هفته گذشته سومین نمایشگاه فصلی گل و گیاه و جشنواره گل‌های پاییزی میزبان هزاران نفر از شهروندان تهرانی بود.

نمایشگاه گل و گیاه


چهارمین روز از جشنواره گل‌های پاییزی در حالی مملو از حضور شهروندان بود که بیش از 150تولیدکننده در 200غرفه حضور یافته و در حاشیه این نمایشگاه نیز 120غرفه عرضه مستقیم گل و گیاه به شهروندان خدمات رسانی می‌کردند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به حضور گسترده مردم در سومین نمایشگاه فصلی گل و گیاه می‌گوید: استقبال بسیار خوب مردم از سومین نمایشگاه فصلی گل و گیاه نشان می‌دهد که شهروندان تا چه اندازه به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست توجه دارند.

علی محمد مختاری معتقد است: نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران که در اردیبهشت ماه سال‌جاری برگزار شد، بیش از 2میلیون بازدیدکننده داشت.

وی با اشاره به تأکید شهردار تهران بر برگزاری نمایشگاه‌های فصلی می‌گوید: سال گذشته در نمایشگاه گل و گیاه، با توجه به استقبال خوب مردم، شهردار تهران تأکید کرد که برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه در تهران به صورت فصلی در‌ آید. از این‌رو جشنواره گل‌های پاییزی نیز در دستور کار سازمان پارک‌ها و فضای سبز قرار گرفت و امسال نیز سومین نمایشگاه فصلی گل و گیاه را برگزار کردیم.

گل و گیاه در خانه و محل کار

حضور گسترده شهروندان، هفته گذشته تمامی خیابان‌های اطراف نمایشگاه دائمی شهرداری تهران را دچار ترافیکی سنگین کرده بود. استقبال شهروندان به گونه‌ای بود که تمامی راه‌های ورودی نمایشگاه مسدود شده بود و با تلاش ماموران راهنمایی و رانندگی عبور و مرور در این بخش از شهر، اندکی تسهیل شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز مدعی است که هر خانه باید تبدیل به گلخانه شود و شهر نیز تبدیل به گلستان. وی می‌گوید: با برگزاری این نمایشگاه‌ها امیدواریم که گل و گیاه را به مثابه موجودی ارزنده و جایگزین طبیعت در محیط کار و زندگی شهروندان قرار‌دهیم. در واقع هدف ما این است که هر خانه را به گلخانه و در نهایت شهر را به گلستان تبدیل کنیم.مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری با اشاره به احداث بیش از هزار و 763پارک و بوستان در تهران می‌افزاید: نزدیک به 34هزار هکتار جنگلکاری به صورت کمربندی سبز پیرامون شهر تهران در سال‌های گذشته احداث شده است.

وی با تأکید بر سخنان محمد باقر قالیباف مبنی بر اینکه باید فضای سبز در تهران به صورت عادلانه توزیع شود، می‌گوید: احداث پارک‌های محله‌ای یکی از اقداماتی است که می‌توانیم از طریق آن در محله‌های مختلف، فضای سبز مورد نیاز مردم را تأمین کنیم تا یک شهروند بتواند اوقات فراغت خود را با کمترین پیاده‌روی در بوستان سپری کند.

فضای سبز عمودی

هفته پیش تنها برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه تهران توجه مردم را به خود جلب نکرد؛ حاشیه بزرگراه‌ها و میادین شهر در آن روزها تجلی رویکرد مدیران شهری بود. محسن مخبری، یکی از فعالان شرکت‌کننده در نمایشگاه فصلی گل و گیاه می‌گوید: هیچ کس نمی‌تواند فعالیت گسترده شهرداری در زیباتر کردن شهر را نادیده بگیرد. مسلما تلاش شهرداری در توسعه فضای سبز در طول سال‌های گذشته، باعث علاقه بیشتر شهروندان به گل و گیاه شده است. مخبری همچنین می‌گوید: توسعه فضای سبز فقط در سطح نیست بلکه بدنه برخی از بزرگراه‌ها نیز جای خود را به گیاهان و گل‌های گوناگون داده‌اند و این نشان‌دهنده رویکرد قابل‌تحسین شهرداری و مسئولان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری است. در واقع این فعال عرصه تولید گل و گیاه به سخنان علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اشاره دارد. او گفته بود:

بر اساس دستور شهردار تهران مقرر شده است فضای سبز عمودی به صورت آزمایشی در 100ساختمان شهرداری‌های مناطق اجرا شود که در حال حاضر همه این ساختمان‌ها دارای فضای سبز عمودی هستند. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نیز مقرر شده نمای ساختمان‌ها که فضاهایی بلااستفاده است، در جهت توسعه فضاهای سبز قرار گیرد؛ از این‌رو ستادی به‌نام ستاد فضای سبز عمودی با حضور کارشناسان، استادان و صاحب‌نظران در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تشکیل شد و کار خود را در زمینه مطالعه و طراحی و اجرا آغاز کرد.مختاری در ادامه می‌گوید: این کار می‌تواند علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز محله‌های کمتر برخوردار، از نظر منظر و زیبایی شهری نیز نقش بسیار تأثیرگذاری داشته باشد.

از سوی دیگر با تأکید شهردار محترم نیز سازمان موظف شده است بدنه تمام بزرگراه‌های شهر تهران را با فضای سبز مورد نیاز و مناسب با گونه‌های گیاهی سازگار و ماندگار ساماندهی کند؛ به ویژه گیاهانی که با اقلیم شهر تهران سازگاری دارند بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند چرا که این گیاهان بیشتر در معرض آلودگی و ناسازگاری محیطی قرار دارند. کار ساماندهی بدنه بزرگراه‌های تهران نیز با تلاش همکاران من در سازمان به مرحله اجرا درآمده است و تا پایان سال90 در بدنه تمام بزرگراه‌ها، فضای سبز مناسب ایجاد خواهد شد.

استفاده از انرژی‌های پاک

برای نخستین بار در سالی که از سوی مقام‌معظم رهبری سال اصلاح الگوی مصرف نام گرفت، بسیاری از پارک‌ها و معابر شهر به استفاده از انرژی‌های پاک روی آوردند. شاید نقطه عطف این اتفاق در احداث بوستان بزرگ ولایت رخ داد؛ هنگامی که اعلام شد تمامی چراغ‌ها و نورهای به کار رفته در این پارک 70هکتاری با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی روشن می‌شوند.مختاری با اشاره به دستور مقام‌معظم رهبری در سال اصلاح الگوی مصرف می‌گوید: درست از همان سال بود که سازمان پارک‌ها و فضای سبز به منظور اجرایی کردن سخنان مقام معظم رهبری، تلاش کرد تا به استفاده از انرژی‌های پاک روی آورد.
از سوی دیگر طرح جامع آب خام(آب غیرشرب) نیز در این سازمان در دستور کار قرار گرفت.

هم اکنون خوشحالم اعلام کنم بعد از گذشت 3سال، بیش از 96درصد از آب‌های مصرفی فضای سبز تهران از آب خام است که به صورت مکانیزه آبیاری قطره‌ای و بارانی برای فضای سبز استفاده می‌شود. در بخش دیگر در اکثر پارک‌های شهر تهران که مورد بهره‌برداری قرار گرفت یا در دست بهره‌برداری است، از انرژی خورشیدی استفاده شده است؛ حتی بخشی از انرژی خورشیدی برای تأمین آب‌گرم سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها به کار رفته که این موضوع در نوع خود قابل توجه است.

چند قدم در نمایشگاه

گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران که به پایان رسید، وارد سومین نمایشگاه گل و گیاه و جشنواره گل‌های پاییزی می‌شویم. انبوه جمعیت راه را برای قدم زدن بسته است. نگاهی به فضای کلی نمایشگاه می‌تواند بیانگر استقبال زیاد شهروندان تهرانی از فعالیت‌های این سازمان باشد. خانواده‌های بسیاری با حضور در جشنواره گل‌های پاییزی تلاش دارند رنگی بر زندگی سیمانی شهری بزنند. اینجا جایی است که به تعبیر مختاری به گلخانه‌ای کوچک تبدیل شده است؛ مکانی برای نشاط و شادمانی.

برنامه‌پاییزی برای گل وگیاه شهر

توسعه فضای سبز پایتخت موضوعی است که مدیریت شهری نمی‌تواند نسبت به آن بی‌توجه باشد، به همین دلیل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به‌عنوان متولی اصلی رسیدگی به موضوع فضای سبز در شهر تهران و برای رسیدن به اهداف و سیاست‌های تعریفی‌اش که در آن برحفظ و گسترش فضای سبز تاکید شده است، دستورالعمل‌های فنی و کاربردی‌ای برای فعالیت‌های روزمره، فصلی و سالانه تهیه و تدوین کرده است که ضمن درج در مفاد نظامنامه فنی و اجرایی نگهداری فضای سبز نسبت به ابلاغ و یادآوری فعالیت‌های شاخص هر فصل اقدام می‌کند و با ارزیابی نحوه انجام و عملکرد اجرایی آن در پایان هر دوره، برآورد دقیقی از چالش‌ها، نواقص احتمالی و پیشرفت‌ها به دست می‌آورد.

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ضمن تاکید بر این موضوع و با اعلام اینکه اهم فعالیت‌ها و رئوس کاری عوامل اجرایی شهرداری تهران در فصل پاییز در بخش‌های نگهداری وکاشت اقلام گیاهی است، گفت: در مورد نگهداری گیاهان در این فصل به هرس فرم درختچه‌های زینتی و پرچین‌ها مانند ترون، انواع شمشاد، برگ نو و... به‌منظور فرم‌دهی و خصوصا تحریک جوانه‌های جانبی و حذف شاخه‌های پیر و شکسته پرداخته می‌شود.

وجین و کنترل علف‌های هرز، خصوصا در قطعات چمن‌کاری، قطع و خارج ساختن درختان خشک و خصوصا سرشاخه‌های خشک درختان که با توجه به بادهای پاییزی و سقوط آنها، خطرات احتمالی را در پی خواهد داشت از دیگر فعالیت‌های فصل پاییز این سازمان است که مختاری به آن اشاره کرد و ادامه داد: درختان خشک و شاخه‌های شکسته و مریض، کانون آفت و بیماری هستند و زمستان فصل مناسبی برای از بین بردن آنها به‌شمار می‌رود.

او با تاکید بر اینکه جمع‌آوری، دپو و حمل برگ‌های خشک و ضایعات فضای سبز به سیستم بازیافت و تبدیل آن به کودهای گیاهی کمک می‌کند، افزود: کاهش فواصل آبیاری تا اواسط پاییز به‌منظور آماده‌سازی‌ گیاهان و تغلیظ شیره گیاهی و بالا رفتن مقاومت گیاه در مقابل یخ‌زدگی، از دیگر فعالیت‌های این فصل به‌شمار می‌رود. استفاده از انواع کودهای فسفاته از اواخر پاییز در کنار برنامه‌ریزی برای تهیه و نیازسنجی گیاهان ضعیف به انواع کودهای آلی و شیمیایی خصوصا فسفاته طی فصل، آماده‌سازی‌ برای فعالیت‌های زراعی مانند خرید خاک و کود دامی مناسب و شروع فعالیت‌های کندوکوب و تعویض خاک‌های آلوده سطحی با اولویت مناطق سردسیر و از ماه سوم پاییز از دیگر فعالیت‌های مراحل نگهداری گیاه در فصل پاییز است. مختاری در مورد کاشت برخی از گیاهان مناسب این فصل در فضای سبز شهر تهران گفت: خرید و کاشت اقلام گیاهی، خصوصا نشاء‌های دائمی مناسب برای فصل مانند داوودی، انواع کلم‌های زینتی، جعفری، ردبکیا، آهار، شاهپسند و سدم از سوی سازمان انجام شده است.

کد خبر 149670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز