گروه اقتصادی: کاهش تولید داخل و ناهماهنگی دستگاه‌های متولی تنظیم بازار موجب شده تا در چند هفته اخیر نرخ تخم‌مرغ با افزایشی بی‌سابقه به هر عدد 330تومان و هر شانه 9 هزار تومان برسد.

طرح - سیاست

در واقع کمبود و افزایش قیمت این محصول موجب شده تا مردم تاوان ناهماهنگی سیاست‌های تنظیم بازار را بپردازند. با هدایت‌الله اصغری، مجری طرح تنظیم بازار تخم‌مرغ گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش بی‌رویه اخیر قیمت تخم‌مرغ ناشی از چه مسائلی بوده است؟

افزایش اخیر قیمت تخم‌مرغ ناشی از اشتباه گمرک در برقراری تعرفه 30درصدی واردات این فراورده در یک مقطع کوتاه بوده است. این اقدام گمرک ایران موجب شد تا با شکل‌گیری جو روانی در شهریور ماه امسال قیمت تخم‌مرغ افزایش یابد که با کاهش مجدد تعرفه به صفر و افزایش واردات اکنون قیمت پایه تخم‌مرغ در مرغداری‌ها از 3هزارو 400 به 2 هزارو 700 تومان در هر کیلو کاهش یافته است.

  • اما نوسان قیمت تخم‌مرغ پیش از شهریور ماه نیز وجود داشت؟

تا پیش از شهریور ماه تخم‌مرغ به قیمت هر کیلو 2هزارو 150تومان یعنی هر شانه 5هزار تومان در سراسر کشور به شکل گسترده توزیع می‌شد. با وجود این، باید پذیرفت که قیمت خرده‌فروشی تخم‌مرغ در سطح شهر نسبت به نرخ عمده‌فروشی بیشتر است و نمی‌توان منکر عرضه تخم‌مرغ به قیمت‌ هر شانه بیش از 5 هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهرشد اما مسئولیت جلوگیری از این گرانفروشی با دستگاه‌های نظارتی است.

  • برخی افزایش قیمت را ناشی از کاهش تولید به‌دلیل شیوع آنفلوانزا می‌دانند؟

افزایش اخیر قیمت تخم‌مرغ هیچ ارتباطی با کاهش تولید این فراورده ندارد؛ چراکه شیوع این بیماری در مرغداری‌های کشور مربوط به سال 89 بوده و اگر این افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید به‌دلیل بیماری بوده باید قیمت تخم‌مرغ در 6ماهه نخست امسال به‌ویژه در ماه مبارک رمضان نیز افزایش می‌یافت.

  • آیا وزارت جهاد صفر شدن تعرفه واردات را بموقع به گمرک اعلام کرده بود؟

وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی صفرشدن تعرفه واردات تخم‌مرغ را به گمرک اطلاع داده بودند اما ادعای گمرک این بود که صفرشدن تعرفه واردات تخم‌مرغ به شکل مستقیم به این دستگاه اعلام نشده است. گمرک نباید تعرفه 30درصدی واردات تخم‌مرغ را برقرار می‌کرد.

  • چرا هنوز هم نرخ خرده‌فروشی هر شانه تخم‌مرغ حدود 9 هزار تومان است؟

قیمت تخم‌مرغ روند نزولی داشته و نرخ پایه تخم‌مرغ در مرغداری‌ها کاهش 700‌تومانی در هر کیلو داشته است اما معمولا کاهش قیمت‌ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر فرایندی زمانبر است و واسطه‌ها و دلال‌هایی که با کاهش قیمت‌ها منافع خود را در خطر می‌بینند سعی می‌کنند تا فرایند کاهش قیمت‌ها را طولانی‌تر کنند.

  • با این روند قیمت تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌ها، چه زمانی کاهش خواهد یافت؟

به‌نظر می‌رسد قیمت تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر طی 8 تا 10 روز آینده سیر نزولی به‌خود بگیرد و نرخ این محصول به هر شانه کمتر از 6 هزار تومان و هر عدد 200 تومان کاهش یابد.

  • آیا تخم‌مرغ‌های عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار، وارداتی است؟

این تخم‌مرغ‌ها، هم تولید داخل و هم وارداتی است و از نظر قیمت تفاوتی ندارد و هردو محصول از استاندارد لازم برخوردار است.

  • نرخ مصوب تخم‌مرغ عرضه شده در میادین چقدر تعیین شده است؟

هر کیلو تخم‌مرغ را به نرخ 2 هزارو 750 تومان به مراکز عمده فروشی در میادین تحویل داده‌ایم و این محصول هر شانه 5 هزار و 100 تومان در این مراکز عرضه خواهد شد. در مراکز عرضه خارج از میادین و در سطح کشور نیز نرخ مصوب هر شانه تخم‌مرغ کمتر از 5هزار و 500 تومان است و عرضه این محصول به نرخی بالاتر تخلف بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت با متخلفین برخورد خواهد کرد.

کد خبر 147682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز