سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از توافق حماس و رژیم صهیونیستی برای مبادله سرباز صهیونیستی با 1027 اسیر فلسطینی، دیروز نخستین گروه از اسرای فلسطینی همراه با این سرباز آزاد شدند.

آزادی اسیران

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، نخستین مرحله از توافقنامه‌ای که هفته گذشته با میانجیگری آلمان و مصر میان تل‌آویو و حماس به دست آمد، در حالی روز گذشته انجام شد که قرار است تا 2ماه دیگر گروه دوم اسرای فلسطینی آزاد شوند.

تبادل در مصر

دیروز برای فلسطینیان روز شادی و جشن و برای رژیم صهیونیستی روز ترس و آماده‌باش نظامی بود. از نخستین ساعات صبح دیروز هزاران فلسطینی در غزه و کرانه باختری منتظر ورود خودروهای حامل اسرای فلسطینی بودند و ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی در آماده باش کامل به سر می‌برد. رادیو رژیم صهیونیستی با اشاره به استقرار بیش از یکهزار پلیس اسرائیلی در اماکن و مسیرهای انتقال اسرا، تاکید کرد که این عملیات از نیمه‌شب دوشنبه آغاز شده است. براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی نیمه‌شب، گروهی 90نفره از اسرا را از سرزمین‌های اشغالی به منطقه مرزی برد. این در حالی است که 334 اسیر دیگر نیز در چارچوب کاروان‌هایی به گذرگاه کرم ابو‌سالم منتقل شدند تا از آنجا وارد نوار غزه شوند.

از میان 1027 اسیر فلسطینی‌ای که قرار است در دو مرحله آزاد شوند، 31 اسیر زن نیز آزاد شدند که 27 نفر از آنان به همراه 16 اسیر فلسطینی از قدس شرقی اشغالی و 3 اسیر از فلسطینیان اراضی‌1948 در ساعت 4 بامداد آزاد شدند. در همین حال، مرکز رسانه‌ای فلسطینی با اشاره به ورود خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به شهر قاهره به‌منظور استقبال از اسرای آزاد شده، تاکید کرد که 3 هواپیمای قطری، سوری و ترکیه‌ای برای انتقال اسرای آزاد شده به خارج، در فرودگاه قاهره به زمین نشسته‌اند. طبق توافق صورت گرفته، نزدیک 30 نفر از اسرای آزاد شده باید به خارج از فلسطین تبعید شوند. آنها به 3کشور سوریه، ترکیه و قطر می‌روند. مبارزان فلسطینی 5‌سال پیش در عملیاتی توانستند یک نظامی رژیم صهیونیستی را به اسارت درآورند و طی این مدت، میانجیگری‌های مصر و آلمان برای آزادی وی در مقابل صدها اسیر فلسطینی آغاز شده بود که آخرین بار آن، طی یکسال گذشته به نتیجه نرسید. او صبح دیروز به مقامات مصری تحویل داده‌شد و از آنجا با هلی‌کوپتری به تل‌آویو منتقل شد. این درحالی است که تلویزیون مصر پیش از ورود گلعاد شالیط به اراضی اشغالی، مصاحبه‌ای را با وی پخش کرد که وی در آن برای آزادی بقیه اسرای فلسطینی ابراز امیدواری کرد.

درخواست آزادی 164کودک فلسطینی

یونیسف دیروز از تل‌آویو خواست 164 کودک فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل هستند را آزاد کند. به گفته یونیسف اکثر این کودکان تنها به جرم سنگ پراندن در خیابان به زندان افتاده‌اند.
در همین حال اسیران فلسطینی که دیروز آزاد شدند به خبرنگاران خارجی حاضر در غزه گفتند، ‌ای کاش اندکی از وقتی که برای پوشش اخبار 5سال حبس شالیط اختصاص دادید را برای پرداختن به هزاران اسیر فلسطینی اختصاص می‌دادید که در دخمه‌های نمور بدون هیچ روزنه امیدی سال‌هاست که دفن شده‌اند. در همین حال، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در سخنرانی در کرانه باختری با اشاره به‌وجود اتفاق‌نظر با دولت رژیم صهیونیستی به‌منظور آزاد‌سازی‌ شمار بیشتری از اسرای فلسطینی، تاکید کرد که به‌زودی مروان البرغوثی و احمد سعدات نیز آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود عباس در گردهمایی هزاران نفر از فلسطینیان در شهر رام‌الله برای استقبال از اسرای آزاد شده، بدون ارائه جزئیات درباره این اتفاق نظر، تصریح کرد که گروه دیگری از فلسطینیان پس از پایان این مبادله آزاد خواهند شد. او گفت که فلسطینیان مزد استقامت خود را دریافت می‌کنند و به‌زودی کشور فلسطین در مرزهای 1967 تشکیل می‌شود. این در حالی است که یک روز پیش از آغاز تبادل اسرا، هزاران فلسطینی در میدان کتیبه در شهر غزه مراسم استقبال برگزار کردند.

کد خبر 148843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز