دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تحولات خاورمیانه باعث شد تا سرانجام دولت آمریکا مجبور شود به صراحت به رژیم صهیونیستی، متحد همیشگی خود درباره انزوای روزافزون این رژیم هشدار دهد.

پانتا

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در مسیر سفر به خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: تحولات ناشی از «بهار عربی» در خاورمیانه باعث شده تا اسرائیل با خطر «انزوای روزافزون» در منطقه مواجه شود و باید به تلاش‌های دیپلماتیک برای بهبود این وضعیت دست بزند. پانتا که پس از بر عهده گرفتن پست وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار به منطقه سفر کرده است با اشاره به انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی و موج دمکراسی خواهی گفت:

در این برهه حساس در خاورمیانه که تحولاتی چنین گسترده در جریان است، به نفع اسرائیل نیست که به شکلی فزاینده منزوی شود و این وضعیتی است که در حال تحقق است. وزیر دفاع آمریکا با اشاره به تعهد این کشور برای اطمینان از برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه تأکید کرد: من تردیدی ندارم که اسرائیلی‌ها برتری نظامی در منطقه دارند اما سؤالی که باید پرسید این است که حفظ برتری نظامی به تنهایی کافی است؟

آیا برتری نظامی بدون تعامل دیپلماتیک می‌تواند مانع از انزوا شود؟ وی که در راه سفر به خاورمیانه در هواپیما با خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌کرد، تل‌آویو را به بهبود روابط با ترکیه و مصر و همچنین ازسرگیری گفت‌وگوها با فلسطینی‌ها فراخواند. پانتا که عصر دیروز وارد تل‌آویو شد، قرار است در سفر خود با بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند.

وی روز گذشته اعلام کرد که در این سفر بر ادامه حمایت واشنگتن از اسرائیل تأکید خواهد کرد. وزیر دفاع آمریکا گفت: مسئله مهم این است که بار دیگر بر روابط مستحکم امنیتی ما با اسرائیل تأکید و مشخص شود که ما از برتری نظامی این رژیم حفاظت خواهیم کرد. پانتا همچنین بار دیگر مخالفت آمریکا با اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین برای کسب عضویت کامل در سازمان ملل را تکرار و اعلام کرد که به‌نظر مقامات آمریکایی، صلح در خاورمیانه از این راه حاصل نخواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا با وجود این مخالفت واشنگتن قرار است با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و سلام فیاض نخست‌وزیر این تشکیلات دیدار کند. پانتا قرار است پس‌از این به مصر برود و از آنجا برای شرکت در اجلاس وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو عازم بروکسل شود.

تهدید موقعیت آمریکا و اسرائیل

زبیگنو برژینسکی، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا هم در هشدار به رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا اعلام کرد که بن بست در فرایند صلح خاورمیانه از میزان نفوذ آمریکا در منطقه می‌کاهد و ممکن است باعث ایجاد تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی شود. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: اگر این بن بست در فرایند صلح خاورمیانه همچنان ادامه یابد، تفکرات ضد‌آمریکایی در منطقه بیشتر خواهد شد. برژینسکی تأکید کرد: با کمرنگ شدن نقش آمریکا در منطقه در نهایت این مسئله برای اسرائیل تهدیدآمیز خواهد بود.

کد خبر 147442

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز