یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

دکتر حسن سبحانی: فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای بزرگداشت ایامی است شورانگیز و نورانی هم برای آنان که آن روزها و سالها را تجربه کرده‌اند و هم برای نسل‌های بعد از آن انقلابیون.

این فرصت اهمیت و فواید بسیاری دارد که چشم‌پوشی و یا سهل‌انگاری در بهره‌گیری از موقعیت‌های ایجاد شده توسط آن بسا که موجب ندامت شود.

رجوع به بستر تاریخ پیدایش انقلاب اسلامی بازگوی این واقعیت است که در شرایطی که جنگ سرد بین دو ابرقدرت آن روز برقرار و کمتر به نظر می‌رسید فرصتی برای ظهور مجدد مذهب و نقش‌آفرینی دین در عرصه اجتماعی مردم باقی مانده باشد، تحولی شگرف با شکل و قالب مذهبی در یکی از استراتژیک‌ترین نقاط جهان رخ داد و در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین انقلابهای جهان معاصر شد.

انقلاب اسلامی واسطه پایان‌بخشیدن به دیکتاتوری 2500 ساله شاهنشاهی که مملو از سلطه بر حقوق مردم و سرشار از پایمالی طبیعی‌ترین حق آنان یعنی آزادی بود به انقلاب نور نام گرفت، انقلاب نور در ظلمت.

از دیگر ویژگیهای انقلاب بهمن 57 در ایران شکل‌گیری آن توسط یک رهبر روحانی عالی مقدار و مرجع تقلید جامع‌الشرایط بود که توسط آن ارزشها و عقاید اسلامی احیا شد.

انقلاب اسلامی در دوران فترت دین و مذهب به مثابه انفجاری در ربع آخر قرن بیستم محسوب می‌شد انقلابی شبیه پیروزی حضرت سیدالشهداء در کربلا و با ماهیت پیروزی خون بر شمشیر.

انفجار نور ملت ایران نام دیگری هم برای خود برگزید، انقلاب پیروزی مستضعفان، از آن جهت که حرکت آغازین و نهادینه آن پایه‌گذاری بر دوش محرومان و مستضعفان جامعه علیه مستکبران و سلطه‌گرانی بود که سالها به استثمار منابع و نیروی انسانی غنی این مرز و بوم همت داشتند.

پیروزی این انقلاب نویدبخش و تبلور آن آیه شریفه از قرآن کریم بود و وراثت در زمین را از آن مستضعفان می‌دانست.

امروز پس از بیست و هشت سال از آن انقلاب شکوهمند، سرایت روح بلند آن به سایر جوامع موجب تغییرات عمیق در جغرافیای سیاسی منطقه و چه بسا جهان شده است.

از یاد هم نبریم یاد بزرگانی را که نتیجه تلاش و خونشان تحولی بنیادین را با نام انقلاب اسلامی برای‌مان به ارمغان آورد به ویژه امام بزرگواری که این روزها سالگرد به ثمر نشستن هدایت حکیمانه و مجاهدانه‌اش را با شور به جشن می‌نشینیم.

کد خبر 14946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز