سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای بلاخیز جهان همواره با تهدید حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل و آتش‌سوزی مواجه بوده است.

مخابرات

در مواقع بحرانی، نیاز به برقراری ارتباط میان افراد به‌ویژه گروه‌های امداد و نجات، بیمارستان‌ها، مراکز پلیس، فرودگاه‌ها و مراکز سیاسی و اداری بسیار ضروری است. گاهی یک ارتباط ساده مانند تماس با موبایل می‌تواند منجر به نجات جان انسان‌های زیادی شود. معمولا در مواقع بحرانی، دکل‌های مخابراتی معمولی یا سامانه‌های ارتباطی مانند تلفن ثابت یا همراه یا اینترنت دچار اختلال می‌شود. یکی از اقداماتی که در راستای پدافند غیرعامل کشور انجام می‌شود راه‌اندازی شبکه‌های ارتباطی اضطراری و ویژه است. برخی کشورها حتی برای ارتباطات بین‌المللی در مواقع بحرانی نیز خطوط تلفن قرمز راه‌اندازی کرده‌اند. اکنون یک مقام شرکت مخابرات ایران به‌طور رسمی از راه‌اندازی شبکه اضطراری مخابرات در ایران خبر داده است.

سیل و زلزله

این مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران از راه‌اندازی شبکه اضطراری مخابراتی بحران برای پاسخگویی به نیاز ارتباطی کشور در مواقع بحران و وقوع حوادث طبیعی چون سیل و زلزله خبر داد.
دکتر داوود زارعیان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به راه‌اندازی شبکه‌ اضطراری تلفن همراه در کل کشور اظهار داشت: با وجود این شبکه تمامی افراد و سازمان‌هایی که در مواقع بحران، نیاز به ارتباطات با تلفن همراه دارند ارتباط‌شان قطع نخواهد شد. مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شبکه اضطراری مخابرات در مواقع بحران‌ و بلایای طبیعی همچون وقوع زلزله ، سیل، سونامی و توفان به کار گرفته می‌شود، اضافه کرد: این شبکه برای سازمان‌ها و دستگاه‌های امداد رسان که در مواقع بحران نیاز به برقراری ارتباطات مخابراتی دارند، کارایی خواهد داشت.

تلفن ثابت و اینترنت

وی با تاکید براینکه هم‌اکنون این شبکه در کل کشور راه‌اندازی شده و برای حوادث غیرمترقبه به کار گرفته خواهد شد، گفت: شرکت مخابرات ایران این شبکه را برای تلفن همراه کشور ایجاد کرده است و به‌زودی نیز شبکه تلفن ثابت و اینترنت مواقع بحران نیز راه‌اندازی خواهد شد تا درصورت وقوع حوادث غیرمترقبه، ارتباطات مخابراتی کشور برای خدمت رسانی دستگاه‌های امدادرسان قطع نشود.
به گفته سخنگوی شرکت مخابرات ایران، راه‌اندازی شبکه اضطراری تلفن ثابت در چندین مرحله صورت می‌گیرد و این شبکه هم‌اکنون در برخی از استان‌ها به‌صورت پایلوت در حال راه‌اندازی است. معمولا در هر کشوری پدافند غیرعامل و ستاد مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی‌های لازم را در بخش‌های مختلف برای امداد و نجات در زمان بحران دارند که یکی از این بخش‌ها را بخش ارتباطات هر کشوری تشکیل می‌دهد.

مدیریت بحران

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: با راه‌اندازی این شبکه، نیازهای ارتباطی کشور در زمان‌های بحرانی و غیرمترقبه به مخابرات تامین شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، این شبکه برای تلفن همراه طراحی شده است افزود: به‌زودی امکانات و تسهیلات مورد نیاز این شبکه برای تلفن‌های ثابت و اینترنت نیز فراهم می‌شود. زارعیان با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته از این شبکه بهره‌مند هستند گفت:در کشورهای درحال توسعه نیز، شاهد روند رو به رشد شبکه اضطراری مخابراتی هستیم.

کد خبر 150101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز