سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

حسین حسین‌نژاد قندی: با اینکه اکثر سازمان‌ها و نهادهای آموزشی مخالف برگزاری کنکور به شکل فعلی هستند، ولی در چگونگی ساماندهی آن اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از جمله رئیس این کمیسیون، معتقد به حذف کنکور حداکثر تا سال 90 هستند و دلایل زیر را موجبات ناکارآمدی برگزاری کنکور می‌دانند.

- با یک آزمون چند ساعته نمی‌توان به استعداد و علایق واقعی دانش‌آموزان پی برد.

- اضطراب‌ها و استرس‌های ناشی از چنین آزمونی بر نتیجه آن اثر منفی می‌گذارد.

- کنکور به شکل فعلی، دانش‌آموزان را به سمت آموزش تست‌زنی هدایت کرده و قدرت تفکر و خلاقیت را از آنها سلب می‌کند.

- چون تجربه برگزاری چنین آزمونی در طول سالهای تحصیل در دبیرستان وجود ندارد، در نتیجه دانش‌آموزان را به سوی آموزشگاه‌ها و مؤسسات کنکور هدایت می‌کند.

- هزینه‌هایی که خانواده‌ها در این میان متحمل می‌شوند، بسیار سنگین است. به طوری که در سال 85، قریب به 100 میلیارد تومان به کلاس‌ها و مؤسسات کنکور پرداخت کرده‌اند.

به این ترتیب کمیسیون آموزش مجلس، سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی دانش‌آموزان در دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی را جایگزین مناسبی برای کنکور می‌داند.

از این رو طرح سنجش و پذیرش را پیشنهاد می‌کند که در آن معدل امتحانات نهایی در سال‌های دوم و سوم متوسطه و دوره پیش‌‌دانشگاهی مبنای اصلی انتخاب دانشجو خواهد بود و از آموزش و پرورش می‌خواهد که از سال تحصیلی87-86 امتحانات نهایی را به صورت استاندارد برای دوره‌های تحصیلی مورد نظر برگزار کند.

وزارت علوم و سازمان سنجش با اینکه پذیرفته‌اند برگزاری کنکور به شکل فعلی دارای اشکالات متعددی است، ولی به هیچ وجه با حذف کنکور به طور کامل موافق نیستند و با استناد به دلایل زیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را واقعی و استاندارد نمی‌دانند:

- امتحانات نهایی در آموزش و پرورش به صورت استاندارد برگزار نمی‌گردد و تصحیح اوراق نیز ناهماهنگ بوده و در نتیجه معدل‌ها نزدیک به واقعیت نمی‌باشند.

- در هیچ جای دنیا، آزمون‌های رقابتی را به صورت تشریحی برگزار نمی‌کنند.

- اگر امتحانات نهایی سراسری باشد، باید تصحیح اوراق آن نیز سراسری باشد که این گونه نیست.

- ضریب امنیت برگزاری امتحانات سراسری نیز در حد استاندارد نمی‌باشد.

- در کنکور هر سال بیش از 50 درصد داوطلبان، داوطلبان سالهای گذشته هستند که در طرح پذیرش و سنجش، هنوز وضعیت آنها روشن نشده است.

بنابراین وزارت علوم و سازمان سنجش تنها موافق احتساب درصدی از شرط معدل در پذیرش دانشجو بوده و به هیچ وجه موافق حذف کامل کنکور نیستند. زیرا معتقدند که برای 10درصد ظرفیت دانشگاهی به علت متقاضی زیاد، می‌بایستی آزمون برگزار گردد.

دکتر حسین‌ پورکاظمی معاون سابق سازمان سنجش نیز مخالف جدی حذف کنکور بوده و معتقد است که نباید کنکور 3 ساعته را در طول 3سال برگزار کرد، زیرا 40هزار ظرفیت برای رشته‌های مهم و معتبر دانشگاهی وجود دارد که باید با برگزاری کنکور، بهترین‌ها را انتخاب کرد.

کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی طی جلسه‌ای طرح سنجش و پذیرش ارائه شده از کمیسیون آموزش را رد کرده است. زیرا معتقدند که اولاً هنوز آموزش و پرورش کشور نتوانسته است به حداقل استانداردهای آموزشی برسد و بین مناطق برخوردار از امکانات و مناطق محروم تفاوت زیادی وجود دارد.

از این رو طرح سنجش و پذیرش، تبعیض آشکاری بین این دسته در مناطق است و ثانیاً تأمین امنیت امتحانات نهایی 3 تا 4 ساله مشکل است.

در پایان، اینجانب نیز نظر شخصی خود را به شرح زیر اعلام می‌دارم: اگر امتحانات نهایی در آموزش و پرورش بر اساس استانداردهای لازم و به صورت کشوری و در پایه‌های دوم و سوم متوسطه و دوره پیش‌دانشگاهی و با نظارت کامل برگزار و تصحیح اوراق آنها نیز به صورت سراسری انجام پذیرد، می‌توان به صورت زیر به پذیرش دانشجو پرداخت:

1 - حذف کنکور برای دوره‌های کاردانی و پذیرش دانشجو بر اساس معدل کتبی امتحانات نهایی.

2 - حذف کنکور برای دوره‌های کارشناسی و پذیرش دانشجو بر اساس معدل کتبی دروس اختصاصی امتحانات نهایی.

3 - برگزاری کنکور برای پذیرش دانشجو در کلیه رشته‌های مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته حقوق؛ منحصراً از بین داوطلبانی که معدل کتبی دروس اختصاصی امتحانات نهایی آنها 17 به بالا باشد که در این صورت، تعداد داوطلبان این کنکور 150 هزار نفر خواهد بود.

کد خبر 15121

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز