حمید ضیایی پرور: دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داده که به‌منظور عملیاتی شدن اجرای نقشه جامع علمی ایران قرار است پیش‌نویس لوایحی تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

به گفته وی در هفتمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی مقرر شده تا با توجه به بعضی خلأهای موجود در برنامه پنج‌ساله پنجم برای اجرای نقشه‌جامع علمی، قوانین لازم برای اجرای نقشه در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. البته در این خصوص سؤال اصلی این است که مقصر اصلی در لحاظ نشدن اهداف نقشه جامع علمی کشور در برنامه پنجم خود اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند که تدوین این نقشه را بیش از 5 سال طول دادند و تازه درست در زمانی که قرار بود برنامه پنجم توسعه در دولت تدوین و به مجلس ارائه شود ستاد تدوین نقشه جامع علمی کشور در حال برگزاری صبورانه جلسات مطول خود بود، به همین جهت به‌رغم هشدار رسانه‌ها و محافل علمی برای تسریع در تدوین نقشه و لحاظ کردن اصول آن در روح برنامه پنجم، کسی به این تذکرات توجه نکرد، تازه حالا که برنامه شروع شده، آقایان اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی متوجه قصور خود شده و درصدد هستند تا لوایحی را برای تصویب در قالب قانون به مجلس ارائه کنند که با توجه به سال پایانی مجلس فعلی و درگیر امور انتخابات‌‌‌شدن بعید است تصویب چنین لوایحی به عمر مجلس فعلی قدبدهد، لذا در خوشبینانه‌ترین حالت باید فرض را بر تصویب این قوانین در سال 1391 و ابلاغ آن برای اجرا در سال 1392 گذاشت.

این در حالی است که طبق گفته دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال 1390 قرار است 46 اقدام عملی برای تحقق اهداف ترسیم‌شده در نقشه از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام شود. بر این اساس با توجه به اینکه بیش از نیمی از سال را سپری کرده‌ایم، بعید به‌نظر می‌رسد که دستگاه‌های دولتی بتوانند در مدت باقیمانده به این مصوبات عمل کرده و 46 اقدام مورد نظر را عملیاتی کنند. البته نگاهی به عناوین این 46 اقدام نشان می‌دهد که اساسا اهداف مذکور با رویه‌های جاری دستگاه‌های دولتی ناسازگار است، مثلا یکی از اقدامات مذکور عبارت است از: ترویج پژوهش‌محور کردن آموزش و مسئله‌محور کردن پژوهش.

دستگاه متولی این اقدام، قطعا وزارت علوم است که در حال حاضر رویه‌ای جز این در پیش گرفته و حتی دانشگاه‌های بزرگ کشور را مجبور به راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی‌ارشد آموزش‌محور بدون طی کردن رساله پایان‌دوره کرده است. نگاهی به سایر اقدامات درنظر گرفته شده نیز حاکی از این است که این برنامه‌ها اساسا نیاز به دگرگونی در ساختار آموزش و پژوهش در کشور دارد و مادامی که دستگاه‌های دولتی به موجب قانون موظف به اصلاح این رویه‌ها نشوند، اهداف تدوین‌شده در قالب نقشه جامع علمی در چارچوب توصیه‌های بدون پشتوانه باقی خواهد ماند. 

کد خبر 149017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز