گروه ادب و هنر- احمد افشار: رئیس خانه عکاسان ایران از برپایی نمایشگاه عکسی به مناسبت سالگرد تأسیس خانه عکاسان تحت عنوان «در جست‌وجوی معنا» خبر داد و گفت: در این مراسم از حسین پرتوی، عکاس پیشکسوت نیز تجلیل می‌شود.

نمایشگاه عکس

رسول اولیازاده صبح دیروز در نشست خبری هفدهمین سالگرد خانه عکاسان ایران افزود: خانه عکاسان همه ساله با دعوت از 100 عکاس، نمایشگاهی برگزار می‌کرد که روند خوب و تأثیرگذاری هم داشت اما با وجود غنای محتوایی این آثار، موضوع عکس‌ها ثابت نبود و باعث می‌شد که عکس‌های به‌نمایش‌درآمده، هارمونی محتوایی مناسبی نداشته باشند؛ به همین منظور سعی کردیم در برگزاری مراسم سالگرد روند واحدی را در نظر بگیریم و موضوعی که برای شرکت عکاسان مورد توجه قرار می‌گیرد موضوع واحدی باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز به مناسبت هفدهمین سالگرد تأسیس خانه عکاسان نمایشگاهی تحت عنوان «در جست‌وجوی معنا» برگزار می‌شود، گفت: بیش از 250عکاس، 1400اثر به خانه عکاسان ارسال کرده‌اند که از این تعداد، هیأت داوران متشکل از بیژن بنی‌احمد، شهریار توکلی، محمدمهدی رحیمیان، علی شقاقی 60تصویر را برای عرضه در نمایشگاه انتخاب کردیم. رئیس خانه عکاسان ایران افزود: علاوه بر این، از 50هنرمند پیشکسوت و استادان عکاسی نیز برای برگزاری نمایشگاه ویژه‌ای در کنار این نمایشگاه دعوت شده است که در قالب آن بیش از 100تصویر از آثار این عکاسان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

این هنرمند عکاس توضیح داد: در کنار برگزاری این نمایشگاه، هر سال از استادانی که در حوزه عکاسی نقش مؤثری داشته‌اند مثل اصغر بیچاره، فخرالدین فخرالدینی و علی شقاقی تقدیر می‌شود، امسال نیز طبق روال گذشته مراسمی برای بزرگداشت افراد یادشده برگزار می‌شود.

وی به نقش بی‌نظیر حسین پرتوی در تصویرگری از ایام پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: عکس معروف دیدار همافران با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال57، بعد از 33سال همچنان یکی از تاریخی‌ترین و به یادماندنی‌ترین آثار دوره انقلاب محسوب می‌شود، به همین دلیل جا دارد از این عکاس پیشکسوت تقدیر شود. وی افزود: با توجه به اینکه حسین پرتوی چند سالی در بستر بیماری است، لذا جشن تأسیس خانه عکاسان فرصتی برای تقدیر و گرامیداشت سال‌ها عکاسی این هنرمند است.

اولیازاده در ادامه این نشست به مرور فعالیت‌های یک‌سال گذشته خانه عکاسان پرداخت و توضیح داد: در سال90 تقریبا هر ماه عکاسان این مجموعه در مسابقات بین‌المللی با آثارشان مطرح شدند و رتبه‌هایی را از آن خود کردند. حضور در جشنواره‌های عکس کشورهای فرانسه‌، هندوستان‌، انگلستان‌، ترکیه‌، اسلواکی‌، اوکراین، صربستان‌، امارات،‌ آلمان‌، چین‌، ایتالیا‌، برزیل‌، اتریش‌ و... ازجمله این حضور‌های بین‌المللی است.

وی افزود: پیش از این عکاسان بیشتر در حوزه خبری در سطح جهانی مطرح بودند اما این اتفاق باعث شد که عکاسان حوزه‌های هنری، مستند اجتماعی‌ و... نیز در عرصه جهانی مطرح شوند. از سوی دیگر بیشتر عکاسان به صورت پراکنده و خودجوش در این جشنواره‌ها شرکت می‌کردند اما خانه عکاسان با کمک اعضای خود توانست آرشیوی غنی درست کند تا بهترین عکس‌ها را برای این فستیوال‌ها معرفی کند.

اولیازاده همچنین به انتشار کتاب «عکس‌های انقلاب» اکبر ناظمی اشاره کرد و افزود: بعد از برگزاری 4نمایشگاه از آثار این هنرمند، موفق شدیم کتاب عکس‌های ایشان را چاپ کنیم و امیدواریم این موقعیت برای سایر عکاسان به مرور فراهم شود.
رئیس خانه عکاسان ایران تصریح کرد: جشنواره عکس «ما می‌توانیم» پنجمین دوره خود را بهمن ماه سال‌جاری برگزار می‌کند و علاوه بر انتشار کتاب عکس‌های این دوره، کتاب عکس‌های 2 دوره گذشته را نیز چاپ خواهیم کرد.

هفدهمین جشن تأسیس خانه عکاسان ایران روز شنبه 23مهرماه ساعت17 برگزار می‌شود و نمایشگاه آثار این مجموعه به مدت 15روز دایر خواهد بود.

کد خبر 148120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز