مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجری طرح رصدخانه ملی از آغاز عملیات ساخت رصدخانه در بهار سال 91 خبر داد و گفت: به منظور دسترسی آسان‌تر، جاده ای به طول 12 کیلومتر کشیده شد که در پایان هفته جاری نمایندگان معاونت علمی ریاست جمهوری از این جاده بازدید می‌کنند.

مجری طرح رصدخانه ملی

دکتر رضا منصوری با بیان اینکه پروژه رصدخانه ملی بر اساس برنامه‌های زمان بندی شده پیش می‌رود، افزود: یکی از دغدغه‌های ما ساخت و آماده سازی جاده دسترسی رصدخانه بود که اگرچه با کمی تاخیر ولی در نهایت ساخته شد.

مجری طرح رصدخانه ملی از بازدید نمایندگان معاونت علمی ریاست جمهوری از این جاده در پایان هفته جاری خبر داد و اظهار داشت: از کنار جاده آسفالته موجود از قمصر به سمت کامو، جاده دسترسی خاکی به طول 12 کیلومتر به سمت محل احداث رصدخانه کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اشاره به اهمیت این جاده خاطرنشان کرد: تا پیش از این ما ناگزیر بودیم که بیش از 90 تن تجهیزات مورد نیاز را به سختی به بالای قله ببریم که با احداث این جاده حمل و نقل تجهیزات آسان تر می‌شود.

آغاز ساخت رصدخانه ملی از بهار 91

منصوری در خصوص زمان احداث رصدخانه ملی یادآور شد: ما امیدوار بودیم که این جاده در مردادماه سال جاری به پایان برسد. در این صورت می‌توانستیم کارهای مربوط به ژئوتکنیک رصدخانه را در بالای قله انجام دهیم.

مجری طرح رصدخانه ملی با اشاره به آغاز فصل سرما اضافه کرد: از این رو کار ساخت و سازهای جدی رصدخانه پس از فصل زمستان در اواخر بهار سال آینده در بالای قله آغاز می‌شود.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه کار ساخت ساختمان پشتیبانی سال آینده شروع می‌شود، ادامه داد: ساختمان پشتیابی 300 متر پایین‌تر از نوک قله خواهد بود. در این مرحله اقدام به ساخت ساختمان‌های پشتیبانی و کارگاهی که برای رصدخانه بسیار مهم است می‌شود.

به گفته منصوری طراحی و گنبد در مرحله بعد انجام می‌شود که توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

تلسکوپ 3.4 متری برای رصدخانه ملی

مجری طرح رصدخانه ملی با تاکید بر اینکه این رصدخانه به یک تلسکوپ 3.4 متری مجهز می‌شود، گفت: این تلسکوپ از نوع بازتابی است که قطر آینه آن 3.4 متر خواهد بود.

انتشار اسناد در زمینه طراحی تلسکوپ

منصوری با اشاره به آخرین وضعیت ساخت تلسکوپ توضیح داد: طراحی مفهومی این تلسکوپ در حال اتمام است و در ماه آینده اسناد طراحی‌های این تلسکوپ که شامل بیش از 15 سند است منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه این اسناد در اختیار داوران و محققان بین المللی این حوزه قرار می‌گیرد، اضافه کرد: این اسناد که حاوی جزئیات طراحی اپتیکی، مکانیکی، کنترل و نرم افزار و ابزارگان (ابزار رصدی) است به داوران بین المللی ارائه می‌شود تا نقاط ضعف و قوت آن را اعلام کنند.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف افزود: پیشنهاداتی که در زمینه بهبود ساخت تلسکوپ از جانب این افراد اعلام می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس آن ساخت قطعات تلسکوپ را آغاز می‌کنیم.

مجری طرح رصدخانه ملی همچنین از برگزاری همایشی در این زمینه خبر داد و گفت: در این همایش نقاط ضعف و قوت این پروژه ملی بررسی می‌شود.

کد خبر 148798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز