مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

محمدباقر تهرانی: در صحنه‌های ابتدایی فیلم «مسافران» آنجا که هنرپیشه زن فیلم هنگام سوارشدن بر خودرو به همراه سایر ساکنان ویلایی در شمال کشور برای مراجعت به تهران، رو به دوربین از تصادف اتومبیل در جاده و مرگ همگی مسافران این سفر خبر می‌دهد، تماشاگران فیلم در صحنه‌های بعد که مضطربانه به انتظار تصادف مرگبار، پیچ‌و‌خم‌های خطرناک جاده هراز را نگاه می‌کنند، می‌توانند خود را جای هریک از مسافران این مرکب مرگ بگذارند که شاد و بی‌خبر از آینده به سیر مناظر اطراف مشغولند و بی‌تاب رسیدن به مقصد و شرکت در مراسم عروسی.

جاده


خانواده‌ای که خسته از ایام پرمشغله‌کاری خوشحال و به امید تفرج در یک سفر ماندگار، سوار بر خودروی ناایمن اما گران‌قیمت خود شده و وارد جاده‌هایی می‌شوند که بنابر آمار رسمی وزارت راه (تا قبل از مهرماه) 1128 نقطه حادثه‌خیز در آنها شناسایی شده است، اگر بدانند که همچون مسافران فیلم بیضایی، این سفر پایان بخش زندگی آنان است، عطای سفر را به لقایش می‌بخشند.

طبق آمارهای رسمی اعلام شده در 10سال گذشته 235هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده‌های کشور جان باخته و 2میلیون و 221هزار نفر مجروح شده‌اند که درصد بسیاری از این مجروحیت‌ها منجر به نقص عضو شده است. به عبارتی در 10سال گذشته حدود 1/5‌میلیون خانوار ایرانی داغدار حوادث منجر به خسارات جانی شده‌اند؛ آماری که کمتر از تلفات جنگ هشت ساله تحمیلی نیست. به‌طور متوسط سالانه در حدود 23هزار و 500نفر جان خود را در مسافرت با اتومبیل از دست داده‌اند.

برای درک این حجم بالای تلفات کافی است به یاد آوریم که در زلزله مرگبار بم 30 هزار نفر کشته شدند؛ درواقع ما هر سال یک زلزله بم را تجربه می‌کنیم، با این تفاوت که زلزله بم در نتیجه قهر طبیعت بود و این زلزله هر ساله ناشی از 3عامل خطای انسانی (تخلفات رانندگی)، جاده‌های غیراستاندارد و خودروهای ناایمن است و در یک کلام، غفلت و اشتباه جمعی ما هرساله جمع زیادی از خانواده‌ها را داغدار از دست دادن عزیز یا عزیزانی کرده یا گرفتار مصیبت‌های دارو و درمان و گاه تا آخر عمر گرفتار مصیبت‌هایی فراتر از مرگ! و اینها همه جدای از مشکلات ناشی از خسارات مادی وارد شده در تصادفات غیرفوتی و جرحی است. باز هم بنابر آمار رسمی 15درصد تصادفات منجر به خسارات جانی، بر اثر استفاده از خودروهای ناایمن بوده است؛ خودروهایی که به چند برابر قیمت جهانی به مردم واگذار می‌شوند اما گاه از ابتدایی‌ترین امکانات ایمنی محرومند!

تردیدی نیست که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در هر سه زمینه ایمنی جاده‌ها، ایمنی خودروها و مقابله جدی با رانندگان متخلف و خطرساز صورت گرفته و توفیقاتی نیز حاصل شده است، اما هنوز هم با شروع هر تعطیلات چندروزه، جاده‌های کشور، مسافران را به سفر مرگ فرا می‌خوانند؛ چنانچه در آخرین تعطیلات سپری شده، یعنی تعطیلات عید فطر، حدود 600 نفر کشته و زخمی شدند. با شروع فصل سرما خطرات جاده‌ای بیشتر می‌شود و به‌مراتب حوادث ناگوار هم بیشتر؛ پس در تعطیلات پیش رو که در این روزهای سرد و پربارش انجام می‌شود اگر قصد سفر دارید اول از ایمنی خودروی خود مطمئن شده سپس با رعایت دقیق مقررات روانه سفر شوید که همین رعایت مقررات، خطر استاندارد نبودن جاده‌ها را نیز کاهش می‌دهد. سفر بی‌خطر!

کد خبر 150458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز