گروه اقتصادی: عملیات ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان، شنبه 14 بهمن، با حضور وزیر راه‌ آغاز شد.

معاون وزیر راه و ترابری گفت:  بر اساس مناقصه انجام شده این پروژه در دو قطعه توسط شرکت سیمین سپاهان و قرارگاه خاتم الانبیاء اجرا خواهد شد.

طول این مسیر نسبت به مسیر قبلی از 542 به 412 کیلومتر کاهش خواهد یافت و در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، اجرای این طرح  زمان مسافرت ریلی اصفهان به تهران را به 5/2 تا 3 ساعت کاهش خواهد داد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر‌بنا‌‌ههای حمل و نقل کشور، افزود : با توجه به این که اجرای  قطعه اول این مسیر از قم تا تهران قبلاً آغاز شده و با اصلاحات جزیی قابل بهره‌برداری برای  قطارهای سریع‌السیر خواهد بود، این قطعه در مدت زمان کمی آماده بهره‌برداری می‌شود.

کار اصلی در قطعه دوم اجرای طرح از قم تا اصفهان صورت می‌گیرد که مدت زمان اجرای آن بستگی به نحوه تخصیص اعتبارات و منابع مورد نیاز داشته و در صورت تأمین به موقع اعتبارات این قطعه در مدت 5/3 سال به بهره برداری خواهد رسید.

صادق افشار در زمینه انجام سایر مراحل اجرای این طرح، گفت: اکنون در بخش زیرساخت‌ها قرارداد اجرای طرح با پیمانکاران داخلی منعقد شده و برای روسازی، سیگنالینگ و برقی کردن ناوگان، در آینده مناقصه بین‌المللی به صورت فاینانس با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد و برندگان مناقصه اعم از داخلی، خارجی یا شرکت‌های مشترک این کارها را انجام خواهند داد.

‌اجرای پروژه قطار برقی سریع‌السیر اصفهان – تهران در حالی  آغاز شد که پیش از این در اردیبهشت ماه 84  با تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اجرای این پروژه از مسیر دالان شرقی و خط آهن شهرهای اصفهان- نطنز – کاشان– قم و تهران آغاز شده بود.

اما با گذشت 4 ماه از آغاز عملیات اجرایی، در شهریور ماه همان سال به منظور تعیین  نحوه تخصیص اعتبارات اجرایی و بررسی مجدد دو گزینه مطرح برای مسیر اجرای  طرح، این پروژه به مدت دو ماه متوقف شد.

در آذر ماه 84 مجدداً دفتر امور راه و ترابری سازمان مدیریت  و برنامه‌ریزی کشور در پیشنهادی به وزیر راه و ترابری مسیر مناسب برای اجرای این طرح را دالان شرقی معرفی نمود اما با این وجود اجرای این پروژه متوقف و پیمانکاران خواستار دریافت خسارت شدند.

نخستین سد غلتکی کشور در هرمزگان

شنبه همزمان با سومین روز از دهه فجر با حضور رئیس‌جمهوری چهار طرح عمرانی در استان‌های هرمزگان و اصفهان به بهره‌برداری رسید.

محمود احمدی نژاد دابتدا نخستین سد غلتکی کشور را در منطقه بشاگرد هرمزگان  افتتاح کرد. سد جگین به عنوان نخستین سد غلتکی کشور به ظرفیت  ۳۰۰میلیون متر مکعب است که علاوه بر تامین آب شرب ساکنان شرق هرمزگان، چهارهزار و ۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست را مشروب می نماید.

همزمان با افتتاح این سد که در  ۱۰۰کیلومتری شهرستان جاسک در منطقه بشاگرد واقع شده از بند انحرافی و شبکه آبیاری و زهکشی این سد نیز بهره برداری شد.

نخستین نیروگاه خصوصی برق در اصفهان

رئیس جمهوری همچنین با سفر به اصفهان نخستین نیروگاه خصوصی برق کشور را نیز افتتاح کرد.

این نیروگاه  با سوخت گاز و گازوئیل کار می‌کند وظرفیت اسمی آن 954 مگاوات است.

عملیات ساخت نیروگاه گازی اصفهان که شامل شش واحد گازی هر یک به ظرفیت 159 مگاوات است، در سال 1382 آغاز شد. هزینه احداث این نیروگاه 390 میلیارد تومان اعلام شده است.

کنار گذر 52کیلومتری غرب اصفهان

طرح کنارگذر غربی اصفهان نیز شنبه با حضور رئیس جمهوری  افتتاح شد.

این آزادراه که محوری استراتژیک و کنارگذری برای اتصال شمال کشور به سمت غرب اصفهان است، با 30 کیلومتر کاهش مسافت، کارخانه های سیمان سپاهان، سیمان اصفهان، ذوب آهن و فولاد مبارکه را به سمت مرکز و شمال کشور متصل می‌‏سازد و به آزادراه اصفهان- کاشان متصل می شود، 50 درصد هزینه ساخت این آزادراه، توسط بخش خصوصی و 50 درصد نیز توسط دولت تامین شده است.

بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور

شنبه همچنین طرح توسعه تصفیه‌خانه شمال اصفهان که بزرگترین تصفیه‌خانه کشور محسوب می‌شود با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شمال اصفهان به ظرفیت  ۱۸۰هزار متر مکعب و صرف هزینه‌ای بالغ بر  ۱۷۰میلیارد ریال اجرا شده است.

تصفیه‌خانه مزبور با هدف تصفیه فاضلاب شهرهای اصفهان و خمینی شهر، گز، فلاورجان، درچه، رهنان، دولت آباد، خورزوق و دستگرد در شمال شهر اصفهان در زمینی به وسعت  ۶۵ هکتار ایجاد شده است.

کد خبر 14852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز