همشهری آنلاین: با تصویب دو آیین‌نامه از سوی دولت، نحوه و میزان برخورد با خودروهای دارای عیب و نقص فنی موثر و رانندگان متخلف تعیین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک بنا به پیشنهاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و تأیید وزارت کشور و به استناد تبصره (6) ماده (7) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب 1389 ـ آیین‌نامه اجرایی ماده (7) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را ابلاغ کرد.

 تخلفات رانندگی پرخطر

بر این اساس، به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اجازه داده می‌شود در صورت تشخیص تخلفات رانندگی پرخطر نسبت به متوقف کردن وسیله نقلیه اقدام و ضمن صدور قبض جریمه تسلیمی، مشخصات وسیله نقلیه و گواهینامه راننده متخلف را ثبت و گزارش تخلفات را به اداره راهنمایی و رانندگی مربوط ارسال کنند.

همچنین اداره راهنمایی و رانندگی پس از دریافت گزارش مأموران، متناسب با نمرات منفی با راننده متخلف رفتار خواهد کرد.

بر اساس این مصوبه، چنانچه متخلف دارای (30) نمره منفی باشد، گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت 400 هزار ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود.

پس از اعمال مقررات موضوع بند (1)، چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید (25) نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او به مدت شش ماه ضبط و پس از انقضا مدت مزبور و پرداخت 600 هزار ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می‌‌شود.

بر این اساس، هرگاه پس از اعمال مقررات بند (2)، در اثر ارتکاب تخلفات جدید (20) نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او ابطال می‌‌شود و بعد از یکسال می‌تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال به نفع خزانه عمومی و قبول شدن در آزمون‌های مربوط، گواهینامه جدید أخذ کند.

همچنین به رانندگان وسایل نقلیه حمل بار یا مسافر در معابر برون شهری که مشمول اعمال مقررات ضبط گواهینامه باشند، به منظور رساندن محموله یا مسافر به مقصد، رسید موقت گواهینامه با اعتبار حداکثر سه روزه داده خواهد شد و رانندگی پس از خاتمه اعتبار رسید مذکور به منزله رانندگی بدون گواهینامه است.

بر اساس این مصوبه، در صورت ثبت تخلف توسط دوربین، اداره راهنمایی و رانندگی مربوط موظف است ضمن ثبت نمره منفی تخلفات پرخطر، مراتب را زا طریق پست، ارسال پیامک یا سامانه‌های الکترونیکی و یا سایر موارد به دارنده وسیله نقلیه اطلاع دهد.

بر این اساس، چنانچه راننده متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی در بندهای (1و2) و یک سال در بند (3) ماده (2) این آیین‌نامه مرتکب هیچ یک از تخلفات رانندگی نشود، تمام نمره‌های منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته بلااثر خواهد شد و تخلف بعدی وی به عنوان نخستین تخلف او محسوب می‌شود و مبنای احتساب نمرات منفی مرحله بعدی، تاریخ پایان قانون ضبط گواهینامه خواهد بود.

بر این اساس، دولت؛ راننده متخلف را مکلف کرده است، ظرف 20 روز پس از ابلاغ صورت وضعیت مربوط به نمرات منفی، گواهینامه خود را به اداره راهنمایی و رانندگی مربوط تسلیم کند و در صورت عدم تسلیم در موعد مقرر، راهنمایی و رانندگی پرونده مربوط را به واحد رسیدگی به اعتراضات ارسال و پس از بررسی و عدم وجود عذر موجه علاوه بر جرایم فوق به تناسب، جرائم نقدی بندهای ماده(3) این آیین‌نامه تا دو برابر افزایش می‌یابد.

همچنین کسانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی کنند به مرجع قضایی معرفی و به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند.

 توقف خودرو دارای عیب و نقص فنی موثر

وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور و دادگستری و به استناد بند "د" ماده (10) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب 1389 ـ آیین‌نامه اجرایی بندهای "الف" و "ب" ماده(1 0) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را ابلاغ کرد.

بر این اساس، مأموران راهنمایی و رانندگی در صورت تشخیص عیب و نقص فنی موثر در وسیله نقلیه موظفند، برای متوقف کردن آن به منظور رفع نقص اقدام کنند.

چنانچه نقص فنی وسیله نقلیه در محل قابل برطرف کردن باشد، پس از برطرف کردن نقص در محل توسط راننده و تأیید مامور مربوط، قبض جریمه صادر و حسب مورد، ضوابط نمره منفی اعمال و اجازه عبور داده می‌شود و در صورتی که نقص فنی قابل برطرف کردن در محل نباشد، پلاک وسیله نقلیه فک و با نصب پلاک تعمیری و تعیین زمان برای برطرف کردن نقص به تعمیرگاه اعزام می‌شود.

همچنین در صورتی که وسیله نقلیه معیوب قابل حرکت نباشد، با وسیله نقلیه مناسب تا تعمیرگاه انتقال می‌یابد.

بر اساس این مصوبه، در صورت برطرف کردن نقص وسیله نقلیه معیوب و تأیید آن توسط کارشناس واحد اعزام‌کننده، اجازه حرکت به راننده پس از صدور قبض جریمه و حسب مورد اعمال ضوابط نمره منفی، فک پلاک تعمیری و تحویل پلاک وسیله نقلیه صادر می‌شود.


 تشخیص حالت مستی و بی‌ارادگی راننده

بر این اساس، ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند، در صورت تشخیص حالت مستی و بی‌ارادگی راننده از رانندگی وی جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ 2 میلیون ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه و ارسال آن به اداره راهنمایی و رانندگی مربوط برای اعمال نمره منفی، راننده متخلف را به همراه مستندات مربوط به تخلف ارتکابی به واحد انتظامی مربوط برای سیر مراحل قانونی و اعزام به مرجع قضایی معرفی کنند و تحویل وسیله نقلیه منوط به دستور مقام قضایی رسیدگی‌کننده است.

همچنین چنانچه مأموران راهنمایی و رانندگی حالت مستی و بی‌ارادگی را در رانندگان وسیله نقلیه عمومی تشخیص دهند، در صورتی به وسیله نقلیه اجازه حرکت داده می‌شود که از طرف مالک یا موسسه مربوط، راننده مجاز جایگزین معرفی شود.

بر این اساس، نیروی انتظامی موظف است، ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، برای تهیه تجهیزات ویژه موضوع ماده (4) این آیین‌نامه و آموزش به‌کارگیری تجهیزات مذکور توسط مأموران راهنمایی و رانندگی اقدام کند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 149959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز