روز ماقبل پایانی مرحله مقدماتی یورو2012 جمعه شب برگزار شد و انگلیس با تساوی 2 بر 2 در مونته نگرو توانست به جمع تیم‌های صعود‌کننده بپیوندد.

فوتبال اروپا

تکلیف سایر تیم‌ها اما سه‌شنبه شب و در روز پایانی این مرحله مشخص می‌شود.انگلیس که برای صعود در مونته‌نگرو به یک تساوی نیاز داشت تا دقیقه31 توانست با گل‌های اشلی یانگ و دارن بنت پیش بیفتد، ولی بعد از آن همه اتفاقات به زیان مردان کاپلو بود. میزبان قبل از پایان نیمه اول فاصله را به حداقل رساند و رونی با اخراج کودکانه‌‌اش در فاصله 20‌دقیقه مانده به پایان بازی کار تیمش را سخت‌تر کرد. همین به مونته‌نگرو فرصت داد تا در دقیقه90 به گل تساوی برسد.

این گل برای میزبان کافی بود تا رتبه دوم گروه G و حضور در پلی‌آف را تضمین کند؛ چرا که سوئیس در ولز با 2 گل مغلوب شد و شانسی برای رسیدن به رتبه دوم ندارد. در این میان اخراج رونی که به مدافع مونته‌نگرو لگد زد، حداقل منجر به 2‌جلسه محرومیت می‌شود و او شروع یورو را هم از دست خواهد داد.

فرانسه یک تساوی می‌خواهد

فرانسه در غیاب بازیکنان کلیدی‌‌اش مثل بن‌زما و ریبری توانست آلبانی را با 3 گل شکست دهد و در صدر گروهD باقی بماند. مالودا، رمی و رویر زننده گل‌های فرانسه در پاریس بودند. در دیگر بازی مهم این گروه، بوسنی توانست لوکزامبورگ را با 5‌گل شکست بدهد و در یک امتیازی فرانسه باقی بماند. بدین ترتیب رویارویی سه‌شنبه شب دو تیم در پاریس، حکم فینال گروه را دارد. البته فرانسه با یک تساوی خانگی هم به یورو می‌رسد. با وجود این، بلان گفت که تیمش مقابل بوسنی با هدف پیروزی به زمین می‌رود؛ «ما برای تساوی به زمین نمی‌رویم. این بهترین راهی است که می‌توانید خودتان را برای شکست آماده کنید.»

نهمین برد آلمان

در گروه‌A آلمان هم با وجود اینکه صعودش به یورو 2012 تضمین شده بود، در استانبول با یک بازی برتر ترکیه را با نتیجه 3 بر یک شکست داد. ماریو گومز، توماس مولر و شواین اشتایگر سه‌تفنگدار مونیخی زننده گل‌های آلمان در این بازی بودند. آلمان امیدوار است که آخرین بازی را هم با پیروزی به پایان برساند و در این زمینه صاحب رکورد جدیدی شود. این نتیجه بیش از همه به نفع بلژیک بود که با پیروزی 4 بر یک مقابل قزاقستان جای ترکیه در رده دوم را گرفت. جالب اینکه آلمان سه‌شنبه شب میزبان بلژیک است و درصورت پیروزی مقابل این تیم به ترکیه کمک می‌کند به پلی‌آف برسد. لو در این مورد گفت: «هدف ما این است که از 10 بازی به 10‌پیروزی برسیم و به فکر هدیه‌دادن به ترکیه نیستیم.»

روسیه در یک قدمی صعود

روسیه با پیروزی یک بر صفر در زمین اسلواکی صعودش به یورو را تقریبا قطعی کرد. مردان ادووکات با این پیروزی با 20‌امتیاز در صدر گروه B باقی ماندند و با توجه به اینکه پیروزی این تیم در روز آخر مقابل آندورا تقریبا حتمی است، آنها می‌توانند از حفظ این رتبه مطمئن باشند. جدال برای رتبه دوم اما در این گروه بین ارمنستان و ایرلند بسیار فشرده است. ایرلندی‌ها با هدایت تراپاتونی، آندورا را با 2 گل شکست دادند و 18 امتیازی شدند و ارمنستان هم با پیروزی 4 بر یک مقابل مقدونیه با 17 امتیاز سوم است. این تیم که در 3 بازی اخیرش به 3 پیروزی رسیده و رکورد خوب 11 گل زده و یک گل خورده را به جا گذاشته، برای صعود به پلی‌آف و تکمیل این شگفتی سه‌شنبه باید ایرلند را در دوبلین شکست دهد.

امیدواری صربستان

ایتالیا که پیش از این صعود کرده بود، در صربستان به تساوی یک بر یک رسید. میزبان با این تساوی 15‌ امتیازی شد و پس از استونی 16 امتیازی که بازی‌هایش به پایان رسیده، در رده سوم قرار گرفت. صرب‌ها حالا برای صعود باید سه‌شنبه در زمین اسلوونی به پیروزی برسند.

در گروهE هلند با برتری یک بر صفر مقابل سن مارینو سرگروهی‌‌اش را تضمین کرد و سوئد هم با برتری 2 بر یک در زمین فنلاند به‌عنوان تیم دوم به پلی‌آف رفت. در گروه F هم یونان با برتری 2 بر صفر مقابل کرواسی با 21 امتیاز به صدر گروه صعود کرد و با پیروزی در بازی پایانی در زمین گرجستان به یورو می‌رسد. البته رتبه دومی کرواسی هم که در روز آخر با لتونی بازی دارد، تضمین شده است.

در گروه H پرتغال با پیروزی 5 بر 3 مقابل ایسلند 17 امتیازی شد و در صدر گروه باقی ماند. دانمارک هم که در زمین قبرس به برد 4 بر یک رسید با همین تعداد امتیاز در رده دوم است. در رویارویی حساس سه‌شنبه دو تیم در کپنهاگ، پرتغال برای صعود نیاز به یک تساوی دارد.

کد خبر 147854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز