علی ابراهیمی : بر اساس تکالیف قانونی و قراردادهای منعقد برای گازسوزکردن خودروها باید سالانه یک میلیون و 300هزار خودرو در کشور گازسوز یا دوگانه سوز شوند.

 این در حالی است که خوشبینانه ترین پیش بینی ها حکایت از گازسوزکردن 70 تا 80 هزار خودرو تا پایان سال جاری بوده و برخی نبود تجهیزات لازم برای اجرای این طرح  را نمودی از غیرکارشناسی بودن طرح های ارائه شده برای گازسوزکردن خودروها می دانند.

علاوه بر دیدگاه  های متناقض دستگاه های مجری گازسوزکردن خودروها در زمینه تأمین مخزن سوخت، تبعات منفی دوگانه سوزکردن خودروها از نظر فنی برای مصرف کنندگان نیز مطرح بوده و به نظر می رسد رفع این مشکل در گرو تولید موتور پایه  گازسوز می باشد.

 این در حالی است که تا پایان سال 87 تنها امکان تولید سالانه 200 هزار دستگاه موتور پایه  گازسوز(موتور ملی) وجود دارد که در مقایسه با 970 هزار دستگاه خودرو تولید داخل باید حداقل 770 هزار خودرو با موتور پایه بنزینی،  دوگانه سوز شوند که این امر مشکلات اجرای طرح گازسوزکردن خودروها را دو چندان می کند.

از سوی دیگر هیچ برنامه ای برای افزایش تولید موتورهای پایه  گازسوز در صنایع خودروسازی وجود ندارد و با این روند تحقق اهداف طرح گازسوزکردن خودروها دور از دسترس می نماید.

 نبود مخزن و کیت گازسوز، کمبود جایگاه های عرضه سوخت سی ان جی و موانع پیش روی تولید خودروهای پایه گازسوز در صنایع خودروسازی از جمله چالش های اجرایی شدن این طرح هاست. در این گزارش دیدگاه های خودروسازان و دستگاه های مجری گازسوز کردن خودروها و مشکلات و موانع اجرایی شدن این طرح مورد بررسی قرار می گیرد.

صنعت تکنولوژی و کمبود ساخت داخل

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اهداف تبیین شده توسط دولت برای گازسوزکردن خودروها محقق نمی شود، می گوید: این اهداف غیرواقعی است چرا که مجموع توانمندی های دنیا برای گازسوزکردن خودروها نیز پاسخگوی این مطالبات نیست.

حمیدرضا کاتوزیان می افزاید: تعداد مخازن سی ان جی که در طول سال در دنیا ساخته می شود 400 هزار مخزن است. این در حالی است که تعیین هدف گازسوزکردن 700 هزار خودرو در کشورمان با همه امکانات موجود دنیا نیز محقق نخواهد شد. از سوی دیگر تولید داخل این مخازن نیز مشکلات زیادی دارد چرا که احداث کارخانه تولید این مخازن زمانبر است.

 این در حالی است که طرف خارجی حاضر باشد تا تکنولوژی لازم را به ما بدهد تا جایی که اطلاع دارم این تکنولوژی نیز به دلیل آنکه کاربرد دوگانه داشته و می تواند برای مصارف نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرد به ما داده نمی شود.

عضو کمیسیون صنایع می گوید: از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی گازسوز به روش قرار گرفتن مخزن گاز در صندوق عقب خودروها، ایمنی پایینی داشته و در صورت تصادف منجر به انفجار می شود. در دنیا پلت فرم خودرو را به گونه ای تغییر می دهند که جای نصب این مخازن در زیر خودرو وجود داشته باشد.

در مورد موتور نیز باید توجه کرد در صورتی که موتور بنزین سوز را گاز سوز کنیم به دلیل این که نسبت تراکم در خودروهای بنزین سوز پایین و در زمینه استفاده از گاز این نسبت بالا است امکان گرفتن راندمان، قدرت و توان بالا از خودروهای پایه بنزین سوز برای استفاده از گاز وجود ندارد.

به این دلیل عموماً با توجه به کاهش توان خودروهای دو گانه سوز در استفاده از گاز، راننده تمایل به استفاده از بنزین را داشته و عملاً دوگانه سوز کردن کاهش مصرف بنزین را در پی نخواهد داشت.

خودروسازان مقصرند

سازمان بهینه سازی مصرف سوخت که تا پیش از این وظیفه گازسوز کردن خودروها را برعهده داشته ضعف عملکرد خودروسازان برای تأمین مخزن را عامل کندی اجرای این طرح می داند.

افشین بهلولی با اشاره به تکالیف خودروسازان برای تأمین مخزن گاز می گوید: خودروسازان اقدام لازم را در این زمینه به عمل نیاورده اند و سهل انگاری شرکت های خودروسازی در تهیه مخازن خودروهای گازسوز با وجود توافق های حاصل شده در سال گذشته کمبودهایی را ایجاد کرده و انجام این کار نیازمند جدیت بیشتر شرکت های خودروسازی است.

سازمان بهینه سازی به تعهدات خودعمل نکرده است

این در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان معتقد است سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به تعهدات خود برای تأمین مخزن گاز عمل نکرده و گرچه مقرر بوده تا این سازمان براساس قرارداد تا نیمه اول سال جاری مخزن سوخت را تأمین کند و توافق وزارت صنایع و نفت تأمین مخزن از نیمه دوم سال توسط خودروسازان را تکلیف کرده اما این سازمان نسبت به تأمین مخزن تا پایان شهریور امسال اقدام نکرده است.

احمد نعمت بخش می افزاید: با این روند تأمین مخزن برای گاز سوز کردن خودروها امکانپذیر نبوده و در 6 ماهه نخست سال با کمبود مواجه هستیم .معتقدم در خوشبینانه ترین حالت تا پایان سال 70 تا 80 هزار خودرو گاز سوز می شود.

دبیر انجمن خودروسازان می گوید: با این روند برای جایگزینی خودروهای فرسوده نیز بهتر است خودروهای با مصرف بنزین کمتر جایگزین این خودروها شوند. این که بخواهیم همه خودروهای سواری را از تیرماه سال آینده دوگانه سوز کنیم به دلیل مشکلات مذکور بعید به نظر می رسد.

روند مطلوب با امکانات موجود

از سوی دیگر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گاز سوز کردن خودروها با امکانات موجود و اهداف پیش بینی شده در این طرح را مطلوب ارزیابی نموده و می گوید: معتقدم اهداف پیش بینی شده برای گاز سوز کردن خودروها با توجه به مشکلات موجود برای تأمین مخزن و لوله بدون درز محقق نخواهد شد اما روند انجام این کار مطلوب بوده و در حد امکانات، خودروسازان قادر به انجام این کار هستند.

سیدحسین هاشمی می افزاید: طبیعی است با توجه به حجم تقاضای بالا برای مخزن و گازسوز کردن خودروها اهداف پیش بینی شده برای سال جاری محقق نشود اما روند کنونی مطلوب بوده و گاز سوز کردن خودروها کار بسیار درستی است. نباید انتظار داشته باشیم که کاری با این اهمیت و نیازمند توان تخصصی بالا به طور صددرصد انجام شود گرچه روند انجام کار بسیار مناسب است.

ضرورت بازنگری در طرح گازسوز کردن خودروها

این در حالی است که عضو انجمن خودروسازان تحقق اهداف پیش بینی شده را در گرو تأمین مخزن گاز و لوله های بدون درز دانسته و معتقد است تولید سالانه یک میلیون و 300 هزار مخزن گاز نه در کشور بلکه در دنیا نیز مقدور نیست همچنین افزایش تولید لوله مخصوص برای پاسخگویی به نیاز و تأمین این اهداف نیز نیازمند 2 سال زمان است.

داود میرخانی رشتی می افزاید: از سوی دیگر تعداد دستگاه های سوخت رسان و همچنین ظرفیت گازرسانی لوله های انتقال گاز از مبداء به کلانشهرها برای پاسخگویی به 2 میلیون دستگاه خودرو طراحی شده و پاسخگویی 4 تا 5 میلیون خودرو دوگانه سوز مقرر تا پایان برنامه چهارم نخواهد بود.

وی می افزاید: با توجه به نبود امکانات لازم معتقدم تصمیمات کنونی اتخاذ شده برای گازسوز کردن خودروها براساس اطلاعات نادرست و غیرعملیاتی برخی نهادها اتخاذ شده و ضروری است تا با بررسی مجدد کارشناسان و متخصصین، این تصمیمات بازنگری و اصلاح شود تا در آینده نارضایتی های تازه ای را شاهد نباشیم.

رئیس سابق انجمن خودروسازان معتقد است دوگانه سوز کردن خودروهایی که موتور پایه بنزینی دارند دارای آثار منفی بوده و نارضایتی مالکان این خودروها را به دنبال خواهد داشت.

وی می افزاید: افت قدرت موتور تا 15 درصد، غیرقابل استفاده شدن صندوق بار خودرو، کاهش عمر موتور تا 30 درصد به دلیل خشک سوزی موتور پایه بنزینی، نیاز به تعمیر اساسی هر 3 سال یک بار موتور، لزوم تعویض کاتالیست کانورتور هر 2 سال یک بار با قیمت 40 تا 80 هزار تومان و احتمال بالای باز کردن کاتالیست کانورتور توسط راننده به دلیل بالا بردن قدرت موتور که آلایندگی شدید را به دنبال خواهد داشت، از جمله آثار منفی گاز سوز کردن موتورهای پایه بنزینی است.

کد خبر 1473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز