حمید ضیایی پرور: باور کنید این تیتر شوخی نیست، مشاور وزیر بهداشت درباره آن رسما در گفت‌وگو با یک خبرگزاری کشور اظهارنظر کرده است.

دلیلش هم واقعه اخیر فرود هواپیمای بدون چرخ در فرودگاه مهرآباد تهران است. بعد از ماجرای فرود بدون چرخ هواپیمای بوئینگ747 شرکت ایران‌ایر که از مسیر مسکو به تهران می‌آمد، خلبان این هواپیما در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با اینکه مقصد این پرواز فرودگاه امام بوده است اما به‌دلیل فقدان امکانات درمانی در نزدیکی این فرودگاه، او ترجیح داده هواپیما را در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین بنشاند که نزدیک‌تر به بیمارستان‌ها و مراکز امدادی و درمانی است. البته فیلم مربوط به این فرود موفق که اکنون در شبکه‌های اجتماعی پربازدید کننده‌ترین فیلم شده است نشان می‌دهد که خلبان ایرانی مهارت فوق‌العاده‌ای به خرج داده و هواپیمای بدون چرخ جلو را به آرامی روی باند نشانده است؛ بدون اینکه خون از دماغ مسافری بریزد! بررسی‌های بعدی کارشناسان نشان می‌دهد که به‌رغم همه هماهنگی‌های انجام شده روی باند مذکور فوم پاشیده نشده که ظاهرا علتش نداشتن این ماده بوده است!

اما خنده‌دار‌ترین بخش ماجرا اظهارنظر یک مشاور وزیر بهداشت درباره ضرورت احداث بیمارستان در نزدیکی فرودگاه‌هاست که البته ایشان ضمن تاکید بر عدم‌نیاز به‌وجود چنین مراکز درمانی در نزدیکی فرودگاه‌‌ها گفته: این حادثه زنگ خطری برای وزارت بهداشت بود تا تدابیر ویژه‌ای برای فرودگاه امام خمینی(ره) داشته باشد. به گفته وی اگر چه اورژانس در فرودگاه‌های کشور فعال است ولی با تاکید وزیر بهداشت باید امکانات اورژانسی در شان کشورمان در این فرودگاه ایجاد شود. در واقع اظهارنظر کردن درباره ضرورت احداث بیمارستان یا مراکز اورژانسی قوی در نزدیکی فرودگاه‌های کشور، اذعان به این واقعیت تلخ است که پروازهای ایران امنیت کافی ندارد و پیامد سفر با هواپیما ‌حضور در بیمارستان است! البته پرخطرترین وسیله سفر در ایران خودرو است و به لحاظ آماری هواپیما هنوز جزو وسایط نقلیه ایمن به شمار می‌رود.

با وجود این حجم سوانح هوایی ایران و کهنگی و فرسوده بودن هواپیماهای موجود ناوگان هوایی ایران باعث شده احساس ایمنی در پروازهای ایران وجود نداشته باشد. همین هواپیمایی که بدون چرخ جلو فرود آمده ساخت 1976 بوده است که نمونه‌های آن را تنها می‌توان در موزه‌های هوایی جهان پیدا کرد ! زمانی به شوخی گفته می‌شد که عده‌ای به‌منظور کنترل حوادثی که بر اثر وجود یک چاله در جاده برون شهری رخ می‌دهد پیشنهاد داده‌اند یک بیمارستان در نزدیکی چاله مورد نظر تاسیس شود؛ البته برخی هم پیشنهاد داده بودند چاله مورد نظر را پر کرده و در نزدیکی بیمارستان یک چاله بکنند! حالا ظاهرا همان داستان دارد در بخش چاله‌های هوایی ایران رخ می‌دهد.

کد خبر 149991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز