همشهری آنلاین: نخستین نشست شورای سیاستگذاری دومین جشنواره بین‌المللی کتاب‌های نفیس و هنری دیروز در کتابخانه ملک برگزار شد

دومین جشنواره کتاب‌های نفیس

در این نشست، توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی کتاب‌های نفیس و هنری، در نیمه دوم بهمن ماه امسال، بررسی و تصویب شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره بین‌المللی کتاب‌های نفیس و هنری، در این نشست که با حضور علی‌اکبر اشعری رییس شورای سیاستگذاری جشنواره، حمید قبادی مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسماعیلی دبیر جشنواره، سید مجتبی حسینی رییس کتابخانه و موزه ملی ملک، سید مسعود ناصری قائم مقام اجرایی جشنواره، محمد علی داوودی پور نماینده ناشران کتب نفیس هنری و دکتر اعتمادی نماینده کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، برخی از اهداف و برنامه‌های این جشنواره بررسی تصویب شد.

محمود اسماعیلی، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی کتاب‌های نفیس و هنری با اشاره به تجربه برگزاری نخستین دوره این جشنواره، گفت: سال گذشته جمعی از دست‌اندرکاران و فعالان چاپ کتاب‌های نفیس شامل ناشران، چاپخانه‌داران و صحافان پس از ارایه تعریفی درباره کتاب نفیس، ویژگی‌ها و معیارهای این آثار را مشخص کردند.

وی ادامه داد: داوری‌ها نیز در چهار بخش مجزا شامل داوری صحافی، طراحی، چاپ و محتوا انجام شد که داوران حدود 20 معیار مختلف برای داوری آثار نفیس برگزیدند.

به گفته اسماعیلی، سال گذشته حدود 540 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال که طی دو مرحله داوری شد و در نهایت 39 اثر مورد داوری نهایی قرار گرفت.

در ادامه این نشست، حمید قبادی نیز در سخنانی گفت: برای مشارکت ناشران در این جشنواره باید از ابزارهای اطلاع‌رسانی گسترده استفاده کرد و در این میان مطبوعات و رسانه‌های دیداری و شنیداری را به یاری گرفت.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه کرد آیا کتاب‌های نفیس منتشر شده در کشور، ظرفیت برپایی جشنواره را به صورت سالانه دارند یا خیر و اگر از این ظرفیت بهره‌مند هستند باید برنامه‌ریزی مدون و مشخصی در این حوزه انجام شود.

قبادی با بیان اینکه برگزاری نشست‌های نقد کتاب نفیس یکی از ضروریات این جشنواره است، یادآور شد: نباید از این نکته غافل بود که کلید ورودی این جشنواره‌ برپایی مسابقه است و در این زمینه فعالیت‌های جانبی نباید مسابقات را در حاشیه قرار دهد.

مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: البته داوری آثار نفیس حتی در تعداد کم و محدود نیز ارزشمند است اما باید بررسی کرد که این حجم گسترده فعالیت برای برپایی جشنواره با این مخاطبان محدود ضروری است یا خیر؟!

در بخش دیگر این نشست، علی اکبر اشعری رییس شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره بین‌المللی کتاب‌های نفیس و هنری نیز گفت: یکی از موضوعات مهم و اساسی این جشنواره، برگزاری آن به صورت بین‌المللی، همچنین برپایی سومین دوره جشنواره به صورت دوسالانه است.

همچنین مقرر شد، در نشست آتی این شورا اعضای کمیته داوری مسابقات انتخاب و مدیر کمیته داوری نیز با تایید اعضا برگزیده شود.

دومین جشنواره بین‌المللی کتاب‌های نفیس و هنری نیمه دوم بهمن امسال به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرانگر پارس برگزار می‌شود.

کد خبر 147482
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز