یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: زنگ دریافت پول در مدارس دولتی زودتر از آنچه اعلام شده بود به‌صدا درآمد و مدارس برای دریافت پول به مادران و پدران فشار می‌آورند که این فشار با توجه به واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس بیشتر و جدی‌تر از سال‌های گذشته نمود پیدا کرده‌است.

طرح

پیش از این بارها مسئولان ارشد آموزش و پرورش تاکید کرده‌اند که مدیران مدارس تا تشکیل «انجمن اولیا و مربیان» حق دریافت پول تحت عناوین مختلفی مانند «کمک‌های داوطلبانه» و «همیاری» ندارند ولی چون تاکنون سرانه‌ای به حساب مدارس دولتی عادی واریز نشده - البته به گفته مدیران مدارس و نه مسئولان آموزش و پرورش - همان طور که پیش‌بینی می‌شد برای گردش چرخ مدارس مدیران چاره‌ای جز اینکه دست به دامن خانواده دانش‌آموزان شوند ندارند. مادران و پدران برخی دانش‌آموزان تهرانی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کردند که مدارس با دادن شماره حساب مدرسه از آنها خواسته‌اند تا دست کم مبلغ یکصد هزار تومان واریز کنند و البته هیچ توضیحی در این باره نداده‌اند.

پدری که فرزندش در یکی از مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 5 درس می‌خواند گفت: روی نوار باریک کاغذی شماره حساب مدرسه نوشته شده و مسئولان مدرسه تاکید کرده‌اند باید مبلغ یکصد هزار تومان به حساب مذکور واریز شود. پدر یک دانش‌آموز دبستانی از منطقه 8 تهران نیز اظهار کرد: مسئولان مدرسه... گفته‌اند باید مبلغ یکصدهزار تومان به حساب مدرسه واریز کنید. مادر یک دانش‌‌آموز دبستانی از منطقه یک تهران نیز در اظهاراتی مشابه افزود: مسئولان مدرسه اعلام کرده‌اند باید مبلغ 150 هزار تومان بابت کمک به مدرسه بپردازید.

آثار واریز نشدن سرانه

البته از شهرستان‌ها نیز چنین زمزمه‌هایی شنیده می‌شود، بدین‌ترتیب تاکید آموزش و پرورش برای خودداری مدارس از گرفتن پول از خانواده‌ها تا تشکیل انجمن اولیا و مربیان عملا نقش بر آب شده است.این موضوع نشان می‌دهد که امسال در پرداخت سرانه به مدارس اقدامی نشده، زیرا سال‌های گذشته مسئولین مدارس برای دریافت پول از خانواده دانش‌آموزان دست کم تا پایان مهر‌ماه دندان روی جگر می‌گذاشتند ولی امسال با توجه به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور چون بودجه آموزش و پرورش به «عدد غیرقابل باوری رسیده»، مدارس دولتی عادی تصمیم گرفته‌اند زودتر و بیشتر از مردم پول یا کمک‌های داوطلبانه یا همیاری بگیرند.

عدد غیرقابل باور

محمد‌رضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور که در غیاب رئیس‌جمهور زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را در یکی از مدارس منطقه 14 به صدا درآورد، خبر بسیار خوشی را اعلام کرد: «بودجه‌های آموزش و پرورش طی دولت‌های نهم و دهم به یک عدد غیرقابل باوری رسیده است و آموزش و پرورش توانسته است همه کمبودهای خود را جبران کند.»

با اعلام این خبر بارقه‌ای از امید در دل‌ها جوانه زد که شاید به یک عدد غیرقابل باور رسیدن بودجه آموزش و پرورش در دولت‌های نهم و دهم و جبران شدن همه کمبودهای آموزش و پرورش، مشکلات مالی مدارس دولتی عادی هم حل شده باشد ولی با گذشت تنها یک هفته و درخواست مدارس از خانواده‌ها برای کمک مالی به مدارس دریافتیم که سخت در اشتباه بودیم.

البته فراموش نکرده‌ایم که در دولت‌های قبلی جمعیت دانش‌آموزی حدود دو برابر جمعیت کنونی بود و بودجه هم به عدد غیرقابل باور نرسید اما در هیچ برهه‌ای از سال تحصیلی اینگونه به مردم فشار نیاوردند که به عناوین مختلف از مردم پول بگیرند.

پول و انجمن اولیا

چند سالی است که انجمن اولیا و مربیان کارکردهای اصلی خویش را فراموش کرده و تنها به ابزاری برای دریافت پول از خانواده دانش‌آموزان تبدیل شده‌است. برای اینکه انجمن اولیا و مربیان به کارکردی که مدنظر آموزش و پرورش است بیشتر نزدیک شود سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در سازمان مدارس غیردولتی ادغام شد تا رئیس سازمان مدارس غیردولتی در باره چگونگی دریافت کمک‌های داوطلبانه و همیاری مردم برای مدارس دولتی عادی تصمیم‌گیری کند!

با توجه به این نگاه است که معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «عضویت 800هزار فعال انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس کشور گام مثبتی برای همراهی مؤثر مردم محسوب می‌شود.»فرشته حشمتیان اظهار کرد: شوراهای آموزش و پرورش و شوراهای انجمن اولیا و مربیان در جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش کمک می‌کنند.

کد خبر 147950
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز