همشهری آنلاین: مدیرکل مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا گفت با خریداران موتورسیکلت های بدون سند، مانند مجرمان برخورد می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ مقیمی مدیرکل مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با اعلام اینکه از هر 3 دستگاه خودرو مسروقه در کشور 2 دستگاه آن کشف می شود از افزایش کشفیات خودرو طی 9 ماهه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، خبر داد و گفت: در ماههای گذشته در هر 24 ساعت 36 دستگاه خودرو کشف ‌شده درحالی که در آذرماه این رقم به 37 و نیم دستگاه خودرو در هر 24 ساعت رسیده است.

به گفته مقیمی این درحالی است که سرقت خودرو در مهر ماه در هر روز 41 دستگاه خودرو و در آذرماه این رقم به 42 دستگاه در کل کشور رسیده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نسبت کشف به وقوع سرقت خودرو در 9 ماهه امسال 89 درصد می‌باشد این درحالی است که نسبت کشف به وقوع در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل با رقم 72 درصد، نشانگر افزایش 17 درصدی کشفیات خودرو است.

سرهنگ مقیمی با اعلام این که از هر 3 دستگاه خودرو به سرقت رفته 2 دستگاه آن کشف می‌شود، یادآور شد: در سال گذشته 49 درصد خودروهای سرقت رفته و امسال  بیش از 60 درصد از آنها کشف شده است که نشانگر افزایش حدوداً 10 درصدی افزایش کشفیات خودرو نسبت به مشابه سال قبل می باشد.

مدیرکل مبارزه با سرقت ناجا  در خصوص بیشترین انواع سرقت در کشور گفت: سرقت لوازم خودرو، داخل خودرو و سپس موتورسیکلت بیشترین درصد سرقت را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی از دارندگان خودرو و موتورسیکلت خواست تا ضمن رعایت نکات ایمنی از پارک آنها در کنار خیابان ممانعت کنند.

 وی همچنین از مردم خواست تا موتورسیکلت های بدون سند مالکیت را خریداری نکنند و در این خصوص گفت: برخی از افراد ندانسته موتورسیکلت سرقتی را خریداری کرده که پس از دستگیری به دلیل نداشتن سند نتوانسته اند بی‌گناهی خود را ثابت کنند در نتیجه ماموران و قانونگذار نیز به عنوان مجرم با آنها برخورد می‌کنند و ناخواسته این افرد در زمره افراد سابقه دار قرار می‌گیرند.

این مقام انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش کشفیات موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: در 9 ماهه امسال میزان کشفیات نسبت به سال گذشته 5/6 درصد رشد داشته که نشانگر افزایش حدوداً 10 درصدی ریسک سرقت نسبت به زمان گذشته است.

وی با اشاره به اینکه برخی از موتورسیکلت های سرقتی که شماره بدنه و تنه عوض شده و یا از بین می رود قابل شناسایی مالک اولیه نمی‌باشد، افزود: موتورسیکلت های فوق بدون صاحب محسوب شده و جزء آمار کشفیات پلیس نیز به حساب نمی آیند.

مقیمی تعداد موتورسیکلت های مسروقه را در روز 120 فقره اعلام و تصریح کرد: صاحبان موتورسیکلت از آنجا که جای مشخصی برای پارک موتور وجود ندارد، بدون رعایت نکات ایمنی آن را در کنار خیابان رها می‌کنند.

به گفته سرهنگ مقیمی در نظرگرفتن محلی برای پارک وسائط نقلیه در سیستم شهری و یا بکارگیری پارکبانان جهت مراقبت از آنها منجر به کاهش آمار سرقت وسائط نقلیه می‌شود.

کد خبر 15007

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز