همشهری آنلاین: بر اساس برنامه ریزی انجام شده زائران کشورمان از بعد از ظهر روز جمعه سیزدهم آبانماه که مصادف با هشتم ذی الحجه در عربستان سعودی است، به عرفات منتقل می‌شوند.

زائران بیت الله الحرام عازم عرفات شدند

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به مکه مکرمه، دولت عربستان سعودی روز یکشنبه هفته آینده را به عنوان روز عید قربان اعلام کرده است که بر این اساس روز ‌شنبه روز عرفه است.

 بنابراین گزارش، هماهنگی های لازم در خصوص انتقال زائران از مکه به عرفات به صورت ترددی برای دومین سال در حج جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفته است.

این گزارش می افزاید: تمهیدات لازم از سوی گروه پزشکی حج برای ایام وقوف زائران در مشاعر فراهم شده و برای این منظور از سوی گروه پزشکی حج کشورمان یک درمانگاه در منا ایجاد شده است.

همچنین، رئیس سازمان حج و زیارت در چند روز گذشته با بازدید قبلی از خیمه های محل استقرار زائران ایرانی دستورات لازم را جهت ارائه بهترین خدمات صادر کرده است.

بر اساس این گزارش هزاران زائر سپید پوش پس از پایان نماز جمعه از طریق شارع مسجدالحرام و دیگر خیابان های اطراف پیاده و سواره برای وقوف در مشاعر در حرکتند. روبروی هتل ها اتوبوس های غیر مسقف برای آقایان و اتوبوس های مسقف برای بانوان در انتظار سوار شدن زائران هستند.

زائران باید بار دیگر لباس احرام پوشیده و در داخل شهر مکه  لبیک اللهم لبیک گویان به طرف مشاعر حرکت کنند . مستحب است افراد در مسجدالحرام احرام ببندند ولی به علت ازدحام و طولانی بودن مسیر هتل تا حرم و نبودن وسایل حمل و نقل معمولا در جلوی هتل ها احرام بسته می شود.

گفتنی است ، زائران بیت الله الحرام باید روز شنبه از اذان ظهر تا غروب را در عرفات وقوف داشته باشند و معمولا جهت اطمینان به رسیدن به عرفات از روز قبل یعنی هشتم ذی الحجه که اصطلاحا - یوم الترویه - نامیده می شود به سوی عرفات حرکت می کنند. گروهی دیگر از زائران بیت الله الحرام روز جمعه را به سوی منا حرکت کرده و شب را در آنجا به عنوان استحباب اقامت دارند و صبح روز شنبه به عرفات منتقل می شوند.

شرح تقویم اعمال زائران بیت الله الحرام به شرح ذیل است:

جمعه 13 آبان - ۸ ذی الحجه ( یوم الترویه ) - حرکت به سوی عرفات.

شنبه 14 آبان - 9 ذی الحجه ( روز عرفه ) - وقوف در عرفه از ظهر تا غروب.

یکشنبه 15 آبان - 10 ذی الحجه ( روز عید قربان ) - نیمه شب تا طلوع آفتاب وقوف در مشعر الحرام - حرکت به منا و انجام رمی ، قربانی و تراشیدن سر.

دوشنبه 16 آبان - 11 ذی الحجه - وقوف نیمه شب در منا - رمی جمرات ( پرتاب سنگ به شیطان سه گانه ).

سه شنبه 17 آبان - 12 ذی الحجه - وقوف نیمه شب در منا - رمی جمرات ( پرتاب سنگ به شیطان سه گانه ) - حرکت به طرف مکه پس از اذان ظهر.

گفتنی است باید اعمال مکه که عبارتند از طواف و نماز طواف ، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء و نماز پس از روز عید قربان تا حداکثر پایان ماه ذی الحجه انجام پذیرد.

کد خبر 150272
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز