سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با انتصاب یک ژنرال آمریکایی به فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان، افسران ارشد ارتش انگلیس زمزمه‌های انتقاد‌آمیز خود را از سیاست‌های واشنگتن در افغانستان شروع کردند و آمریکا را متهم کردند که با تاکتیک‌های خود به سود طالبان عمل می‌کند.

روزنامه تایمز چاپ لندن دیروز در گزارشی در این باره به نقل از فرماندهان ارشد انگلیسی بدون ذکر نامشان نوشت، نظامیان آمریکایی و فرماندهان گاه غیر نظامی آنها مدت‌هاست باعث بی‌اثر شدن راهبرد انگلیس در افغانستان می‌شوند.

نیروهای انگلیسی تصمیم داشتند در ماه‌های آینده بر روی بازسازی و جلب نظر افکار عمومی مردم محلی افغانستان تمرکز کنند.

اما فرماندهان آمریکایی نیروهای انگلیسی را به حضور در عملیات نظامی و انجام حمله وادار می‌کنند.

در آستانه عملیات کوهستان که با برنامه‌ریزی فرماندهان آمریکایی و برای نابودی و شکست عوامل بازمانده طالبان انجام شد، نیروهای ویژه انگلیسی وارد عرصه نبرد در این کشور شدند و نقش جدی‌تری در این نبرد به عهده گرفتند.

نیروهای انگلیسی با انجام این حمله و عملیات به شدت مخالف بودند و از فرماندهان آمریکایی می‌خواستند که به شیوه انگلیسی‌ها برای ادامه این جنگ اعتماد کنند و استراتژی را به آنها بسپارند.

اما نتوانستند مانع از انجام این عملیات شوند. به گفته فرماندهان انگلیسی، نیروهای این کشور در افغانستان برای حفاظت از خود مجبور به حضور در این عملیات شدند.

اما این اختلافات نه تنها برطرف نشد بلکه ادامه یافت و بیشتر هم شد. فرماندهان انگلیسی می‌گویند این عملیات به اهداف خود نرسید و حتی باعث بدتر شدن شرایط و به سود طالبان تمام شد.

انگلیسی‌ها یکی از دلایل شکست این عملیات را زیان رسیدن به افکار عمومی محلی افغانستان و دور شدن آنها از نیروهای خارجی مستقر در این کشورعنوان کردند.

ژنرال دان مک نیل از فرماندهان نیروی نظامی آمریکا که فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان را از ژنرال دیوید ریچاردز انگلیسی تحویل می‌گیرد، برخورد شدیدتر با شبه نظامیان طالبان را از برنامه‌های خود در پست جدیدش اعلام کرده است.

یک افسر آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود دیروز به آسوشیتدپرس گفت، مک نیل یک جنگنده تمام عیار است و با ورود او به عرصه افغانستان دیگر توافق صلح یا مذاکره‌ای با شبه نظامیان صورت نخواهد گرفت.

این در حالی ‌است که ژنرال ریچاردز فرمانده انگلیسی نیروهای ناتو در افغانستان در ماجرای اخیر قلعه موسی با طالبان مذاکره کرد و به توافق رسید.

اگر چه این توافق مدت کوتاهی دوام آورد و از سوی طالبان نقض شد اما این نشاندهنده استراتژی انگلیس در نبرد در افغانستان است.

نکته دیگری که باعث اختلاف انگلیس و آمریکا در افغانستان شده است شمار تلفات نیروهای انگلیسی است که در اثر تیراندازی‌های اشتباهی از سال 2003 تا کنون کشته شده‌اند.

فرماندهان انگلیسی می‌گویند که سربازان این کشور نه در عراق و نه در افغانستان هیچ سرباز آمریکایی را در تیراندازی اشتباهی نکشته‌اند اما این اتفاق برای سربازان انگلیسی بارها اتفاق افتاده‌است.

انگلیس درخواست انتشار نام سربازان و خلبانانی را کرده که در تیراندازی اشتباهی باعث مرگ سربازان انگلیسی شده‌اند اما پنتاگون در برابر این درخواست مقاومت می‌کند.

این اختلاف در سال میلادی گذشته چنان شدید شد که دولت انگلیس معاون سفیر آمریکا را فراخوانده است تا مراتب خشم لندن از این موضوع را به اطلاع او برساند.

کد خبر 15132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز