گروه بورس: بورس تهران روز گذشته معامله 4.45 درصدی سهام ایران‌خودرو را، با این شرط که خریدار حق عضویت در هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را ندارد، قطعی اعلام کرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خریدار سهام با تو در تو کردن معامله سهام ایران‌خودرو می‌تواند یک عضو هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را تعیین کند.

بورس

به گزارش همشهری، چند هفته پیش شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی 4.45درصد از سهام ایران‌خودرو را در قالب یک بلوک روی میز فروش گذاشت و این میزان سهام در همان روز مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که پیش از این نیز همین مقدار سهام مورد معامله قرار گرفته بود که توسط شورای رقابت با استدلال ایجاد انحصار در سهام ایران‌خودرو باطل اعلام شد.مصوبه شورای رقابت دال بر این موضوع بود که شرکت‌های زیر مجموعه ایران‌خودرو نمی‌توانند با استفاده از منابع همین شرکت اقدام به خرید سهام این شرکت کنند، چراکه این کار استفاده دوباره از منابع مالی ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه شورای رقابت حساسیت ویژه‌ای نسبت به خرید سهام ایران‌خودرو توسط شرکت‌های زیرمجموعه سایپا داشت.

بر همین اساس روز گذشته معامله جدید سهام ایران‌خودرو توسط بورس قطعی شد و پس از انجام این معامله شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به بورس با این شرط که شرکت تدبیر سرمایه آراد حق عضویت در هیأت‌مدیره گروه ایران‌خودرو را ندارد خرید این میزان سهام توسط این شرکت را بلامانع اعلام کرد اما شواهد حاکی از آن است که این شرکت قادر به تعیین یک عضو هیأت‌مدیره در شرکت ایران‌خودروست.

هویت خریداران

دیروز بورس نیوز درباره هویت خریداران سهام ایران‌خودرو اعلام کرد: بررسی‌ها نشان از خریداری این میزان سهم از سوی شرکت تازه‌تأسیس تدبیر سرمایه آراد (سهامی خاص) حکایت داشته که هم‌اکنون مالکیت2.04درصدی ایران‌خودرو را نیز داراست. سرمایه شرکت تدبیر سرمایه آراد یک میلیارد تومان بوده و اعضای هیأت‌مدیره آن به‌ترتیب ذیل است: حمید کشاورز توچایی به سمت رئیس هیأت‌مدیره - محمد علی پور فطرتی به سمت نایب رئیس هیأت‌مدیره- سروناز علیپور فطرتی به سمت عضو هیأت‌مدیره- فردانه علمیه به سمت عضو هیأت‌مدیره و پدرام کشاورز توچایی به سمت عضو هیأت‌مدیره.
نکته جالب در این زمینه حضور مستقیم تمامی اعضای هیأت‌مدیره این شرکت در ترکیب هیأت‌مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز (سهامی خاص) بوده که جایگاه هر یک در شرکت کروز به موجب صورتجلسه هیأت‌مدیره مورخ 15/5/90 به شرح زیر است: محمد علیپور فطرتی به سمت رئیس هیأت‌مدیره - فردانه علمیه به سمت نایب رئیس هیأت‌مدیره - حمید کشاورز توچایی به سمت مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره و سروناز علیپور فطرتی به سمت عضو هیأت‌مدیره.

یک چشم‌بندی ساده

همانطور که مشاهده می‌شود همه اعضای هیأت‌مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز صاحب کرسی مدیریتی بوده و حال آنکه در شرکت صنایع تولیدی کروز نیز، رئیس و نایب رئیس این شرکت سمت رئیس و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت یک میلیارد تومانی صنایع خودروسازان کروز را عهده‌دار هستند.از سویی دیگر رئیس و نایب رئیس شرکت تدبیر سرمایه آراد هرکدام به‌تنهایی از سهامداران حقیقی3.40و3.41درصدی ایران‌خودرو نیز به شمار می‌روند. بنابراین چنانچه میزان درصد سهامداری شرکت تدبیر سرمایه آراد در شرکت ایران‌خودرو به همراه بلوک خریداری شده اخیر از شستا را به حساب آوریم و از طرفی فرض بر واگذاری حق رأی سهامداران عمده حقیقی ایران‌خودرو به شرکت مذکور بگذاریم می‌توان اعلام کرد که اعضای هیأت‌مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز در نماد خودرو به‌طور غیرمستقیم مالک14.09 درصد سهام این شرکت هستند.

نظر بورس

علی سنگینیان معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره سرانجام این معامله جنجالی گفت: این معامله براساس مقررات و ضوابط بورس انجام شده است و تا آنجا که به قوانین بورس مربوط است این معامله قطعی است اما پس از قطعی شدن مبادله، شورای رقابت می‌تواند نظر خود را درباره ایجاد انحصار در بازار اعلام کند.
او توضیح داد: طبق قانون بحث درباره اینکه چه کسی این میزان سهام را خریداری کرده و آیا انحصاری در بازار ایجاد شده، به شورای رقابت مربوط است. این شورا باید در این باره نظر بدهد و مسائل مربوط به ایجاد انحصار را بررسی کند.

سنگینیان تاکیدکرد: پیش از این نظر شورای رقابت این بود که این بلوک سهام، برای جلوگیری از انحصار، به گروه سایپا یا زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو فروخته نشود اما با توجه به مشخص شدن هویت خریداران و قطعی شدن مبادله از نظر مقررات بورس، باید دید نظر شورای رقابت در این باره چیست.

موضع وزیر صنعت، معدن و تجارت

در عین حال وزیر صنعت‌، معدن و تجارت نیز ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای تجدیدنظر در واگذاری سهام ایران‌خودرو‌، از همکاری لازم این وزارتخانه با شورای رقابت و نمایندگان مجلس درباره واگذاری باقیمانده سهام شرکت ایران‌خودرو خبرداد. به‌گزارش ایلنا، مهدی غضنفری درباره احتمال تجدیدنظر در واگذاری سهام ایران‌خودرو گفت: این موضوع از طریق شورای رقابت و مجلس در حال پیگیری است.

معامله ایران‌خودرو قطعی شد

مدیر عملیات بورس اوراق بهادار دیروز از قطعی شدن معامله 4.45 درصدی سهام ایران‌خودرو پس از واریز وجه نقد 21 درصدی و اسناد پایاپای آن به شرکت بورس خبر داد. علی صحرایی گفت: شرکت تدبیر سرمایه آراد (سهامی خاص) با خرید280 میلیون و 75 هزار و 342 سهم ایران‌خودرو از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به قیمت پایه هر سهم 8145 ریال طی روز گذشته اقدام به واریز وجه نقد مورد نیاز این معامله در روز گذشته به شرکت بورس کرد. وی با بیان اینکه معامله مذکور در چارچوب قوانین و آیین‌نامه‌های بورس اوراق بهادار و منطبق با مصوبات شورای رقابت است، تاکید کرد: در مصوبه اخیر شورای رقابت بلامانع بودن این معامله درصورت نداشتن حق عضویت در هیأت‌مدیره ایران‌خودرو مطرح شده که با توجه به تصاحب این درصد از سهام و مالکیت2.04درصد قبلی شرکت خریدار در ایران‌خودرو عملاً مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر 149997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز