چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: «آل پاچینو» که تلویزیون به‌تازگی سه‌گانه «پدرخوانده»را با بازی او نمایش داد، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران چهار دهه اخیر سینماست.

al pacino

او در طول این سال‌ها در فیلم‌های سینمایی زیادی ظاهر نشده، ولی یک دو جین فیلم مطرح و غیر متعارف در کارنامه بازیگری خود دارد. پاچینو چند سالی است به فعالیت‌های تئاتری روی آورده و حتی فیلم سینمایی‌ای مثل «در جست‌وجوی ریچارد» را هم کارگردانی کرده است.

پاچینوی 17 ساله، علاقه خاصی به «ویلیام شکسپیر» و نمایش‌های او دارد. او هفت سال پیش در فیلم «تاجر ونیزی» به کارگردانی «مایکل رادفورد»، فیلم‌ساز انگلیسی بازی کرد؛ فیلمی که در کشور ما هم روی پرده سینماها رفت.

پاچینو و رادفورد این‌روزها سرگرم کار بر روی فیلم «شاه‌لیر» هستند که با نگاهی به نمایش‌نامه شکسپیر ساخته می‌شود: پادشاه پیری که سه دختر دارد، خود را بازنشسته می‌کند و زمام امور را به دست دو دختر بزرگ‌تر خود می‌سپارد و دختر کوچک را از خود می‌راند. رفتار منفعت‌طلبانه دو دختر بزرگ‌تر و راندن پدر پیر از خود، باعث دل‌شکستگی لیر می‌شود و... حالا گفت‌وگویی با آل پاچینو را می‌خوانید.

  • آیا بازی در نقش شاه‌لیر آرزوی قدیمی‌تان بود؟

بله. دلم می‌خواست نقش شخصیت‌های اصلی نمایش‌نامه‌های ویلیام شکسپیر را بازی کنم. بازی در نقش هملت را از دست دادم و می‌دانم که دیگر هیچ وقت نمی‌توانم این نقش را بازی کنم. ولی شاه‌لیر این طور نیست و آدمی سن و سال دار مثل خود من است و نمی‌گذارم فرصت حضور در این نقش را از دست بدهم.

  • چه چیز این نقش و قصه توجهتان را به خود جلب کرده است؟

«شاه لیر» و «هملت» از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادبی جهان هستند. تراژدی در این نمایش‌نامه‌ها در اوج است و شما با شخصیت‌های بخت برگشته‌ای روبه‌رو هستید که سخت در تلاش‌اند تا موقعیت خود را تثبیت کنند و از دست داده‌ها را دوباره به دست بیاورند. شاه‌لیر، درگیری‌های ذهنی و روحی زیادی دارد و توانایی منِ بازیگر برای ترسیم آ‌نها جلوی دوربین نشان می‌دهد که می‌توانم از عهده ایفای یک نقش سخت و پیچیده و متناقض برآیم یا نه.

  • «شاه لیر»ِ گریگوری کوزینتسف را دیده‌اید؟

بله. این فیلم یکی از آثار مورد علاقه‌ام است و باید بگویم این فیلم‌ساز کلاسیک روس اقتباس درخشانی از نمایش‌نامه شکسپیر ارائه داده است. روس‌ها شکسپیر را دوست دارند و همیشه کارهای بسیار خوبی از نوشته‌های او ساخته‌اند. «یوری یاروت» بازیگری که در این فیلم نقش لیر مفلوک را بازی کرد، یکی از بهترین بازی‌های شکسپیری کل تاریخ سینما و تئاتر را ارائه داده است. می‌دانید، نمایش «شاه‌لیر»، نمایش خاصی است و تا امروز صنعت سینمای انگلستان جرئت تولید یک نسخه سینمایی خوب از آن را نکرده است.

  • پس کار شما خیلی سخت خواهد بود؟

صد در صد! می‌دانم که چشم‌ها به این پروژه دوخته شده و همه منتظرند ببینند حاصل کار چه خواهد شد. امیدوارم «شاه لیر» ما هم کاری قابل‌دفاع و مقبول باشد. همه کسانی که با این فیلم همکاری می‌کنند، نهایت تلاش خود را به خرج می‌دهند تا فیلمی آبرومند و تماشایی ارائه کنند.

  • شاه لیری که روی پرده سینما خلق می‌کنید، چه نوع آدمی خواهد بود؟

با توجه به چیزی که با خواندن نمایش‌نامه شکسپیر به دستم آمده، قصد دارم پیرمرد بدبختی را به تصویر بکشم که با یک‌دنیا امید و آرزو، تاج و تخت پادشاهی را به دست عزیزانش می‌سپارد و متوجه شدت دورویی و فساد و تزویری می‌شود که درون آنها وجود دارد. بازی در این نقش کاملاً حسی و زیرپوستی است و باید تمام احساسات و عواطف را از راه نگاه و صورت به بیننده منتقل کنم.

کد خبر 147653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز