گروه اقتصادی: به گفته مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و صنعتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان عدم‌تعادل در عرضه و تقاضا، ضوابط و موانع ایجاد شده برای واردات خودرو و نوسان نرخ ارز علل اصلی افزایش سودجویی و افزایش قیمت‌ خودرو در شرکت‌های خودروسازی و حاشیه بازار است.

به‌رغم افزایش رسمی قیمت برخی انواع خودروهای داخلی هنوز هم درخواست‌های تازه‌ای برای افزایش قیمت سایر خودروها در دست بررسی است و برخی سود‌ جویی‌ها موجب شده تا شکاف قیمت در کارخانه و حاشیه بازار برخی خودروها به 10 میلیون تومان افزایش یافته و سیر صعودی قیمت خودروهای وارداتی نیز همچنان ادامه داشته باشد. با وجود این مسئولان تغییر متولی قیمت‌گذاری و تسهیل واردات خودرو را موجب حذف سودجویی در بازار خودرو قلمداد می‌کنند. شهرام میر آخور لو با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تغییر متولی قیمت‌گذاری و تسهیل ضوابط واردات خودرو برای ساماندهی عرضه و قیمت‌ها خبر داد و گفت: از این پس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان متولی اصلی تعیین قیمت خودرو براساس اسناد و مدارک مثبته مالی واحدهای متقاضی خواهد بود و این در حالی است که تا‌کنون کمیته قیمت‌گذاری خودرو قیمت‌های حاشیه بازار را مبنای تعیین قیمت‌ها قرار می‌داد.

وی هر گونه بررسی درخواست جدید افزایش قیمت خودرو را به تصویب نهایی آیین‌نامه جدید کمیته قیمت‌گذاری خودرو در نشست یکشنبه هفته آینده موکول کرد و گفت: براساس آیین‌نامه جدید از این پس کمیته خودرو وجود نخواهد داشت و سازمان حمایت که محور اصلی سیاستگذاری در این زمینه است نیز صرفا وظیفه قیمت‌گذاری را بر عهده نخواهد داشت.به گفته وی مهم‌ترین علت افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی و وارداتی در حاشیه بازار عدم‌تعادل نظام عرضه و تقاضاست. علاوه بر این ریشه اصلی افزایش قیمت خودروهای‌داخلی در قیمت خودروهای وارداتی است.

وی افزود: مشکلی که طی یک سال گذشته به‌دلیل ایجاد ضوابط فنی برای واردات خودرو شکل گرفت باعث شد تا اختلاف قیمت حاشیه‌ای خودروهای وارداتی به‌دلیل مشخص شدن سقف واردات شکل بگیرد و سپس به برخی دیگر از خودروها سرایت کند. همچنین تغییرات نرخ ارز زمینه افزایش قیمت برای همه برندهای وارداتی و داخلی حتی خودروهایی که متاثر از افزایش نرخ ارز نبودند را فراهم کرد. وی با تاکید بر حذف سودجویی و دلال بازی در بازار خودرو گفت: با نظارت بر میزان تولید و عرضه خودرو در شرکت‌های خودروسازی داخلی، سودجویی، دلال‌بازی و قیمت‌های حاشیه بازار خودروهای تولید داخل نیز از بین خواهد رفت و قیمت‌های کارخانه مبنای قیمت خودرو در بازار می‌شود.

میرآخورلو با اشاره به تسهیل و فراهم شدن امکان واردات خودرو برای همه افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، گفت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی که به‌صورت سی.کی.دی در کشور تولید می‌شوند تا یک ماه آینده به‌طور محسوس کاهش یابد.

کد خبر 149256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز