محمود مولایی: داماش گیلان، یکی از تیم‌هایی که با صعود از لیگ دسته اول کشور فرصت حضور در لیگ برتر را پیدا کرده، امروز در شرایطی در جایگاه نهم جدول قرار دارد که ابتدای فصل وضعیت مناسبی نداشت.

قاسمپور

داماش‌گیلان با مربیگری مهدی دینورزاده ازلیگ دسته اول به لیگ برتر رسید و به همین دلیل این مربی ابقا شد. دینورزاده در فصل نقل و انتقالات، دستش برای انتخاب بازیکن تا حدود زیادی باز بود؛ طوری که بازیکنانی مثل مهدی مهدوی‌کیا، میلاد زنید‌پور و محمد غلامی از استیل‌آذین به داماش منتقل شدند و محمد محمدی هم از استقلال به گیلان رفت.

داماش‌گیلان بعد از تساوی با صنعت‌نفت آبادان و باخت به استقلال، نخستین پیروزی خود را در هفته سوم لیگ برتر مقابل فجرسپاسی به دست آورد. این تنها پیروزی داماش با مربیگری مهدی دینورزاده بود؛ مردی که برای صعود این تیم به لیگ برتر تلاش زیادی کرده بود اما تا هفته هفتم بیشتر دوام نیاورد. این تیم در هفته چهارم و پنجم به تراکتورسازی و سایپا باخت و در هفته هفتم نیز به سپاهان. تساوی با مس‌کرمان آخرین امتیازی بود که مهدی دینورزاده برای داماش گرفت تا حاصل تلاش او در لیگ برتر 5 امتیاز باشد.

با اینکه امیر عابدینی، مدیرعامل باشگاه داماش قبل از هفته هفتم به دینورزاده اولتیماتوم داده بود که درصورت شکست از داماش اخراج می‌شود، دینورزاده حرف دیگری می‌زند. سرمربی داماش به همشهری می‌گوید: «من اخراج نشدم، استعفا کردم». در عین حال، دینورزاده حاضر نشد درباره مربیگری‌اش در لیگ یازدهم صحبت دیگری داشته باشد. او تنها بعد از آخرین شکست تیمش مقابل سپاهان در رختکن از بازیکنانش خداحافظی کرد. او به بازیکنان هم طعنه زد که غیرت داشته باشند. دینورزاده هنوز توضیح نداده که منظورش از آن گفته چه بوده ولی موضوعی که درباره داماش گفته می‌شود اعمال نظر مدیرعامل این باشگاه در امور فنی است. البته دینورزاده پیش‌تر این صحبت‌ها را تکذیب کرده بود و ابراهیم‌ قاسمپور، جانشین او نیز می‌گوید: «آقای عابدینی دخالتی در کار تیم نکرده است. مدیرعامل باشگاه به قدری مشغله‌ کاری دارد که کمتر شده جلسه‌ای با او داشته باشم. یک بار عابدینی را در رشت دیدم و او یکی‌دو بار هم به رختکن تیم آمد که آخرین بار آن در بازی با پرسپولیس بود». سرمربی داماش ادامه می‌دهد: «البته عابدینی نظر خودش را به ما می‌دهد؛ هرچه باشد او فوتبالیست بوده، ولی هرگز در ترکیب تیم دخالتی نداشته است.

به‌نظر من، شرح وظایف هر کسی در باشگاه مشخص است و اصلا لازم نیست که این مسائل مطرح شود». ابراهیم قاسمپور بعد از پایان هفته هفتم لیگ برتر به جای مهدی دینورزاده وارد کادر فنی داماش شد و در 5 هفته نتایج قابل قبولی گرفت؛ طوری که پس از حضور این مربی داماش از رده شانزدهم جدول به جایگاه نهم صعود کرد. این تیم با مربیگری قاسمپور تنها در هفته دوازدهم لیگ مقابل پرسپولیس شکست خورد. جالب اینکه قاسمپور در دوران مربیگری‌اش هیچ‌گاه مقابل پرسپولیس به پیروزی دست نیافته است. سرمربی داماش می‌گوید: «تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم ولی ما در این مسابقه روی اتفاقات بازنده بودیم».

داماش اما در 4مسابقه قبلی 3پیروزی مقابل راه‌آهن، فولاد و ملوان کسب کرد و یک تساوی نیز برابر شاهین بوشهر به دست آورد. البته بردهای داماش مقابل تیم‌های قدرتمند لیگ امسال به دست نیامده و قاسمپور نیز درباره این موفقیت می‌گوید: «روزی که وارد باشگاه داماش شدم، کار خاصی نکردم. احساسم این بود که این تیم پتانسیل بالایی دارد و با این بازیکنان می‌تواند نتایج مناسبی در لیگ برتر به دست بیاورد. داماش می‌تواند شرایط بهتری در لیگ داشته باشد و ما به‌دنبال جذب 2بازیکن دیگر هستیم». او اضافه می‌کند: «وقتی به این تیم آمدم، تمرینات را صبح و عصر به‌طور مرتب پیگیری کردیم. کار هر بازیکن هم مشخص شده و هر کسی می‌داند که شرح وظایفش چیست». برخی بر این باور هستند که حضور بازیکنان مناسب و باتجربه در ترکیب داماش از دلایل موفقیت این تیم تا اینجای فصل بوده است.اما سرمربی داماش چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید: «بازیکنان چهره در تیم تضمین‌کننده پیروزی نیستند. برخی از بازیکنانی که در تیم ما حضور دارند، سال گذشته در استیل‌آذین حضور داشتند. اگر یادتان بیاید، به استیل‌آذین فصل قبل می‌گفتند تیم کهکشانی اما آن تیم به لیگ دسته اول سقوط کرد. به‌نظر من، این مسائل مهم نیست،آنچه مهم است تلاش برای به‌دست‌آوردن موفقیت است».

به هر حال، تغییرات در کادرفنی داماش‌گیلان موفقیت‌آمیز بوده است. داماش حالا یکی از تیم‌های موفق لیگ برتر به حساب می‌آید. اما این تیم در لیگ یازدهم چه هدفی را دنبال می‌کند؟ سرمربی داماش اضافه می‌کند: «همانطور که گفتم ما می‌توانیم بازیکن ایرانی به خدمت بگیریم ولی فکر می‌کنم اگر بازیکن خوبی بوده تا حالا جذب شده و برای همین امیدوار نیستیم که بازیکن خوب ایرانی به خدمت بگیریم. در کنار آن به جذب بازیکن خارجی فکر می‌کنیم تا تیم را تقویت کنیم. من فکر می‌کنم ما توانایی زیادی داریم و می‌توانیم جایگاه خوبی در لیگ کسب کنیم. البته ممکن است سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم به دست بیاوریم».

کد خبر 151124

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز