گروه اقتصادی: خبرنگارانی که روز گذشته، راهی ساختمان مرکز آمار ایران شده بودند تا به اطلاعات تازه‌ای از وضعیت شاخص‌های اقتصادی دست پیدا کنند دست خالی برگشتند چرا که رئیس مرکز آمار ایران از پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص علت عدم‌انتشار آمارهای رسمی طفره رفت و اذعان کرد:

مرکز آمار از این پس مسئولیتی در قبال انتشار آمارهای رسمی ندارد و تنها آمارهای تولیدی را در اختیار نهادهای مسئول قرار می‌دهد. عادل آذر، در واکنش به پرسش همشهری که مرکز آمار برابر قانون مکلف به انتشار عمومی آمارهای رسمی از جمله نرخ بیکاری است یا نه؟ اظهار کرد: باید بگویم وظیفه ما اعلام جزئیات نرخ بیکاری نیست و ما صرفا باید عدد آن را اعلام کنیم. وی افزود: مرکز آمار طبق وظیفه ذاتی خود فقط مسئول اعلام نرخ بیکاری و نرخ تورم است.

به گزارش همشهری، آذر در پاسخ به این سؤال که از تابستان سال گذشته تاکنون مرکز آمار هیچ‌گونه گزارشی از وضعیت بیکاری در استان‌ها ارائه نکرده است و صرفا یک عدد را به‌عنوان نرخ بیکاری اعلام می‌کند، گفت: طبق وظیفه‌ای که این مرکز دارد فقط باید نرخ بیکاری را اعلام کنیم و اطلاعات استان‌ها در محاسبات داخلی خودمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آذر با دفاع از اطلاعات مرکز آمار در زمینه نرخ بیکاری اظهار داشت: من از اعدادی که در این ارتباط ارائه می‌کنیم دفاع خواهم کرد.

وی در زمینه تفاوت نرخ تورم خرداد ماه سال‌جاری در محاسبه 16 درصدی بانک مرکزی و19.7درصدی مرکز آمار ایران گفت: در این ارتباط علاوه بر اینکه سال پایه مرکز آمار و بانک مرکزی متفاوت است این مرکز نرخ تورم شهرها و روستاها را ارائه می‌کند درحالی‌که بانک مرکزی فقط به وضعیت شهرها می‌پردازد و اینها دلایل تفاوت در این بخش است.

آغاز سرشماری سراسری از 2 آبان

رئیس ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور از اجرای این سرشماری طی روزهای 2 تا 22 آبان‌ماه خبر داد و گفت: در این مقطع زمانی، اطلاعات 21میلیون و 200 هزار خانوار جمع‌آوری می‌شود.
عادل آذر از انتشار هر سه روز یک بار اطلاعات برای مردم خبر داد و تاکید کرد: سعی می‌کنیم در پایان آذرماه امسال نیز اطلاعات خوبی از این طرح را به مردم ارائه کنیم. او وجود هرگونه ارتباط بین اطلاعاتی که در طرح سرشماری جمع‌آوری می‌شود با موضوع یارانه‌ها را رد کرد و گفت: اطلاعات طرح سرشماری هیچ‌گونه ارتباطی به موضوع یارانه‌ها ندارد و صرفا کاربردهای منطقه‌ای و ملی دارد.

ملاک ما برای اشتغال یک‌ساعت فعالیت در هفته است

رئیس مرکز آمار ایران با رد هرگونه تغییر در روش محاسبه نرخ بیکاری از یک ساعت به 2روز در هفته گفت: ملاک اصلی شناسایی شاغل و بیکار مانند قبل، همان یک ساعت کار در هفته (تعریف جهانی) است. وی در واکنش به این سؤال که آیا موارد مطرح شده در زمینه تغییر روش شناسایی بیکار با شاغل را تکذیب می‌کنید، با تایید این مطلب گفت: مطالبی از سوی من اخیرا مطرح شده است که من آنها را رد می‌کنم چراکه ملاک فعلی ما نیز درخصوص شناسایی شاغلان همان اشتغال به یک ساعت کار در هفته است. آذر تاکید کرد: این روش در طرح سرشماری سال جدید به کار گرفته می‌شود. رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایجاد بیش از یک میلیون فرصت جدید شغلی را در سال‌جاری تایید می‌کنید؟ اظهار کرد: درخصوص سال 90 هنوز به جمع بندی اطلاعات نرسیده‌ایم اما از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال یک میلیون و 750 هزار فرصت جدید شغلی در کشور ایجاد شده است.

کد خبر 148094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز