مهدی آزادواری* انتظار معامله‌گران برای انتشار گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌های بورس، شوک ناشی از اختلاس 3هزار میلیارد تومانی، تعطیلات چند روز گذشته چین، شائبه بحران اقتصادی اروپا و جنبش ضد وال استریت مهم‌ترین دلایل مؤثر بر رکود بورس تهران در 2هفته گذشته بوده است.

 البته به‌نظر می‌رسد با حرفه‌ای‌شدن بورس تهران فرضیه بی‌تأثیری بورس تهران از عوامل خارجی و بازارهای غربی هم کمرنگ شده است.1- انتشار گزارش‌های شش‌ماهه امسال به‌دلیل حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سال‌های گذشته از اهمیت بیشتری برای بازار سهام برخوردار است. همین امر به‌طور منطقی می‌تواند بر تاخیر در تصمیم‌گیری معامله‌گران برای مشخص کردن استراتژی‌های معاملاتی خود مؤثر باشد.

2- از سوی دیگر بحران ناشی از جنبشی موسوم به ضد وال‌استریت در آمریکا می‌تواند پیامدهای جدی‌تری برای بازارهای سرمایه جهان به همراه داشته باشد. بورس نیویورک که در خیابان وال‌استریت واقع شده است به‌عنوان نماد بزرگ‌ترین بورس دنیا و نماد کاپیتالیسم هم معروف است و وخامت اوضاع کنونی می‌تواند پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی‌ای بر بازارهای سهام کشورهای دیگر داشته باشد؛ کما اینکه یکی از دلایل کاهش قیمت برخی فلزات در چند روز گذشته همین عامل اعلام شده است.

3- از طرف دیگر تعطیلات سالانه چین به‌عنوان متقاضی بزرگ برخی کالاهای اساسی در بی‌رمقی بازارها بی‌تأثیر نبوده است. از آنجا که تقریبا 50درصد ارزش بورس تهران متأثر از قیمت‌های جهانی فلزات است این بی‌رمقی می‌تواند توجیه شود.

4- عامل خارجی دیگر در رکود بورس تهران، بحران‌های پی در پی اتحادیه اروپاست. بعد از بحران مالی برخی کشورهای اروپایی مانند ایرلند و ایتالیا که چندین ماه است سیاستمداران این اتحادیه را به چالش کشیده، به دلیل مشکلات مالی برخی بانک‌های اتحادیه اروپا، شائبه شروع یک بحران اقتصادی تمام عیار اروپا را فرا گرفته است که البته بانک مرکزی اروپا اعلام کرده به‌صورت نامحدود به بانک‌های مشکل‌دار تزریق نقدینگی خواهد کرد که این اقدام می‌تواند آرامش را به بازارهای این اتحادیه حاکم کند.

5- در نهایت، به‌نظر می‌رسد شوک ناشی از پرونده موسوم به اختلاس 3هزار میلیارد تومانی هم بر بورس مؤثر بوده و فعالان بازار سرمایه برای عبور از آن به زمان نیاز دارند.

* کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 148508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز