همشهری آنلاین: دومین نمایشگاه سالانه آثار اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از دیروز 13 آبان در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت و نفرات برتر این نمایشگاه معرفی شدند.

گرافیک

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سرو نقره‌ای که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: برای من و همکارانم باعث افتخار است که مجموعه‌ای از آثار نفیس هنر گرافیک ایران را برای علاقمندان به نمایش بگذاریم.

او در ادامه ضمن تشکر از برگزار‌کنندگان سرو  نقره‌ای 90 گفت: در این مراسم لازم می‌دانم یادی کنم از هنرمند برجسته جوان و خوش ذوق"علی دوراندیش" که خیلی زود همه ما را ترک کرد و فقدان او حتما مدتها ذهن ما را به خود اختصاص خواهد داد.

سرسنگی گفت: گرافیک ایران به اندازه پتانسیل و اساتیدی که در این زمینه وجود دارد پرداخت نمی‌شود، این هنر نسبت به هنرهای دیگر این مملکت در سال‌های اخیر کم رنگ تر بوده است، به همین خاطر خانه هنرمندان ایران از همین جا اعلام آمادگی می‌کند تا در سال 90 بتواند فضایی را در اختیار گرافیست‌ها و اساتید این هنر بگذارد تا به این واسطه جوانان این عرصه رشد کنند و ما شاهد اساتید بیشتری در عرصه گرافیک ایران باشیم.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: امروز انجمن گرافیک ایران با سابقه طولانی و اعضای برجسته از فضای خوبی برخوردار نیست و ما باید یک نمایشگاه دائمی در این زمینه داشته باشیم.

سرسنگی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سرو نقره‌ای نود ضمن خبر افتتاح موزه گرافیک ایران در سال 91 گفت: خانه هنرمندان ایران اعلام آمادگی می‌کند که در سال جدید برنامه‌های پژوهشی وآموزشی در این عرصه مهیا کند تا با همکاری بزرگان گرافیک ایران گرافیک را بیش از پیش جدی بگیریم و از پایان نامه‌های ارشد و دکترا حمایت کنیم.

در ادامه سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران ضمن تشکر از مهندس سلیمی شهرداری سابق منطقه شش گفت: مهندس سلیمی به عنوان شخصی که دغدغه فرهنگی داشته است همواره سعی کرده در دوران خدمتش فضا را برای ما و پیشبرد فرهنگ این کشور در خانه هنرمندان مهیا کند.

فرشید مثقالی، رئیس هیئت مدیریه انجمن طراحان گرافیک  نیز گفت:امسال هم نمایشگاه سرو نقره‌ای به مدد اعضای محترم و بنا به منافع صنفی و کاملا مستقل برگزار می‌شود.

این افتخار بزرگی است که بتوانیم هر ساله چنین مراسمی را با حضور موثر شما برگزار کنیم.

او ادامه داد: امسال نمایشگاه در بخش‌های متنوع برگزار می‌شود، به علاوه ما سعی داریم هر ساله در کنار نمایشگاه اصلی به عنوان و به بهانه نمایشگاه جنبی، بخش‌هایی که به نظر ما می‌توانند بیشتر مورد توجه قرار گیرند را مطرح کنیم، سال گذشته تکیه مختصری روی موشن گرافیک داشتیم و امسال کوشش به توجه به طراحی گرافیک در نشریات و مطبوعات شده است.

فرشید مثقالی گفت: نمایشگاه کوچکی از طراحی‌های قابل توجه برای روی جلدها و داخل مجلات و صفحه‌های اول و مهم روزنامه‌هایی در غرب ترتیب داده شده و مجموع سخنرانی‌ها نیز بر محور این موضوع هستند.

مطبوعات، حیطه‌ای است وسیع که می‌تواند بسیاری از همکاران طرح، عکاسان، تایپوگراف‌ها و تصویرگران را درگیر کند.

امیدواریم نمایشگاه جنبی مطبوعات و نشریات و سخنرانی‌ها و میزگردها در توجه همکاران به این مقوله کمک کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن گرافیک گفت: در نمایشگاه اصلی دو جایزه مهم به جوایز ما اضافه شده است، جایزه برای مدیر هنری و جایزه به پوستر منتخب اعضای انجمن.

این دو جایزه قدم مهمی هستند یکی برای مطرح کردن و اهمیت دادن به نقش مدیر هنری در مجموعه فعالیت‌های گروهی گرافیک است و دومی ارزش‌گذاری به آرای جمعی اعضا برای انتخاب پوستر محبوب آنها.

مثقالی ضمن اشاره به تقسیمات گستره تر و کامل تر سرو نقره‌ای نود ابراز امیدواری کرد که هر سال نمایشگاه کامل‌تر برگزار شود.

او در پایان از مدیریت خانه هنرمندان ایران، روزنامه همشهری، شورای سیاست‌گذاری سرو نقره‌ای ، کانون انفورماتیک سایت گرته و.... تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این مراسم که یک ساعت به طول انجامید کیانوش غریب‌پور دبیر سرو نقره‌ای نود گفت: امیدوارم این نمایشگاه هر سال با مدیریت‌های چرخشی اعضای انجمن بتواند بهتر برگزار شود و به حرفه ما کمک کند که واقعی تر شود زیرا که حرفه ما بین رویا و واقعیت سرگردان است و امیدوارم این نمایشگاه به ما کمک کد تا واقعی‌تر شویم.

کیانوش غریب‌پور از حاضران خواست تا به احترام علی دور اندیش عزیز یک دقیقه بایستند و او را تشویق کنند.

سپس همسر مرحوم دور اندیش  تندیس را به رسم ادب از انجمن دریافت کرد.

غریب پور همچنین گفت: ما گفته بودیم از همه همکارانمان حداقل یک کار در این نمایشگاه حتما شرکت خواهد داشت که در بخش طراحی جلد مجله و آلبوم‌های موسیقی و مالتی مدیا نتوانستیم به حرفمان وفادار باشیم زیرا کارهایی که رسیده بود در زمینه خلاقیت طراحی حرفی برای گفتن نداشت.

دبیر سرو نقره ای 90 ادامه داد: بسیاری از طراحان بزرگ کشورمان یا مدتهاست کار نمی‌کنند یا اینکه آثارشان را در نمایشگاه به معرض نمایش نمی‌گذارند و دچار دلزدگی شده اند، من شخصا دچار این دلواپسی نیستم که تعداد آثار رسیده به نمایشگاه کم است البته اگر بیشتر بود حتما ذوق زده می‌شدم.

غریب پور در ادامه ضمن اشاره به اهمیت جایزه گفت: درست است که جایزه گرفتن برای همه ما خوشایند است و در بسیاری از مواقع می‌تواند تشویقی باشد برای همه ما ولی باید بگویم کسانی که جایزه نگرفتند نباید کار خود را بی‌ارزش بدانند و توقف کنند بلکه باید به گونه‌ای ترغیب شوند تا آثار خلاق دیگری را به عرصه ظهور برسانند.

در ادامه رشیدی رئیس هیئت داوران بیانیه داوران را خواند که به این شرح بود: نمایشگاه سرو نقره‌ای 90 همه بضاعت طراحی گرافیک ایران نیست، همه نمایشگاه انتخاب قطعی و برتر نیست بلکه احترام سرو نقره‌ای، به کارهای رسیده هم هست.

توجه به آثاری که امکانات تازه‌ای را در طراحی گرافیک معرفی کرده‌اند در نظر و رای داوران موثر بود.

به رای‌گیری اکتفا نشد و داوران -غیر از مجید عباسی که خارج از ایران است- تلاش کردند یکدیگر را قانع کنند.

کارهای مبتنی بر تایپ لاتی تا حد ممکن کنار گذاشته شدند.

داوری با توجه به آثار رسیده است و نه با نگاه به وضعیت کلی طراحی گرافیک ایران انجام شده است.

رشد طراحی حروف در این دوره از نمایشگاه ستودنی بود.

رشد نقش و نقش رشد آگاهی سفارش‌دهندگان در آثار مشهود بود.

جایگاه و کارکرد مدیر هنری درست فهمیده نشده است و هیئت داوران در این زمینه انتخابی نداشت.

در این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف نمایشگاه به شرح زیر معرفی شدند:

بخش نشانه و نشانه نوشته‌های مستقل از هویت سازمانی:

مهرداد محمدزاده برای طراحی نشانه"موسیقی عارف" به دلیل استفاده از امکانات تصویرگری در طراحی نشانه.

در بخش بسته کامل هویت سازمانی:

با معرفی رضا باباجانی و محمدرضا عبدالعلی جایزه به پولت قهرمانی برای طراحی هویت بصری"اسفرجانی و همکاران" تعلق گرفت.

در بخش طراحی جلد کتاب:

با معرفی علی پزشک و مهران زمای جایزه به مجید زارع برای طراحی جلد کتاب"سرباز سال‌های ابری" داده شد.

در بخش طراحی صفحه آرایی کتاب:

با معرفی کوروش پارسانژاد، ایمان راد و محمدرضا عبدالعلی جایزه به فرهاد خزوعی اهدا شد.

بخش طراحی صفحه و صفحه آرایی نشریه:

بدون معرفی نامزدهای دیگر هیئت داوران جایزه خود را به روح‌الله گیتی نژاد اهدا کرد.

بخش طراحی بروشور و کاتالوگ:

با معرفی مهرزاد دیرین و آیدا نجف‌زاده جایزه به سعید شکرنیا برای طراحی کاتالوگ "بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر"تعلق گرفت.

بخش طراحی بسته بندی:

با معرفی ایمان آل مظفر و حسین پژمان‌فرد و صدف فدائیان هیئت داوران هیچ اثری را واجد ویژگی‌های لازم برای دریافت جایزه ندانست.

بخش طراحی گرافیک مستقل از کمپین:

با معرفی بابک اربابی و نیلپر محمدی جایزه به بابک عدن دار برای طراحی آگهی مطبوعاتی"مجله نشان" به دلیل ایده پردازی و موفق و استفاده مناسب از عکاسی در طراحی آگهی تعلق گرفت.

بخش طراحی گرافیک برای کمپی کامل:

با معرفی روح‌الله گیتی‌نژاد و مهرداد محمدزاده جایزه به تهمتن امینیان تعلق گرفت.

بخش طراحی صفحه و صفحه آرایی تقویم:

با معرفی مهرداد محمدزاده، امید نعم الحبیب و بابک معدن‌دار هیئت داوران هیچ اثری را واجد ویژگی‌های لازم برای دریافت جایزه ندانست.

بخش سایر آثار:

با معرفی کیانوش تنها،مجید زارع و فرامرز عرب‌نیا هیئت داوران هیچ اثری را واجد ویژگی‌های لازم برای دریافت جایزه ندانست.

در بخش طراحی وب‌سایت بدون معرفی نامزدهای دیگر جایزه به امین سلامی پرگو برای طراحی وب سایت "ویترین روز" اهدا شد.

بخش طراحی گرافیک متحرک"موشن گرافیک":

بدون معرفی نامزدهای دیگر جایزه را به رضا علوی برای طراحی مجموعه"داروگ بین‌الملل" به دلیل برخورداری از ساختاری حرفه‌ای و خلاقانه اهدا شد.

بخش طراحی حروف فارسی:

با معرفی مهدی عابدینی و رضا غفاری جایزه به دامون خانجان زاده داده شد.

بخش طراحی پوستر:

با معرفی سیامک پور‌جبار و پیمان پورحسین جایزه به ایمان راد برای طراحی پوستر"زیبا،جادار،مطمئن" به دلیل استفاده جسورانه از امکانات خط فارسی اهدا شد.

بخش طراحی گرافیک برای بسته بندی کامل یک رویداد:

با معرفی مهرزاد دیرین و مجید کاشانی جایزه به بهداد نادیا تعلق گرفت.

بخش سفارش دهنده برتر:

با معرفی شرکت نمایشگاهی بین‌المللی مشهد دو جایزه به گالری طراحان آزاد به دلیل توجه ویژه به نقش طراح گرافیک و استمرار در همکاری با طراحان"شرف جهانی" و مدیریت امور هنری شهرداری مشهد به دلیل توجه جدی یک نهاد رسمی و عمومی به همکاری مستمر با طراحان گرافیک اهدا شد.

در پایان مراسم افتتاحیه کیانوش غریب‌پور دبیر نمایشگاه به اتفاق مهمانان بعد از پذیرایی نمایشگاه را افتتاح کردند.

کد خبر 150349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز