دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه سیاسی: خبر دیدار رسمی‌پراناب موکرجی، وزیر خارجه هند از جمهوری اسلامی‌ایران، مقام‌های آمریکایی را به‌واکنش واداشته است.

دیوید ملفورد، سفیر آمریکا درهند دراقدامی‌خارج ازعرف دیپلماتیک نسبت به سفر موکرجی به ایران و نیز موضوع‌های مورد بحث با مقام‌های ایران هشدار داده است.

سفیر آمریکا چند روز پیش درگفت وگو با خبرنگاران و در سخنانی ضمن اذعان به وجود روابط تاریخی هند با ایران افزود:آمریکا علاقه‌مند به مطلع شدن از نتایج این سفر است.

به‌گزارش ایرنا ملفورد درباره اعمال تحریمهای اقتصادی ازجانب آمریکا برشرکت‌های طرف قرارداد باایران دربخش انرژی گفت: این تحریم‌ها مقررات مخصوصی دارد که تاکنون اجرا نشده است،اما من وزیر خارجه هندرا درجریان این موضوع قرارداده‌ام.

سفیر آمریکا در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیاوی در‌باره خط لوله گازی ایران به هند با دولت این کشور تبادل نظر کرده است، اظهارداشت: نگرانی‌های آمریکا از قبل به دولت هند ارائه شده است.

خشم وزیر خارجه هند

در همین حال وزیرخارجه هند از سئوال خبرنگار یک شبکه خبری تلویزیونی این کشور هنگامی‌که ازوی پرسید آیا او حامل پیام آمریکا برای تهران است به شدت خشمگین شد.

موکرجی که روزیکشنبه درحاشیه سمینار بین‌المللی مستشاران و نمایندگان نیروهای هوایی کشورهای مختلف دردهلی نو با خبرنگاران گفت وگو می‌کرد به خبرنگار مذکور گفت: چگونه جرات می‌کنید که چنین سئوالی را از من بپرسید، من نماینده یک کشور مستقل هستم.

پرناب موکرجی، وزیرخارجه‌هنددراولین سفرخود به‌خارج‌ازمنطقه آسیای جنوبی پس از تصدی این سمت، امروز برای انجام یک‌دیدار2روزه عازم تهران می‌شود.

آمریکا، آماده‌جنگ

درهمین‌حال، معاون وزیردفاع آمریکا باتاکید براینکه کشورش به دنبال رویارویی نظامی‌با ایران نیست،گفت: اگرایرانی‌ها سعی درنگران ساختن کشورهای منطقه داشته باشند باید بدانند که آمریکا نیز آماده‌ جنگ با آنهاست.

به گزارش ایسنا مارک کیمیت درکنفرانس سالیانه‌ سازمان شوراهای امور بین‌الملل آمریکا اظهارداشت: برای ایرانی‌ها مشخص است که آمریکا از قدرت دیپلماتیک و اقتصادی و نظامی‌فراوانی برای اجرای آنچه که باید انجام دهد برخوردار وآماده‌ حمایت از هم پیمانان خود در منطقه است.

وی درعین حال تصریح‌کرد: آمریکا همچنان معتقد است راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای ایران است، البته آمریکا آماده‌ دفاع از هم پیمانانش در منطقه است و هم پیمانان خود را درمقابل هرتلاش سلطه‌جویانه‌ ایران تنها نمی‌گذارد.

کد خبر 15045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز