همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهند احتمال مرگ جنین در دوران بارداری دوم برای زنانی که فرزند اول خود را از دست داده‌اند بیشتر است

جنین

خطر متولد شدن نوزاد مرده در دومین بارداری، در میان مادرانی که نوزاد اول خود را از دست داده‌اند بیشتر از حد عادی است.

منظور از مرده زایی در اینجا مرگ جنین پس از هفته بیستم بارداری است و اکنون مشخص شده که خطر مرده متولد شدن نوزاد در گروهی از زنان، با سابقه مرده زایی نسبت به دیگر زنان که چنین سابقه‌ای را ندارند، بیشتر از حد معمول است. طبق تحقیقات جدید مرگ فرزند در سال اول زندگی نیز خطر به دنیا آوردن نوزاد مرده در بارداری بعدی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان طبق آماری که از 320 هزار زن به دست آورده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که نسبت مرگ جنین در بارداری دوم 4 در 1000 است در صورتی که این میزان در زنانی که فرزند اول خود را پیش از تولد یک‌سالگی از دست داده‌اند 3 برابر زنانی است که فرزند اول آنها در قید حیات است.

دلیل واضحی برای این ارتباط وجود ندارد اما محققان معتقدند این افراد باید قبل از بارداری دوم مورد مشاوره قرار بگیرند.

دلایل دقیق مرده زایی در زنان اغلب ناشناخته باقی مانده اما این پدیده در میان 50 تا 60 درصد از زنان دیده می‌شود. با این همه عوامل خطرسازی وجود دارند که با این پدیده در ارتباط‌اند و دو مورد از مهمترین آنها چاقی و استعمال دخانیات است. با این همه بروز شرایط خاص در سلامت مادر مانند ابتلا به فشار خون بالا و دیابت، پیش و یا در دوران بارداری نیز با پدیده مرده متولد شدن جنین‌ها در ارتباط است.

کد خبر 149409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز