چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

مراسم رونمایی از 100 نماهنگ با عنوان کلی «شوق زندگی» تولید مرکز موسیقی و سرود صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس این سازمان برگزار شد.

عزت الله ضرغامی

در این مراسم که مشاور مقام‌معظم رهبری هم در آن حضور داشت، عزت‌الله ضرغامی گفت: طی سال‌های گذشته مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما مانند یک جزیره شده و مورد غفلت قرار گرفته بود. از آسیب‌شناسی‌های ما در ساماندهی مرکز موسیقی این بود که دوستان‌مان معتقد بودند که مرکز موسیقی پاسخگوی نیازهای ما نیست در حالی که الان کسی که به آنتن سیما نگاه می‌کند متوجه می‌شود که بخش اعظم موسیقی‌ها تولید مرکز موسیقی است و برخی شبکه‌ها هم فقط آثار مرکز موسیقی را پخش می‌کنند.ضرغامی ادامه داد: امروز سلیقه‌ها در حوزه موسیقی مختلف است و ما باید به آن پاسخگو باشیم. ما تولیدات خوب و قابل قبولی در مرکز موسیقی داریم و دوستان‌مان در شبکه‌ها دیگر مشکلی ندارند و مرکز موسیقی با نظارت جدی‌ای که دارد امروز در میانه میدان قرار گرفته است.

ضرغامی درباره مجموعه 100نماهنگ شوق زندگی نیز گفت: مجموعه شوق زندگی از آثار ماندگار و متعلق به افراد فاخر است که با دو رویکرد تبدیل به نماهنگ شده است. در گذشته فقط موسیقی در مرکز تولید و تصاویر از سوی شبکه‌ها با بی‌سلیقگی انتخاب می‌شد اما الان کارهای دیجیتال خوبی انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به تولید 7نماهنگ خوب به زبان‌های محلی از حضور مقام‌معظم رهبری در کرمانشاه اشاره کرد.

رئیس رسانه ملی به برخی حواشی موسیقی اشاره و تصریح کرد: با توجه به مجموع سخنان مقام‌معظم رهبری به‌نظر می‌‌رسد برای تولید آثار موسیقی فاخر، ماندگار، ملی و دینی تضادی با شرع وجود ندارد.

باقی قضایا

اما به جز ضرغامی، علی‌اکبر ولایتی و حسین تقی‌پور، رئیس مرکز موسیقی صداوسیما نیز در این مراسم سخنرانی کردند. ولایتی گفت: موضوع فرهنگ و تمدن اسلام موضوعی بسیار اساسی است که مدتی نسبتا طولانی مغفول مانده بود تا زمانی که گروهی کمر همت بستند تا ابعاد مختلف این فرهنگ را ارزیابی کنند. یکی از کمبودهای ما در مراکز آموزشی طی 150سال اخیر پرداختن به موضوع علم، فرهنگ و تمدن در حوزه خودی بوده است.

وی ادامه داد: هر آنچه دانش‌آموزان ما در مدرسه می‌آموختند ترکیبی بود از نام و کار کسانی که در کشورهای دیگر فعالیت کرده‌اند. اگر با یک دانش‌آموز دبستانی مواجه شویم و از او بخواهیم که اسم چند دانشمند را در حوزه‌های مختلف بگوید، حتما تعداد نام‌های غیرایرانی و غیراسلامی را از نام‌های خودی بیشتر می‌داند. حتی تحصیل‌کردگان ما هم اگر عرق ایرانی داشته باشند، بسیاری از دانشمندان این سرزمین را نمی‌شناسند. طی بررسی‌هایی که یک دانشمند روسی انجام داده ما حدود 1300ریاضی‌دان داریم و در حوزه پزشکی نیز صاحب 13هزار عنوان کتاب هستیم.

پیش از اینها و در آغاز مراسم، حسین تقی‌پور گفت: با توجه به اینکه ایران خاستگاه تمدن‌های بزرگ و دیرین است و سهم بسیاری در فرهنگ جهانی دارد و گنجینه‌های بزرگی از تاریخ و تمدن‌مان داریم، بر آن شدیم که تولیداتی را در قالب نماهنگ با عنوان شوق زندگی داشته باشیم.

تقی‌پور درباره نام مجموعه «شوق زندگی» گفت: وجه تسمیه این آثار به خاطر فرهنگ کار، تلاش و جلوه‌های زندگی سنتی ایرانیان در طول تاریخ بشریت است. مجموعه نماهنگ‌های شوق زندگی مجموعه‌ای از تصاویر بسیار شاد و با کیفیتی مطلوب است و این تصاویر موقعی به اوج خود می‌رسد که با موسیقی ایران‌زمین پیوند برقرار کرده است.

به گفته تقی‌پور، 100نماهنگ شوق زندگی به اقوام، صنایع و مشاغل مختلف می‌پردازند تا به این شکل نسل امروز هم با این موارد بیگانه نباشند. برای تولید این 100اثر، از تصاویر زنده اماکن مذهبی، تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و... استفاده شده و کار موسیقایی‌اش نیز با نظر کارشناسان و موسیقی‌دانان مختلف انجام گرفته است.

کد خبر 150137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز