مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

مینا شهنی: روزهای پرشور انقلاب بی‌حضور زنان هرگز شکل نمی‌گرفت.

انکار حضور زنان در جنبش انقلابی سال 57 ممکن نیست، در پی همکاری زنان با گروه‌های جوان انقلابی، خانه‌ها به سنگرهای امنی برای ادامه مبارزات تبدیل شد و زنان بسیاری میزبان جنگاوران زخمی و خسته شدند.

پررنگ شدن نقش و حضور زنان در جنبش انقلابی به ناگهان سبب شد تا ناظران نگاه ویژه‌ای به این حضور نقش‌آفرین داشته باشند.

این‌که چه عواملی سبب شد تا گروه ویژه‌ای از زنان در یک رویداد کاملاً سیاسی وارد شوند سالها بعد مورد توجه قرار گرفت، اما آنچه از ابتدای انقلاب اسلامی همواره مورد تقدیر پیروزشدگان بود تأیید نقش زنان و تأثیر این گروه در چگونگی شکل‌گیری یک حرکت سیاسی بود. زنان ایرانی که تا پیش از این رخداد همواره از شرکت در گروه‌های سیاسی دور نگه‌ داشته شده بودند به ناگاه تشویقی بزرگ برای حضور مستمر را در مقابل خویش دیدند.

تمامی گروه‌های سیاسی که نقشی در انقلاب داشتند زنان را تشویق کردند تا پا به پای مردان روند مبارزات را پیگیری کنند و با حضور مستمر خود حتی در کوچه و خیابان به ادامه روند مبارزه کمک کنند، همین تشویق‌های مدام سبب شد تا زنان در فضایی پر از پشتیبانی مردانه پا در میدان بگذارند.

تشویق‌های مدام از یک‌سو و نیاز زنان به ایجاد فضایی برابر از سوی دیگر، آنان را بر آن داشت تا صرف‌نظر از تفاوتهای فردی و گروهی در خواسته‌ها به خیابانها بیایند و از حرکتهای انقلابی از هر راهی حمایت کنند.

گروهی از آنان برای پشتیبانی از سایر اعضای خانواده و گروهی دیگر در پی به‌دست آوردن آنچه حقشان بود و از دسترسشان دور نگه داشته شده بود راه خود را به انقلاب اسلامی باز کردند.

به نظر می‌رسد روند تغییرات به‌وجود آمده یک رشته خواسته‌ها و انتظارات را در گروه‌های مختلف جامعه به‌وجود آورد و در پی آن نظام حاکم به دلیل ناتوانی و یا جدی نگرفتن این خواسته در پاسخ‌دهی مناسب به آنها کوشش نکرد و همین رخداد سبب شد تا زنان نیز به دنبال یافتن پاسخ مناسب برای خواسته‌های به‌وجود آمده زمینه مساعد انقلاب را به عنوان بستری برای به‌دست آوردن خواسته‌هاشان در نظر بگیرند.

صرف‌نظر از این‌که شکاف بین طبقات سبب می‌شد تا زنان شرکت کننده در جنبش انقلابی گاه  انتظارات گوناگونی داشته باشنداما وحدت کلمه آزادی خواهی و آزادی جویی کوشش بی‌دریغ گروه‌های زیادی از زنان سبب شد تا ایران اولین حضور پررنگ زنان را در عرصه سیاست و اجتماع تجربه کند؛ تجربه‌ای که جرقه‌ای برای توان‌آزمایی زنان در به‌دست آوردن یا مطرح کردن خواسته‌هاشان شد.

کد خبر 14886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز