشد و به عبارتی رفتاری است که با هنجارهای اجتماعی، هم‌نوایی، هم‌صدایی و همسانی ندارد. در این بین جرم یک پدیده اجتماعی است که از شرایط فرهنگی و تمدن هر جامعه ناشی می‌شود و شامل هر عملی است که وجدان عمومی را جریحه‌دار می‌کند و از تضاد موجود بین عمل فرد و مصالح اجتماعی حاصل خواهد شد(امیل دورکیم- کتاب قواعد اجتماعی). در کل جرم پدیده‌ای است ضداجتماعی که موجب اختلال در نظم و امنیت جامعه و کشور می‌شود و پیگرد قانونی به دنبال دارد. بدیهی است بهترین راه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی پیشگیری است.

پیشگیری عبارت است از تمامی اقداماتی که هدف آن کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و بازگشت افراد آسیب‌دیده‌اجتماعی به جامعه و زندگی سالم و مستقل است که 3 سطح دارد؛ پیشگیری سطح اول: شامل همه اقدامات و برنامه‌هایی است که هدف آن جلوگیری از گرایش به آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی در آحاد جامعه و به ویژه افراد در معرض آسیب‌اجتماعی است.

پیشگیری سطح دوم: شامل همه اقدامات و برنامه‌هایی است که هدف آنها شناسایی افراد آسیب‌دیده اجتماعی و انجام مداخلات به‌موقع به منظور ارائه خدمات تخصصی در کوتاه‌ترین زمان به آن است تا زمینه بازگشت آنها به جامعه و زندگی سالم و مستقل فراهم شود.

پیشگیری سطح سوم: شامل تمامی اقدامات و برنامه‌هایی است که هدف آن توانمندسازی(قادرسازی و بازتوانی) افراد آسیب‌دیده‌اجتماعی به منظور بازگشت آنها به زندگی سالم در جامعه و جلوگیری از آثار سوء ناشی از آسیب‌های اجتماعی در افراد آسیب‌دیده اجتماعی، خانواده و اجتماع ‌است.

دختران فراری: به دخترانی اطلاق می‌شود که به دلایل گوناگون، مانند اعتقاد به اینکه خانواده به آنها بی‌توجهی کرده یا تحت تاثیر سازوکارهای روانی و ذهنی برای رسیدن به امنیت روانی و رهایی از سلطه والدین تحمیلی و ناسازگار خود در پی یافتن قدرتی شایسته‌تر از والدین خویش برمی‌آیند تا با تسلیم و اطاعت از آنها نگرانی و اضطراب درونی خود را کاهش دهند.

اعتیاد: عبارت‌است از یک بیماری مزمن و اولیه که از طریق نقص در کنترل مصرف موادموثر بر سیستم اعصاب مرکزی و نیز نقص در کنترل رفتارهای ناهنجار مشخص می‌شود. ویژگی‌های اصلی آن نیز عبارت‌است از: تغییرات در خلق مصرف مداوم داروهای اعتیادآور به‌‌رغم ایجاد عوارض سوءجسمی روانی و اجتماعی که همانند دیگر بیماری‌های مزمن می‌تواند پیش‌رونده، عودکننده و کشنده باشد .

کودک خیابانی: افراد کمتر از 18سال تمام که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می‌برند، اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه خود می‌داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده است یا اساسا چنین ارتباطی وجود ندارد.

طلاق: در معنی لغوی یعنی رهاشدن از قید نکاح ولی تعریف جامع و مانع طلاق در حقوق مدنی بدین‌شرح است: «طلاق عبارت است از انحلال عقد نکاح دائم در زمان حیات زوجین با اراده مرد یا به تقاضای زن با شرایط معین».

اسکان غیررسمی (حاشیه‌نشینی): اسکان غیررسمی نحوه سکونت بدون برنامه‌ای است که افراد بدون اجازه یا پرداخت اجاره‌بها مکان‌ها را اشغال می‌کنند و آنها را پناهگاه خویش قرار می‌دهند.

افراد بی‌خانمان: به کسانی اطلاق می‌شود که معمولا در اماکن عمومی به صورت شبانه‌روزی زندگی می‌کنند.

نزاع و درگیری دسته‌جمعی: نزاع و درگیری دسته‌جمعی به معنای رفتاری است که از نظر عموم به مزاحمت، عربده‌کشی، اذیت و آزار افراد جامعه می‌انجامد و موجب سلب امنیت و ‌‌آرامش مردم می‌شود.

تکدی:متکدی‌فردی است که به وسیله شیادی، عوام‌فریبی و جلب‌توجه دیگران با مطالبه مستقیم یا راه‌های گوناگون درخواست کمک می‌کند.

کودک کار: افراد کمتر از 18سال تمام که نقش عمده‌ای در تامین معاش خانواده به دلیل موقعیت نامطلوب اقتصادی خانواده خود داشته و حذف کار کودک بر تداوم حیات خانواده تاثیر نامطلوب خواهد داشت.

کد خبر 151597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز