همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای این وزارتخانه به عنوان یک هدف تعریف شده است، گفت: البته در کنار این موضوع، به بحث افزایش کیفیت نیز توجه داریم.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو درباره اجرای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره، گفت: مقام معظم رهبری موضوع اجرای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را در سال 88 به صورت جدی بیان کردند و در آبان 88 در جلسه ای که خدمت ایشان بودیم، مقام معظم رهبری یک بار دیگر بر این موضوع تاکید کردند و در آذر ماه همان سال اولین آیین‌نامه ابتدایی و آزمایشی اجرای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را ابلاغ کردیم. البته موقعی که این آیین‌نامه ابلاغ شد کشور در فضای خاص حوادث پس از انتخابات بود تا دی ماه که بساط فتنه جمع شد و ما در این مدت دانشگاه‌ها را در ارتباط با اجرای این امر توجیه کردیم و از اردیبهشت سال 89 این کار به صورت جدی‌تر دنبال شد و تاکنون بیش از هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده است.

وی بیان اینکه کیفیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از نظر کیفیت با آنچه که مقام معظم رهبری مد نظرشان است فاصله دارد، گفت: قبول داریم کیفیت برگزاری این کرسی‌ها در حدی نیست که مقام معظم رهبری تاکید داشتند ولی در ابتدای مسیر هستیم، نگاه‌مان نیز آرمانی است و به دنبال ارتقای کیفیت این موضوع هستیم.

دانشجو ادامه داد: در حدود چند هفته پیش مسئولان وزارت علوم با تشکل‌های دانشجویی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها جلسه‌ای داشتند و در آنجا نقطه ضعف‌هایی که در اجرای کرسی‌های آزاداندیشی وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت، آسیب‌شناسی شد و بر اساس آسیب‌شناسی که صورت گرفت آیین‌نامه جدیدی ابلاغ شد. ما امیدواریم که بر اساس آنچه که مقام معظم رهبری مدنظرشان در این ارتباط است حرکت کنیم و آرمان‌هایی که ایشان مدنظرشان است محقق کنیم.

 با مقصران حادثه فوت دانشجوی دانشگاه امیرکبیر بر اساس قوانین و مقررات با آن برخورد می‌کنیم

وی درباره حادثه فوت دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و همچنین عدم تناسب امکانات دانشگاه‌ها با افزایش ظرفیت‌ها با بیان اینکه این دو موضوع از یکدیگر جدا هستند، گفت:‌ در مورد آنچه که در دانشگاه امیرکبیر رخ داد صحبتی نمی‌کنم چرا که یک خانواده داغدار است و حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که نمک روی زخم آنها نریزیم. باید اجازه دهیم که مراجع ذیصلاح در این ارتباط کار را بکنند و نتایج تحقیقات خود را بیان کنند و وقتی این نتایج اعلام شد هر کس در این قضیه کوتاهی کرده، هم ما و هم قوه قضاییه، بر اساس قوانین و مقررات با آن برخورد می‌کنیم.

 بیش از یک میلیون داوطلب پشت آزمون ارشد و دکتری داریم

وزیر علوم در مورد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز گفت: ما حدود 900 هزار نفر پشت آزمون کارشناسی ارشد و 130 هزار نفر پشت آزمون دکتری داریم به عبارت دیگر در مجموع بیش از یک میلیون نفر متقاضی تحصیلات تکمیلی هستند که ما در ارتباط با این دو موضوع می‌توانیم دو برخورد و یا دو کار بکنیم یکی اینکه بگوییم به ما چه ربطی دارد که یک میلیون نفر متقاضی وجود دارد و همان چهار الی پنج هزار دانشجوی دکتری را بگیریم و 30 هزار نفر را هم در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش کنیم. حال اگر چنین برخوردی شود نتیجه آن چه می‌شود؟ فکر نمی‌کنید که ما به یک بن‌بست می‌خوریم.

وی افزود: ما در یک مقطع زمانی با موج دانشجویان در مقطع کارشناسی روبرو بودیم و این وظیفه برای وزارت علوم وجود داشت که ظرفیت را افزایش دهد و در کنار آن به کیفیت نیز توجه کند و این اتفاق افتاد و ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی با نگاه به کیفیت افزایش پیدا کرد و اکنون دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما در این مقطع جزء باکیفیت‌ترین فارغ‌التحصیلان هستند، به نحوی که فارغ‌التحصیلان ما را در دنیا می‌خواهند. حال این موج در مقطع تحصیلات تکمیلی ایجاد شده و همان طور که گفتم دو کار می‌توانیم انجام دهیم اول اینکه بگوییم به ما ربطی ندارد که این‌گونه به بن‌بست می‌رسیم زیرا اگر به این تقاضا پاسخ داده نشود آنها به دانشگاه‌هایی می‌روند که سطح آن پایین است و این امر چند اثر را دارد، اول اینکه ارز از کشور خارج می‌شود و از طرف دیگر مسائل و مشکلات فرهنگی ایجاد می‌شود و این دانشجویان شاید در ته‌ ذهن‌شان این تصور ایجاد شود که مسئولان برای ما اهمیتی قائل نبودند و آنها ممکن است مایوس و بدبین شوند.

وزیرعلوم با اشاره به ظرفیت دانشگاه‌های کشور، گفت: ما در حال حاضر 40 هزار استادیار به بالا داریم و با همین ظرفیت موجود اگر هر کدام از این استادیار به بالاها یک دانشجوی دکتری بگیرند، حدود 40 هزار دانشجوی دکتری می‌توانیم داشته باشیم، حال چرا باید از یک دهم این ظرفیت استفاده کنیم؟

وی با بیان اینکه ما در برخی از دانشگاه‌های معتبر جهان می‌بینیم که استادی هشت، نه دانشجو در مقطع دکتری می‌گیرد، گفت: ما به اینجا به استاد تمام دانشگاه‌ می‌گوییم که بیش از پنج دانشجو نگیرد. چرا این قفل و زنجیرها را می‌گذارید؟ نمی‌گوییم حالا هر کس پنج دانشجو بگیرد، ولی هر کدام از این 40 هزار استاد یک یا دو دانشجو بگیرد ظرفیت خوبی ایجاد می‌شود.

دانشجو ادامه داد: فرضا من به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه وقتی می‌توانم چهار دانشجو بگیریم ولی یک دانشجو می‌گیرم آیا نسبت به آن سه نفری که نگرفتم و آنها مجبور شده‌اند بعضا به دانشگاه‌های سطح پایین در کشورهای اطراف بروند مسئولیتی ندارم؟ اینگونه نیست که فقط نسبت به آن کسی که برمی‌د‌اریم مسئولیت داشته باشیم. اگر می‌توانیم چهار دانشجو را راهنمایی کنیم ولی یک نفر را راهنمایی می‌کنیم حتما نسبت به آن سه نفر ظلم کرده‌ایم.

وزیر علوم با بیان اینکه ما در دانشگاه‌هایمان از نظر ابزار و تجهیزات در سطح خوبی هستیم، گفت: ما می‌توانیم با ابزارها و امکاناتی که داریم ظرفیت را بالا ببریم. البته برخی‌ها در این ارتباط مقاومت می‌کنند و مخالف این موضوع هستند، موقعی هم که در این کشور قرار بود مقطع دکتری راه‌اندازی شود عده‌ای می‌گفتند نمی‌شود دوره دکتری در ایران راه‌اندازی کرد و حتما باید دانشجویان برای تحصیل به خارج بروند ولی اکنون می‌بینیم که مقطع دکتری با کیفیت خوب در کشور ایجاد شد.

وی گفت: از طرف دیگر ما در کنار افزایش ظرفیت، شبکه علمی را در دانشگاه‌ها طراحی کرده‌ایم که تمام دانشگاه‌های داخل در آن قرار بگیرند تا دانشگاه‌ها بتوانند از یکدیگر استفاده کنند. همچنین شبکه شعاع در ارتباط با آزمایشگاه‌ها در دانشگاه‌ها را طراحی کرده‌ایم، از طرف دیگر با صنعت اعم از صنایع دفاعی و همچنین وزارت صنعت، تجارت، معدن و مخابرات پنج و شش قرارداد امضا کرده‌ایم تا از امکانات صنعت نیز استفاده کنیم و آقای رییس‌جمهور نیز به ما قول دادند که از نظر بودجه به ما کمک کنند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما باید فضا را به گونه‌ای ایجاد کنیم که ماکسیمم دانشجویان را برای تحصیلات تکمیلی بگیریم و همه باید کمک کنند چرا که این به نفع کشور، فارغ‌التحصیلان و عموم مردم است و از طرف دیگر مطالبه دانشجویان نیز است که دولت و نظام برای آن‌ها شرایطی را فراهم کنند که بتوانند درس بخوانند.

دانشجو با بیان اینکه در کنار این افزایش ظرفیت، به کیفیت نیز توجه می‌کنیم از جذب 15 هزار عضو هیات علمی جدید خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم به موج تحصیلات تکمیلی پاسخ مناسب بدهیم.

وی همچنین با بیان اینکه براساس برنامه پنجم توسعه باید 20 درصد خوابگاه‌ها را واگذار کنیم، اظهار کرد: وزارت علوم وام ساخت خوابگاه‌ با سود چهار درصد می‌دهد و تعاونی نیز در این ارتباط درست می‌کنیم ولی در کنار این امر، نظارت‌مان را بر خوابگاه‌ها زیادتر می‌کنیم و به هر کسی نیز وام برای ساخت خوابگاه نمی‌دهیم. تحقیقات می‌کنیم و از طرف دیگر نظارت‌مان را نیز بر این خوابگاه‌ها افزایش می‌دهیم.

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه‌های مادر در راستای تحقق افزایش پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌تواند کمک زیادی بکند یعنی در واقع دانشگاه‌های مادر از ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی بکاهد و بیشتر در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجو بپذیرد، البته معتقدیم غیر از دانشگاه‌های مادر در دانشگاه‌های دیگر نیز باید تحصیلات تکمیلی وجود داشته باشد و دانشجویان در این دانشگاه‌ها در این مقاطع تحصیل کنند در واقع شرایطی را طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که دانشگاه‌های دیگر غیر از دانشگاه‌های مادر نیز بتوانند برای تحصیلات تکمیلی دانشجو بپذیرند و این باعث افزایش ماندگاری اساتید در این دانشگاه‌ها می‌شود.

کد خبر 149120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز