گروه ادب و هنر: دوشنبه، 16 بهمن، برگزیدگان بیست و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، 50 سکه جدید بانک مرکزی را از دستان رئیس جمهوری دریافت می‌کنند.

در مراسم کتاب سال این سکه که به‌تازگی و به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص) ضرب شده است و هم‌قیمت با سکه بهار آزادی است به نمایش درمی‌آید.

ویژگی این سکه، مزین بودن به نام پیامبر و تازگی طرح آن است. اما گذشته از جایزه جدید کتاب سال امسال، خبر کناره‌گیری امیرحسن چهلتن پیش از برگزاری این مراسم خبر ساز شد.

اما این تمام ماجرا نیست و واکنش مدیرکل کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ به این نامه، خواندنی‌تر است. مجید حمیدزاده کمی پس از انتشار این خبر، گفت: «در داوری جایزه کتاب سال، فرد مورد داوری قرار نمی‌گیرد، بلکه اثر بررسی می‌شود. بنابراین نویسنده نمی‌تواند کتاب خود را از گردونه داوری جایزه کتاب سال خارج کند. او فقط می‌تواند اگر کتابش انتخاب شد، جایزه را نگیرد.»

حمید‌زاده ادامه می‌دهد: «ما با هیچ نویسنده‌ای خصومت یا دوستی نداریم. ما کتاب سال انتخاب می‌کنیم، نه نویسنده سال. نویسنده اگر نمی‌خواهد در داوری کتاب سال شرکت کند، کتاب را ننویسد، اما اگر کتابی نوشته شد، دیگر از اختیار نویسنده خارج شده است.»

حمیدزاده نظرات نویسنده و موضع‌گیری‌های بیرونی وی را از اثر و داوری جدا کرده و می‌گوید: «موضعی که نویسنده در مورد مسأله‌ای می‌گیرد، ربطی به داوری کتابش ندارد و باید در جای خودش بررسی شود. ما کاری به نظرات نویسنده نداریم، ضوابط داوری‌مان مشخص است و اگر کتاب‌ ایشان تا این مرحله آمده، حتماً این ضوابط را رعایت کرده است.»

اما ظاهراً ماجرای این گفت‌وگوی مجازی که ظاهراً به گفت‌وگوی دو خبرگزاری نیز منجر شده است، چهلتن یک بار دیگر با اشاره به این توضیحات، به خبرنگار مهر گفت: میان من و مسئولان برگزاری جایزه کتاب سال مرافعه‌ای وجود ندارد بلکه در اینجا صحبت از حقوق معنوی مؤلف است که آیا حق دارد از مالکیت معنوی خود استفاده کند و کتابش را در یک رقابت ادبی شرکت دهد یا خیر.او ادامه می‌دهد: من بنا به دلایلی که روز گذشته به افکار عمومی اعلام کرده‌ام نمی‌خواهم کتابم در داوری‌های کتاب سال حضور داشته باشد و این‌که من به عنوان نویسنده اثر چنین حقی را دارم یا خیر باید حقوقدانان اعلام کنند.

اما گذشته از این گفت‌وگو که در دو روز گذشته، فضای ادبیات ایران راتحت‌تأثیر قرار داد، اخبار مربوط به مراسم فردا و نامزدهای نهایی این جایزه، همچنان فعل و انفعالات کم‌توان فضای کتاب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«شما که غریبه نیستید» هوشنگ مرادی کرمانی، یکی از چهار نامزد نهایی کتاب سال امسال، برای هفتمین بار چاپ می‌شود. ضمن آن‌که نام مرادی کرمانی، پای ثابت جوایز داخلی و خارجی، یک بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است.

از آن طرف، احمد بیگدلی، نویسنده 61 ساله‌ای که تازه امسال با نخستین رمانش، «اندکی سایه»، پا به این عرصه گذاشته است، ظاهراً قرار است با نامزدی در کتاب سال، راه نرفته این ساله‌های طولانی را یک‌شبه طی کند.

هرچند که بیگدلی آن‌طور که به ایسنا گفته، کتابش را 18 سال پیش نوشته است. بیگدلی که از او به عنوان برگزیده نهایی امسال نام می‌برند، چهار کتاب جدید را آماده انتشار دارد.
بیست و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فردا ساعت 15 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در این مراسم، علاوه بر بخش‌های معمول داخلی، محققانی از کشورهای آمریکا، هلند، فرانسه، عراق، کانادا، هندوستان، روسیه، سوریه، ازبکستان، لبنان و مجارستان حضور خواهند داشت تا یک نفر از میانشان، جایزه اصلی بخش ویژه سیره‌نویسی پیامبر اعظم را دریافت کند.

کد خبر 14840

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز