همشهری آنلاین: حبوبات، حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی شامل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه ب هستند.

حبوبات

به گزارش ایسنا، حبوبات، مواد غذایی کم چرب با خواص زیاد و بسیار مفید برای بدن هستند. حبوبات منبع مهم پروتئین گیاهی و گلوسیدها محسوب می‌شوند.

سایت اینترنتی هوفودز در مقاله جدیدی منتشر کرد: حبوبات با وجود خواص زیادی که دارند فاقد برخی از اسیدهای آمینه هستند و به همین خاطر است که اغلب با موادغذایی دیگر مثل غلات و مواد غذایی چرب مصرف می‌شوند تا کمبود این اسید آمینه‌ها جبران شود.

معمولا توصیه می‌شود که حبوبات را قبل از پختن، یک شب کامل در آب خیس کنید و در یخچال بگذارید. با این روش حبوبات زودتر می‌پزند و آنزیم‌های بیشتری آزاد می‌کنند که در نتیجه به هضم آنها کمک می‌کند.

حبوبات همچنین سرشار از موادی به نام «فیتونوترنیت‌ها» هستند که ماده‌ای موثر برای مقابله با بیماری‌های مختلف است. حبوبات منبع مرغوبی از «فولات» یا همان ویتامین ب 9 هستند که در مادران باردار باعث رشد مناسب جنین می‌شود. این مواد غذایی هم چنین برای افراد دیابتی مفید هستند. مصرف حبوبات برای قلب نیز سودمند است چون میزان کلسترول مضر (LDL) و همچنین میزان تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند.

پزشکان معتقد هستند افرادی که قصد دارند جذب چربی‌های اشباع شده و مضر را کاهش دهند می‌توانند حبوباتی چون لوبیا و عدس را جایگزین گوشت قرمز کنند.

کد خبر 149826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز