یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آنجلا مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه 14 بهمن، برای دیدار و گفتگو با رهبران عربستان به این کشور رفت.

عربستان که بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 تا دو سال از سوی غرب در انزوا قرار داده شده بود اکنون به محلی برای دیدارهای دیپلماتیک سیاستمداران تبدیل شده‌است.

در همین دو هفته گذشته چند مقام بلندپایه از جمله رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، کاندولیزا رایس وزیر خارجه این کشور، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان از عربستان دیدار کرده‌اند.

بعد از مرکل هم رهبران سعودی میزبان ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خواهند بود.

عربستان رفته‌رفته در حال ایفای نقش و قرار گرفتن در جایگاهی است که در گذشته و در جهان عرب متعلق به مصر بود. مسیر سفر مرکل هم این موضوع را نشان می‌دهد. او یکشنبه از مصر به سوی عربستان می‌رود.

از نظر اقتصادی این توجه به عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت جهان است موضوع تازه‌ای نیست. این کشور در روز 9 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند که این به معنای درآمدی معادل نیم میلیارد دلار است.

حتی اکنون که قیمت نفت کاهش یافته، درآمدهای نفتی عربستان به 180 میلیارد دلار در سال می‌رسد. قدرت و نفوذ عربستان در تحت تاثیر قرار دادن قیمت نفت اکنون بیشتر از همیشه مورد توجه غرب قرار گرفته است.

هیاتهای تجاری و بازرگانی آلمان از زمان دولت گذشته آلمان به رهبری گرهارد شرودر همواره سفرهای زیادی به عربستان داشته‌اند. اما این بار صدراعظم آلمان برای انجام یک ماموریت سیاسی به عربستان می‌رود.

تصاویر درگیری‌های خونین هفته گذشته در دانشگاه عربی بیروت بیش از هر کشور دیگری در خاور میانه، عربستان را تحت الشعاع قرار داد. عربستان خود را به سنی‌های لبنان و دولت فواد سینیوره بسیار نزدیک می‌داند و نخست وزیر لبنان اطمینان دارد که می‌تواند به حمایت بی‌چون و چرای عربستان چشم امید داشته باشد.

سعودی‌ها به همان اندازه که به دولت سینیوره در لبنان نزدیک هستند از دولت تحت رهبری شیعیان در عراق دورند. اکنون که شرایط برای آمریکایی‌ها در عراق و لبنان وخیم شده و در جهت منافع آنها پیش نمی‌رود عربستان فرصت تازه‌ای یافته تا به گفته وزیر خارجه این کشور «ابتکارات» خود را برای درگیری‌های لبنان، فلسطین و عراق مطرح کند.

کد خبر 14947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز