همشهری‌آنلاین: همایش بین‌المللی آثار مخرب جنگ بر محیط زیست با حضور دکتر ابتکار رییس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست؛ دکتر محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی در مرکز صلح محیط زیست تهران برگزار شد.

تابش ابتکار

متن کامل سخنرانی دکتر محمدرضا تابش در این همایش بدین شرح است:

به نام خداوند آفریننده زیبایی‌ها

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
(سعدی)

- در آموزه‌های دینی ما مسلمانان، مسیر کمال و سعادت و رفاه و نیک بختی انسانی از متن طبیعت و بهره مندی بایسته و عالمانه از مواهب و نعمات طبیعی می‌گذرد، که همین امر نگاهبانی شایسته از محیط زیست که بستر تحول و رستگاری و تعالی انسان است را به ضرورتی پایدار مبدل ساخته است. بدون تردید محیط زیست و طبیعت سالم با آرامش و آسایش مردم و نظامات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بر آمده از اندیشه های انسانی نسبتی مستقیم دارد. "حیات" و "صلح" دو گوهر گرانبهائی است که در پرتو آن می توان زمینه رشد و بالندگی و رفاه و پیشرفت جوامع بشری را تضمین نمود و درمقابل پدیده ی شوم "جنگ" علاوه بر تخریب جان و روان انسان‌ها؛ طبیعت زیبا که تأمین کننده عمده نیازهای اوست را نیز تحت تأثیر نیروی مخرب خود قرار می‌دهد؛ بنابراین پرهیز از آن امری ضروری است.

- طبیعت ایران و منطقه از ناحیه جنگ هشت ساله عراق علیه کشورمان، جنگ کویت، تعرض نظامی آمریکا و ناتو به افغانستان و عراق، لطمات بسیار زیادی دیده و متاسفانه خلیج فارس هنوز از آثار و تبعات این مخاصمات عاری نشده است.

- به عنوان نماینده مجلس باید از کاستی قوانین بین المللی در این زمینه انتقاد کنم و اذعان نمایم قوانین موجود در خصوص رعایت حقوق غیر نظامیان و مردم در دنیای امروز نیز رعایت نمی شود.

- متاسفانه در زمینه حفظ محیط زیست، حفظ درختان، حفظ منابع آب شیرین و دریاها در قوانین جهانی قوت لازم مشاهده نمی گردد. کنوانسیونهای ژنو و قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در شرایط جنگی خصوصا در مقابل سلاحهای غیر متعارف شیمیایی و بیولوژیک و هسته ای و آثار آن بر طبیعت از قوت لازم برخوردار نیستند و ضرورت دارد در مجامعی مانند کنفرانس بین المجالس و یا جنبش عدم تعهد به اینگونه مباحث بیشتر پرداخته شود.

- با کمال تاسف مناسبات جهانی و منطقه‌ای آنقدر بی ثبات و ناپایدار شده‌اند که هر زمان شاهد درگیری های جدیدی بواسطه موج بیداری مردم و ایستادگی آنها در مقابل رژیم های دیکتاتوری هستیم. این امر در عین حالیکه امیدهای بسیاری برای مردم بوجود آورده و نوید بخش استقرار دولتهای دمکراتیک و مردم سالار و تحقق آزادی و ارزشهای انسانی و اسلامی اصیل در منطقه می باشد، به دلایل نا پایداری های داخلی و آسیب های وارده به زیر ساختهای کشورها می تواند آسیب ها ی زیست محیطی جدی را بدنبال داشته باشد. خصوصا در موارد مرتبط با مداخله نیروهای نظامی بیگانه مانند آنچه در لیبی اتفاق افتاد.

- در خصوص کشورمان ایران گرچه مطالعاتی در زمینه آثار جنگ عراق بر محیط زیست کشور و لایحه غرامت جنگی محیط زیستی که بالغ بر چند میلیارد دلار تخمین زده شد تهیه گردید ولی هرگز از طرف کمیسیون غرامت سازمان ملل و دولت ایران مورد پیگیری قرار نگرفت. جنگ در کشور عراق و ادامه نابسامانی و عدم امنیت یکی از دلایل آسیب های زیست محیطی مانند ریزگردهایی است که کارشناسان معتقدند از اراضی رها شده کشاورزی در عراق برخاسته و در بخش زیادی از شهر های کشور از جمله تهران بحران آلودگی هوا بوجود آورده است.

- در شرایط حساس فعلی ، هر اقدام تنش آفرین که به مناسبات پایدار صلح در منطقه آسیب بزند و نگرانی های یک جنگ جدید را بوجود آورد محکوم است. مردم ایران از هر طایفه و گروه و جناح فکری خواهان صلح و آرامش و مخالف هر گونه دخالت بیگانه در امور کشورشان هستند و راه حل مشکلات داخلی را تعمیق مردم سالاری و اصلاح امور می دانند.

آسیب های جنگ برای انسانها و محیط زیست کاملا آشکار است و ما که از این ناحیه متحمل صدمات جبران ناپذیری شده ایم ، هرگز اجازه تعرض و آسیب به کشورمان را نخواهیم داد.

- وظیفه دارم به عنوان رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، از برگزاری این مراسم در ایران که به موضوع آثار جنگ بر محیط زیست می پردازد ، قدردانی نمایم و تلاش های سرکار خانم دکتر ابتکار و همکارانشان در این زمینه را ارج نهم و حضور اندیشمندان عالیقدردر این جلسه را سپاس گویم. امیدوارم نتایج این گونه اقدامات ارزنده به کاهش تنش ها و جنگ ها کمک کند و صلح و ثبات جهانی را به ارمغان آورد.

کد خبر 150861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز