مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تولد دوقلوها در تمامی نقاط جهان و در کشورهای مختلف یکسان نیست؛ بر اساس مطالعه ای جدید رکورد تولد دوقلوها در جهان به آفریقای مرکزی تعلق دارد در حالی که در آسیا و آمریکای لاتین میزان تولد دوقلوها کمترین رکورد را دارد.

دوقلو

به گزارش مهر، بر اساس مطالعه‌ای بین المللی که بر روی پایگاه داده های دوقلوها در جهان انجام شده است، کشور بنین در آفریقای مرکزی بالاترین متوسط تولد دوقلوها در جهان را دارد و از هر هزار تولد در حدود 27.9 دو قلو به دنیا می آیند. این یافته جدید می‌‌تواند در یافتن پاسخ سوالاتی درباره دلیل دو قلو شدن نوزادان و نوسان مرگ و میر میان دخترها و پسرها در مناطقی خاص به دانشمندان کمک کند.

  • محاسبه دو قلوها در طول تاریخ

دو قلوها از گذشته های دور موجب جلب توجه جهانیان شده اند و حتی نام آنها در افسانه ها نیز عنوان شده است. دوقلوهای همسان در علوم مختلف نقش بسیار حیاتی داشته اند، به ویژه می توانند به سوالات زیادی درباره عوامل طبیعت و پرورش نوزادان پاسخ دهند زیرا به دلیل شباهت زیاد دوقلوها به یکدیگر، کشف کوچکترین تفاوتها می تواند تاثیرات محیطی بر روی هر یک از نوزادان را آشکار کند.

دانشمندان تا به امروز تصویر ناکاملی از تعداد دوقلوهای جهان در اختیار داشته اند و اطلاعات قابل استفاده ملی درباره این موضوع تنها در کشورهای توسعه یافته دارای سیستم ثبت احوال قوی و منظم موجود بوده است. اطلاعات از مناطق کمتر توسعه یافته درباره دوقلوها و میزان تولد آنها بسیار ضعیف و یا ناقص بوده‌اند.

منطقه جغرافیایی میزان دو قلو در هر هزار تولد
بنین - آفریقای مرکزی 27.9
کشورهای در حال توسعه
13.6
آمریکا
9 تا 16
استرلیا
9 تا 16
بسیاری از کشورهای اروپایی
9 تا 16
آفریقای مرکزی
18
آسیا و آمریکای لاتین
میزان کمتر از 8

اکنون دانشمندان پایگاه داده هایی ویژه دو قلوها برای 76 کشور در حال توسعه ایجاد کرده اند که در نوع خود بزرگترین پایگاه داده‌های جهان به شمار می رود. این پایگاه شامل اطلاعاتی از 2.5 میلیون زایمان توسط 1.4 میلیون زن در بازه زمانی 1987 تا 2010 است.

در کشورهای در حال توسعه مورد مطالعه از هر هزار تولد به صورت میانگین 13.6 دو قلو متولد شده اند. در مقابل میانگین تولد دو قلوها در آمریکا، استرالیا، و بسیاری از کشورهای اروپایی 9 تا 16 دو قلو از هر هزار تولد است. بالاترین میزان تولد دوقلوها نیز به آفریقای مرکزی نسبت داده شده است، که در آن میانگین تولد دو قلوها 18 تولد در هر هزار تولد است. به گفته دانشمندان دانشگاه "ردبود" هلند این بالا بودن تعداد دوقلوها می تواند با گروه نژادی "یوروبا" در ارتباط باشد، گروهی که در بنین، نیجریه و توگو دیده می شود.

در مقابل در آسیا و آمریکای لاتین میزان متولد شدن دو قلوها بسیار پایین و کمتر از 8 در هزار است. بزرگترین استثنا در این منطقه جزایر کارائیب، جایی که بسیاری از نژاد آفریقایی در آن اقامت دارند اعلام شده است.

  • علت بالا بودن تعداد تولد دوقلوها

تفاوت گسترده ای که میان میزان تولد دو قلوها در مناطق مختلف جهان وجود دارد، همچنان به عنوان رازی بزرگ باقی مانده است، مطالعات گذشته نشان داده اند دو قلوهای همسان در سطح جهان از میانگین ثابت 3.5 تا 4 تولد در هر هزار تولد برخوردارند.

یکی از عوامل کلیدی این پدیده سن مادران است زیرا مطالعات نشان داده اند تعداد بارداری‌های منجر به تولد دو قلوها با بالا رفتن سن مادران افزایش پیدا می‌کند و پس از 38 سالگی دوباره کاهش می‌یابد. همچنین تعداد بارداری های مادران پیش از دو قلوها نیز بر روی احتمال دو قلو شدن نوزادان تاثیر گذار است. عوامل دیگری از قبیل استفاده از دخانیات، داروها و حتی قد مادران در افزایش احتمال دو قلو شدن کودکان تاثیرگذار است.

بر اساس گزارش لایوساینس، پایگاه داده های جدید دوقلوها با تمرکز بر روی تفاوتهای میان مناطق و گروه های نژادی در مرکز آفریقا گزینه های متعددی را برای تحقیقات بیشتر بر روی نوسان تولد دوقلوها در سرتاسر جهان ارائه خواهد کرد. این اطلاعات بر اساس تولدهای زنده جمع آوری شده اند، زیرا احتمال مرگ و میر در هنگام بارداری و تولد در میان دوقلوها بیشتر از نوزادان معمولی است.

کد خبر 148545
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز