گروه اقتصادی: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرد:

591 پروژه ملی و استانی به دلایلی چون عدم‌پیشرفت فیزیکی، کمبود اعتبار و خطای تصمیم‌گیری در سال 1388 متوقف شده است. به گزارش همشهری، در این گزارش که زمستان سال گذشته نهایی و در بودجه سال 90 اعتباری برای این طرح‌ها درنظر گرفته نشده، تاکید شده است: متوسط پرداختی سال‌های قبل از 1388 برای 147پروژه ملی متوقف شده45.3 درصد بوده درحالی‌که این پروژه‌ها به‌طور میانگین44.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

 همچنین بیش از 41درصد از اعتبار پیش‌بینی شده برای طرح‌های عمرانی تا قبل از سال 88 پرداخت شده که پیشرفت فیزیکی آنها حدود 49 درصد بوده است. حکم توقف طرح‌های عمرانی ملی و استانی در حالی صادرشده که در سال‌های اخیر بودجه عمرانی پیش‌بینی شده دولت روند صعودی داشته است اما به هر دلیل توقف این طرح‌ها افزون بر تشدید رکود فعالیت‌های عمرانی باعث افزایش قیمت تمام شده آنها و تشدید نارضایتی به‌دلیل عدم‌تحقق وعده‌های دولت شده است.

گزارش رسمی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نشان می‌دهد که عملیات اجرایی30.6 درصد پروژه‌های ملی متوقف شده و 10.8 درصد از پروژه‌های استانی، در حد شروع متوقف شده و پیشرفت فیزیکی آنها کمتر از 20درصد بوده است.از سوی دیگر 33پروژه ملی و 124پروژه استانی متوقف شده بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.بررسی‌های کارشناسی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نشان می‌دهد که توقف پروژه‌های ملی، در 51 مورد ناشی از ضعف دستگاه اجرایی و در 41مورد ناشی از کمبود اعتبار بوده است. همچنین کمبود تخصیص اعتبار پیش‌بینی شده 27مورد، مشکلات ناشی از تملک زمین 21مورد، ضعف مشاوران طراح 10مورد، ضعف پیمانکاران 9مورد، دشواری ناشی از پرداخت خزانه 6 مورد، مشکلات اجتماعی 5 مورد و کمبود مصالح ساختمانی 2مورد از کل سایر عوامل توقف پروژه‌های ملی را شامل می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: بیشترین عامل توقف پروژه‌های استانی کمبود تخصیص اعتبار و ضعف دستگاه‌های اجرایی به‌ترتیب 182 و 117مورد گزارش شده است. همچنین کمبود اعتبار با 85 مورد، ضعف پیمانکاران با 73 مورد، تهیه زمین با 19مورد، پرداختی خزانه با 15مورد، مشکلات اجتماعی با 11مورد و مشکل در جذب اعتبارات با 5 مورد از دیگر عوامل تاثیر‌گذار در توقف عملیات اجرایی پروژه‌های استانی بوده است. براساس گزارش نظارتی این نهاد زیرنظر ریاست‌جمهوری، 88 پروژه متوقف شده ملی در سال 1388 در سال‌های اجرای قانون برنامه چهارم عملیاتی شده است که از حیث اعتبار حدود 53 درصد کل اعتبارات عمرانی پروژه‌های ملی متوقف شده را شامل می‌شود.

زمان آغاز پروژه‌های عمرانی متوقف

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی اعلام کرده است که از مجموع کل پروژه‌های عمرانی استانی متوقف شده، عملیات اجرایی 3پروژه قبل از سال 1374، 56 پروژه در زمان برنامه دوم و 52 پروژه در زمان برنامه سوم و 383 پروژه استانی متوقف شده از سال 1384 آغاز شده که بیشترین سهم (73.4 درصد) از اعتبارات کل پروژه‌های متوقف استانی را به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 148394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز