یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

مقام‌های ارشد شورای انتقالی لیبی روز گذشته سرانجام پس از مدت‌ها تعقیب و گریز از دستگیری سیف‌الاسلام پسر معمر قذافی در جنوب این کشور خبر دادند تا بار دیگر موج شادی مردم، خیابان‌های این کشور را فرابگیرد.

سیف الاسلام - لیبی

 محمد العلاقی، وزیر دادگستری شورای ملی انتقالی روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که سیف‌الاسلام در نزدیکی شهر بیابانی اوباری در جنوب غرب لیبی دستگیر شده است. به گفته مقام‌های شورای انتقالی لیبی، سیف‌الاسلام که در زمان حکومت معمر قذافی بسیاری او را جانشین پدرش می‌دانستند با 2 همراه و چند محافظ خود در حالی بازداشت شد که قصد عبور از مرز و فرار به کشور نیجر را داشت. انتشار خبر دستگیری سیف‌الاسلام باعث شد تا شهرهای مختلف لیبی ازجمله طرابلس و مصراته دیروز صحنه شادی مردم در خیابان‌ها باشد.

فرمانده نیروهای نظامی شهر زنتان هم با اعلام بازداشت سیف‌الاسلام از انتقال وی به این شهر خبر داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که پسر قذافی به وسیله یک هواپیما به این شهر منتقل شده است. زنتان که در شمال غربی لیبی واقع است یکی از بزرگ‌ترین گردان‌های نظامی نیروهای انقلابی را دارد و به‌نظر می‌رسد انتقال سیف‌الاسلام به این شهر با هدف حفاظت کامل از وی و جلوگیری از تکرار سرنوشت قذافی و پسر دیگرش معتصم صورت گرفته باشد.

با وجود این خبرگزاری رویترز روز گذشته از حمله گروهی به هواپیمای حامل سیف‌الاسلام در هنگام ورود به شهر زنتان خبر داد؛ هرچند نیروهای امنیتی جلوی آسیب رسیدن به سیف‌الاسلام را گرفتند. سیف‌الاسلام که متولد ۱۹۷۲ و 39‌ساله است در انگلیس درس خوانده و در زمان ناآرامی‌های لیبی بارها به سخنرانی و خط و نشان کشیدن برای مخالفان پرداخت. او روابط خوبی با مقام‌های کشورهای غربی داشت و تسلط او به زبان انگلیسی، برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی‌اش در کشورهای مختلف و صحبت‌های وی درباره اصلاحات و دمکراسی، وی را به نماد ارتباط لیبی با کشورهای غربی در سال‌های اخیر تبدیل کرده بود.

محاکمه در داخل

بشیر الطلایب، فرمانده گردان نظامی شهر زنتان در نشستی خبری تأکید کرد که سیف‌الاسلام قذافی به مقام‌های شورای انتقالی تحویل داده خواهد شد تا درباره محل محاکمه وی تصمیم‌گیری شود. دادگاه بین‌المللی کیفری در ۲۷ ژوئن برای سیف‌الاسلام قذافی به همراه پدرش و عبدالله السنوسی، رئیس سازمان اطلاعاتی رژیم سابق لیبی به اتهام جنایت علیه بشریت قرار بازداشت صادر کرده بود. فرمانده گردان نظامی زنتان روز گذشته اعلام کرد که هنوز اطلاعاتی درباره السنوسی و محل اختفای وی به دست نیامده است.

مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری چند هفته پیش با اعلام تماس غیرمستقیم خود با سیف‌الاسلام قذافی از قصد وی برای تسلیم خود به این دادگاه خبر داده بود. پسر معمر قذافی که از زمان تصرف طرابلس توسط نیروهای انقلابی فراری بود به عقیده بسیاری از بیم جانش قصد تسلیم شدن به این دادگاه را داشت. اما وزیر دادگستری شورای ملی انتقالی، لیبی روز گذشته با اشاره به سلامتی سیف‌الاسلام در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که محاکمه پسر قذافی در دادگاهی با استانداردهای بین‌المللی در داخل لیبی صورت خواهد گرفت. وی با رد نیاز به حضور ناظران بین‌المللی در دادگاه سیف‌الاسلام تنها اعلام کرد که شورای ملی انتقالی، همکاری و هماهنگی لازم را با دادگاه بین‌المللی کیفری انجام خواهد داد.

قتل معمر قدافی و پسر دیگرش معتصم در زمان بازداشت مورد انتقاد بسیاری از نهادهای بین‌المللی و کشورهای خارجی قرار گرفت. با دستگیر شدن سیف‌الاسلام اکنون وضعیت همه 8 فرزند معمر قذافی مشخص شده‌است. سیف العرب و خمیس 2‌پسر دیگر قذافی در جریان درگیری‌های این کشور پیش از معتصم کشته شدند.

ساعدی در نیجر به‌سر می‌برد، محمد، هانیبال و عایشه هم به همراه همسر قذافی به الجزایر فرار کرده‌اند. نشست خبری نیروهای انقلابی لیبی روز گذشته در حالی به پایان رسید که صدای گریه و فریاد‌الله اکبر انقلابیون در سالن نشست به گوش می‌رسید.

کد خبر 151589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز